Nagy átalakulás zajlik a Telenornál – hangsúlyozta a Marketing&Media magazinnak adott interjúban Alexandra Reich, a Telenor Magyarország vezérigazgatója. Beszélt arról: rá kell venni az embereket, hogy belépjenek a digitális világba, globálissá kell válniuk, és jelezte azt is, hogy nem az a fajta ember, aki keresi a konfliktusokat, de ha hisz valamiben, akkor ki kell állnia amellett.
– Az NMHH a közelmúltban netsemlegességi szabályokra hivatkozva elmarasztalta a Telenort, ami ellen fellebbezett a cég. Mi történt azóta?
– Először is hadd mondjam el, hogy nagyon tiszteljük a hatóságot, és igyekszünk megfelelni minden elvárásnak. Viszont Európa többi részével összehasonlítva, Magyarországon még nem igazán indult be a mobilos adathasználat, tennünk kell valamit, hogy rávegyük az embereket arra, hogy használják a mobilinternetet, a digitális szolgáltatásokat. Ezért olyan csomagokat kell kínálnunk, amelyek intenzívebbé teszik az adathasználatot. Kezdtük a tévével, hiszen Magyarországon mindenki imádja a tévét, aztán jött a zene. Nem akartuk megsérteni a netsemlegességi szabályokat, de rá kell venni az embereket arra, hogy belépjenek a digitális világba. Nem akartunk szembemenni a szabályozással, és természetesen együttműködünk az NMHH-val, hiszen közös a cél, hogy a magyar felhasználók is éljenek a mobiltechnológia kínálta lehetőségekkel. A konkrét ügy kapcsán pedig annyit mondhatok, hogy már megkaptuk a másodfokú ítéletet, de újabb fejlemény egyelőre nincs.
– Általában jellemző önre, hogy beleáll a kemény helyzetekbe, és vállalja a konfrontációkat?
– Nem az a fajta ember vagyok, aki keresi a konfliktusokat, de úgy vélem, ha valaki hisz valamiben és képes érvekkel alátámasztani az álláspontját, vitázni az adott kérdésről, akkor ki kell állnia amellett az ügy mellett. Ha a konkrét ügy kapcsán kérdezi, akkor, mint említettem, közös a célunk az NMHH-val, éppen ezért közösen elfogadott megoldás is kell, vagyis meg kell érteni a másik oldalt is.
– Komoly meglepetést okozott az elődje, Christopher Laska távozása. Ebben szerepet játszhatott, hogy nem úgy alakultak a piaci erőviszonyok, ahogyan remélték? Évek óta nincsenek nyilvános adatok a mobil-előfizetők számáról, lehetséges, hogy a Vodafone közelebb került a Telenorhoz?
– Nálunk az az eljárás, hogy a vezetők 3-4, legfeljebb öt évig vannak egy-egy országban. Arról persze lehetne vitatkozni, hogy nem túlságosan rövid-e ez az idő, mindenesetre nálunk ez az eljárás. Az elődöm 5,5 évig volt a Telenor Magyarország vezérigazgatója, vagyis még túl is teljesítette az átlagos megbízatási időt. Nagyszerű munkát végzett, sok remek terméket vezettünk be a piacra az irányítása alatt, és nagy szerepet játszott a Telenor digitális transzformációjában. A piaci erőviszonyok kapcsán pedig azt mondhatom, hogy megtartottuk a pozíciónkat, és nagyon stabil a fejlődésünk. Jelenleg sajnos nincs publikus statisztika a piacrészekről, bár mi örülnénk a nagyobb transzparenciának, nyitottak lennénk az adatközlésre, csakhogy ehhez mindhárom mobilszolgáltató kell.
– Sőt hamarosan négy, hiszen a Digi is készül a piacra lépésre, azaz nagyobb lesz a verseny. Hogyan készül a megváltozott helyzetre a Telenor?
– Számunkra az ügyfeleink a legfontosabbak, rájuk összpontosítunk, a fogyasztói élményt akarjuk javítani, ennek megfelelően a saját szolgáltatásainkra kell koncentrálnunk. Persze egy új piaci szereplő új kihívást is jelent, de szerintem az a legfontosabb, hogy a saját feladatainkat jól elvégezzük. Egyébként eddig is komoly verseny volt, amit az is mutat, hogy a médiaköltésben élen jártak a mobilszolgáltatók. Egy új belépő csak izgalmasabbá teszi a helyzetet, de hangsúlyozom, nekünk az ügyfeleinkre kell fókuszálnunk.
– Amikor kinevezték a Telenor Magyarország élére, milyen célokat tűzött ki a Telenor Csoport vezetése?
– Egy nagy átalakulás zajlik a Telenornál. Bár globális szereplők vagyunk a mobilpiacon, nagyon lokalizált az egyes termékek, megoldások bevezetése. Szeretnénk globálisabbá válni abban, ahogyan egy-egy új szolgáltatást piacra dobunk. Én felelek a közép- és kelet-európai térségért is, és fontos feladat, hogy harmonizáljuk a feladatokat, agilisabbak, még inkább ügyfélcentrikusak legyünk. Vagyis nagyon komoly munka áll előttünk, hiszen újradefiniáljuk a módot, ahogy dolgozunk.
– Mit gondol arról, hogy Magyarországon a politika nagyon gyakran beleszól a piac működésébe? Itt van például a távközlési különadó kérdése, amely még mindig sújtja a nagy szolgáltatókat.
– Nem is olyan régen volt egy találkozóm Deutsch Tamással, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztossal, és az volt az érzésem, hogy a kormánynak ugyanazok a céljai, mint nekünk. Digitalizálni akarjuk Magyarországot, a lakosság körében csökkenteni a digitális szakadékot, a vállalati szférában pedig megvalósítani a digitális átállást. Vannak persze aspektusok, amik nem igazán segítik ezt a folyamatot, és folyamatosan egyeztetünk ezekről a kérdésekről, mert azt tudomásul kell venni, hogy ahhoz, hogy megvalósulhassanak a digitalizációs elképzelések, beruházásokra van szükség, amiket megnehezít a távközlési különadó. Ez a Telenor Magyarország számára éves szinten 13 milliárd forintos tételt jelent, amit inkább az ország digitalizálásába fektetnénk. Nagyon fontosnak tartom azt is, hogy megtanítsuk az embereket, hogy mire tudják használni a fejlett hálózatokat és az okostelefonokat.
– Ezzel kapcsolatban nemrég azt nyilatkozta, hogy a hazai felhasználók alig élnek a mobilhálózat által nyújtott lehetőségekkel. Miért van ez így?
– Fantasztikus az infrastruktúra, éppen ezért sajnálatos számomra, hogy nem lényegesen intenzívebb a mobilhasználat. Hiszen gondoljunk csak bele, legyen szó akár nyelvi nehézségek leküzdéséről, tanulásról, vagy számos egyéb dologról, a mobiltechnológia könnyebbé teszi az életünket. Úgy gondolom, az emberek még nem igazán látják, hogy milyen lehetőségeik vannak. De ha tanítjuk őket, akkor változik a helyzet. Néhány hete egy 99 éves férfi sétált be az egyik üzletünkbe, és megvette élete első okostelefonját, mert rájött, hogy hasznos lehet számára. Mi meg akarjuk mutatni az embereknek, hogy miért hasznos a mobil, hogyan segít átugrani a korlátokat. Hadd mondjak egy személyes példát. Nekem évekbe tellett, mire sikerült rávennem a férjemet, hogy használja az okostelefont, és végül akkor sikerült, amikor rájött, hogy így könnyebb lesz tartania a kapcsolatot a másik országban tanuló lányunkkal.
Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.
Kalocsai Zoltán