- Hirdetés -

Százmilliárdos biznisz, állami hátszéllel

|

Százmilliárd forintosra tehető a magyarországi sportpiac, amelyben nagyon jelentős az állam szerepe. Nincs ez másként az idei év legnagyobb szabású hazai sporteseménye, a júliusi vizes világbajnokság esetén sem, amelynek költsége jócskán meghaladja a 100 milliárdot.

 

Bár az üzleti szféra részéről egyre többen szállnak be a hazai sport finanszírozásába, nem ennek, hanem leginkább az állam szerepvállalásának tulajdoníthatóan nőtt meg az utóbbi években a magyar sportpiac. „Sportban jóval erősebbek vagyunk, mint amit a gazdasági-politikai hátterünk indokol, tehát ilyen értelemben Magyarország megbecsülésnek örvend a nemzetközi sportvilágban. Más kérdés, hogy ez egy olyan szellemi dicsőség, amelyből nem feltétlenül lesz pénz. Az látszik, hogy a sport nagyon sok vállalat számára érdekes, ugyanakkor Magyarországon még mindig sokan ódzkodnak tőle, hiszen nem ér el olyan sok embert, hogy ez igazán nagy üzlet legyen” – mondta el Szabados Gábor sportközgazdász.

 

Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban teljesen más a piaci környezet, a gazdasági háttér, ott a sport alkalmasabb arra, hogy üzeneteket eljuttasson, és a vállalatok is sokkal jobban bíznak a sportban. „Ez idehaza egy többmilliárdos piac, közel a 100 milliárdhoz, ugyanakkor ennek nagy része nem üzleti alapú szponzoráció. Komoly mennyiségű állami pénz jelenik meg a sportban, akár magában a sportszponzorációban, hiszen nagyon sok állami tulajdonú cég van jelen szponzorként. Ez egyébként általában jellemző a magyar sportpiacra, hogy az állam olyan szerepekben jelenik meg, amely Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban inkább magáncégek feladata” – fejtette ki a Marketing&Media magazinnak Szabados Gábor sportközgazdász.

 

Beszédes számok

 

Érdemes megnézni a friss kupagyőztes, a Ferencváros legutóbbi bevételi számait. Az FTC Labdarúgó Zrt. 2015-ben 3,8 milliárd forintból gazdálkodott, ebből – a legmagasabb tételeket figyelembe véve – 1,92 milliárd érkezett a szponzoroktól, valamint a reklámbevételekből, 557 millió a szakszövetségi, 486,8 millió a tulajdonosi támogatás, 485,4 millió a közvetítési jogdíj, illetve 351,3 millió forint jött be a társasági adóból. Bár a legnagyobb összeget a szponzori bevételek teszik ki, a támogatók nagy része az államhoz kapcsolódó vállalkozás volt, mint például a Főgáz vagy a Fővárosi Csatornázási Művek.

 

A labdarúgás legnagyobb, legkiemelkedőbb hazai szponzora az OTP Bank, amely a NB I. névadó szponzora is. „A mai sportfinanszírozás meglehetősen összetett dolog, hiszen a szponzoráció és a támogatás révén adókedvezményből áll össze. Az OTP Bank Csoport részéről ez összességében egy többmilliárdos tételt jelent, ha figyelembe vesszük az adókedvezményes támogatás lehetőségét is” – fejtette ki Nagy Zoltán Péter, az OTP Bank marketing- és kommunikációs igazgatója, aki ehhez hozzátette, hogy kifejezetten olyan sportágak mellé állnak, amelyek a legnagyobb elérést biztosítják. „Magyarországon két kiemelkedő sportág van, a labdarúgás és a kézilabda. Azt gondolom, hogy a futball médiaértékét tekintve a ligaszponzoráció a legértékesebb reklámeszközök között van” – fűzte hozzá.

 

Vizes költségek

 

A júliusi vizes világbajnokság lesz minden idők legnagyobb hazai sporteseménye, amelynek költségeit 2015-ben 25 milliárd forintosra becsülték, ám ezek a 2017. áprilisi adatok alapján már 100 milliárd forint felett járnak. A hirtelen négyszeresére duzzadt számok között található a Dagály úszóaréna 8 helyett 40 milliárdból való felépítése, illetve az 1,3 milliárdosra tervezett ugrótorony 3 milliárd forintba kerülése.

A vizes világbajnokság a legnézettebb sportesemények között van a világon, tavaly a kazanyi vébé közvetítéseit több mint négymilliárdan nézték a televízióban, így Budapest és Magyarország számára igen magas reklámértéket jelent, hogy házigazdája lesz az eseménynek.

 

Beúszó szponzorok

 

A vizes világbajnokság, egyben a brand tulajdonosa a FINA, amelynek olyan világcégek a hivatalos partnerei, mint a Nikon, az Arena, a Samsung vagy az Omega. Emellett az egyes világversenyeknek vannak nemzeti főtámogatói, jelen esetben a Telekom, az Aldi, az Audi, a NaturAqua, a Főtaxi, a MÁV-Start és a HTCC tartozik a nemzeti főtámogatók közé.

 

Sántha Tamás, a Telekom márka-, szponzoráció- és rendezvénymenedzsment osztályvezetője elmondta, a vizes vébé az idei év egyik, ha nem a legnagyobb sporteseménye. „A Telekom nemzeti főtámogatóként jelenik meg a rendezvényen, készülünk helyszíni aktivációval, illetve egy kis kampánnyal is a vébé kapcsán” – tette hozzá. Azzal kapcsolatban, hogy az esemény szponzorációja hogy viszonyul a Telekom márkaértékéhez, úgy vélte, egy szponzoráció mindig hosszú távon hat, ezt nem lehet közvetlenül az esemény után mérni. „Évente végzünk egy nagy szponzorációs kutatást, amikor részletesebben megnézzük az összes futó szponzorációt, illetve azt, hogy milyen hatást látunk a márkára vonatkozóan” – fűzte hozzá Sántha Tamás.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Baross Gábor

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...