Egészen más cikkek iránt érdeklődik egy 50-es nő, aki desktopon nézi az oldalt és egy tizenéves, aki mobilon, nekünk pedig mindkét kört ki kell szolgálnunk – mondta el a Marketing&Media magazinnak adott interjúban Rácz Brigitta. Az április elején megújult Femina.hu főszerkesztője, a Femina Media portfólióigazgatója elmondta azt is, hogy mit gondol a reklámadó tervezett módosításáról.
– Hét év után újult meg a Femina.hu. Ez elég hosszú időnek számít az online piacon. Ennyire bevált a korábbi koncepció, vagy sokat őrlődtetek a fejlesztés irányán?
– Már legalább három éve felmerült, hogy a piaci trendeket követve meg kell újulnunk és át kell térnünk a reszponzív megjelenésre. Viszont a cég életében nagyon sok változás történt, két évvel ezelőtt a CEMP csoporthoz kerültünk át, elindítottuk a Femina Klubot, tehát a rendezvények terén is megvetettük a lábunkat. Mindig volt valami más teendő, és emiatt húzódott sokáig a megújulás.
– Ez csak formai megújulás, vagy tartalmi változással is együtt járt?
– Erőteljesen megváltoztattuk a tartalmat is, de nem most, hiszen ezt már négy-öt hónappal ezelőtt elkezdtük. Még színesebb tartalommal jelentkezünk, még több a képes összeállításunk. Több nagyinterjút készítünk és ráerősítettünk arra, hogy tudatosan készítsünk nagy, átfogó, informatív cikkeket, például egészség vagy kapcsolati témában. Utóbbiak a Google felől érkező forgalom szempontjából is nagyon fontosak.
– Mostanában az online tartalmak kapcsán egyre gyakrabban hallani arról, hogy elsősorban mobilra kell fejleszteni, mert a desktopmegjelenés másodlagossá válik. Ez mennyire igaz a Feminára?
– A mobilos forgalom nálunk is meghatározóvá vált az elmúlt években, a forgalom nagyjából felét adja. Ez egy kicsit meghasonlott állapotot idéz elő, hiszen miközben az olvasók egyre inkább mobilon böngésznek, addig a hirdetők még mindig a desktopot kedvelik, és az ott elhelyezett reklámok hozzák a bevétel jelentős részét.
– A női site-ok között most hol áll a Femina?
– A piacvezető a Nők Lapja Café, és mi vagyunk a másodikak. Utánunk nagy látogatottsági szakadékkal következik a többi piaci szereplő.
– Az mennyire reális célkitűzés lehet, hogy piacvezetők legyetek?
– Ez igazából soha nem volt célunk, hiszen mi garázscégként indultunk. Persze most, a CEMP hátterével akár realitás is lehetne. Az igazából már a vezetőségen múlik, hogy ez mennyire fontos számukra és szánnak-e erre erőforrásokat. Azért azt tegyük hozzá, hogy a CEMP-en belüli Dívány.hu-val együtt már igen komoly, a Nők Lapja Caféval is versenyképes elérést produkálunk.
– A női szájtoknál manapság van valamilyen trend a tartalmak terén?
– Tíz évvel ezelőtt az indulásunkkor a fő erényünket a nagyon informatív cikkek jelentették, amelyekből akkoriban hiány volt a piacon. Később mi hoztuk be először az „5 legjobb”-jellegű listázós cikkeket. Ez is nagy újdonság volt, mert akkor még a printlapos címadás volt divatban az online oldalaknál is. Ez sokáig remekül működött, ma már kevésbé lépi át az ingerküszöböt, és megint másban kell gondolkodnunk. Igazából nincs egyetlen tartalmi irányvonal, mert egészen más cikkek iránt érdeklődik egy 50-es nő, aki desktopon nézi az oldalt és egy tizenéves, aki mobilon, nekünk pedig minden nőt ki kell szolgálnunk a számukra érdekes cikkekkel.
– A reklámadó esetleges emelése mennyire érintené érzékenyen a Feminát működtető céget?
– Nyilván a piaci szereplők közül senki nem örül annak, ha végül valóban emelik a reklámadót. Sokan azt hiszik, hogy itt pusztán egy kilencszázalékos adóról beszélünk, holott ez az egyéb adóterheken felül terheli a céget, amit senkinek sem egyszerű kigazdálkodni. Az ilyen különadók nem a fejlődés felé viszik a piacot, szerintem inkább támogatni kellene a médiavállalkozásokat és nem az adóterhet tovább növelni.
Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.
Heszler Róbert