Összességében jó év elé nézünk – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) elnöke, aki elmondta azt is, hogy a reklámadó emelése ettől függetlenül érzékenyen érintheti a kiadókat. A szakember beszélt arról is, hogy várható-e printmédiás reklámhatékonysági kutatás.
– A reklámadó tervezett emelése a kiadók mekkora részét érinti?
– A nagy és a közepes kiadók közül szinte mindegyik beleesik, különösen, hogy a 100 millió forint feletti reklámbevételbe a kapcsolt vállalkozásokat is bele kell számítani. Érzékenyen érinti ez a kiadókat, hiszen az adótétel közel a duplájára emelkedik.
– Amennyiben maximalizálják az áruházláncok reklámköltését, az kihathat a printmédiás reklámköltésükre?
– Ezek a nagy láncok jellemzően csak néhány lapban hirdetnek, náluk koncentrálódik a költésük. Biztosra nem mondanám, hogy ezt a bevételt elveszítik ezek a cégek. Elképzelhető ugyanis, hogy az érintett hirdetők a más médiatípusokban lévő büdzséjüket, vagy a szórólapokra szánt keretüket vágják meg, és onnan terelődik át a költésük a sajtópiacra.
– Más médiatípusokhoz képest a nyomtatott médiában alacsonyabb a reklámzaj. Erre alapozva nem lenne érdemes az iparágnak egy reklámhatékonysági kutatást finanszírozni?
– Volt már egy közös kiadói kutatásunk 2008-ban, tavaly pedig egy nemzetközi felmérést végzett a Nielsen, amelyből kiderült, hogy a sajtó 18 százalékkal javította az eladásokat, ha közösen használták a televízióval. A tavalyi kampány alapján arra jutottunk, hogy az intenzív kommunikációt az idén is folytatjuk. Ebbe remélhetőleg az is bele tartozik majd, hogy elindítunk egy reklámhatékonysági kutatást.
– Mennyire költséges egy ilyen?
– Nem olcsó, a legutóbbi, amelynek a költségét öt kiadó adta össze, több mint tízmillió forintba került.
– Az MLE felmérése szerint tavaly a sajtópiac lapeladási, hirdetési és online bevétele egyaránt emelkedett. Az idei évre vonatkozóan milyenek a várakozásaid?
– Várható, hogy egyes szegmensekben lesz némi példányszámcsökkenés, de több kiadó is árat emelt, tehát feltehetően a kiadók árbevétele nem csökken. A piaci hirdetők terén stagnálás, vagy kisebb növekedés várható. Az állami reklámköltés sajtópiacra eső része pedig jóval magasabb lehet, mint tavaly. Szerintem összességében jó év elé nézünk.
Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.
Heszler Róbert