Pár kattintással bárhonnan aláírható egy szerződés: számos vállalatvezető már használja az e-aláírást, amely a szabadság alatt is könnyít az ügymeneten.
Sok szakértő szerint a hazai kis- és középvállalati szektor egyik legnagyobb problémája, hogy a vezető távollétében lelassul a döntéshozatal. „Számos olyan esetről hallunk, amikor a cégvezető szabadsága miatt áll meg egy vállalatnál az ügymenet. Főleg a kisebb cégekre jellemző, de a nagyobb vállalatoknál is előfordul, hogy felettesi aláírás hiányában nem indulhat el egy együttműködés, nem köthető meg egy fontos alvállalkozói szerződés, nincs, aki aláírjon számlákat, teljesítési igazolásokat, esetleg egy hirtelen beadandó ajánlatot. Mindez, ha első látásra nem is tűnik kritikusnak, sok kellemetlenséget, csúszást, lemaradást, végső soron versenyhátrányt okozhat.” – mondta el Füzesi Csaba, a Netlock Kft. stratégiai termékmenedzsere. A szakember szerint egyre többen ismerik fel az e-aláírásban rejlő előnyöket, például azt, hogy bárhol és bármikor, egy laptop vagy akár egy okostelefon segítségével is aláírhatóak és e-mailen továbbíthatóak dokumentumok, szerződések, okiratok.
„Nem szokatlan történet egy cégvezető életében, hogy éppen a tengerparti családi nyaralás idején érkezik, olyan fontos dokumentum, amit alá kell írni. Ilyenkor jön az idegeskedés, nyomtató, szkenner vagy fax keresése a szállodában. Miközben az e-aláírás lehetővé teszi, hogy saját laptopján, néhány kattintással, akár egy kávé mellett is aláírjon – jogilag pontosan ugyanolyan hitelességgel, mintha papíron, tollal írt volna alá –, majd e-mailen visszaküldje a dokumentumot. Egyre több olyan ügyfelünk van, akik hasonló helyzetek megoldásáért fordult hozzánk először, és fizetett elő e-aláírás-szolgáltatásunkra.” – összegezte a szakember.
E-aláírás a napozóteraszon pont olyan, mint a netes bankolás
Az e-aláírásosok legújabb generációja rendkívül egyszerűvé és kényelmessé teszi az aláírási folyamatot. Míg régebben egy chipkártyára és egy számítógéphez csatlakoztatott kártyaolvasóra volt szükség a dokumentumok elektronikus aláírásához, addig ma már mindez egy weboldalon keresztül megtehető. A felhasználó belép az elektronikus aláíró rendszerbe, és a személyes biztonsági azonosítást követően néhány kattintással, érintéssel digitálisan aláírja például az e-mailen érkezett PDF- vagy Word-dokumentumot. A folyamat kényelmes, biztonságos és gyors. Kicsit hasonlít ahhoz, mintha egy Gmail- vagy Facebook-fiókba lépnénk be, és ott küldenénk üzenetet. Az ily módon elektronikusan aláírt állomány éppen olyan joghiteles, mintha az irodában, tintával írta volna alá a cégvezető a kinyomtatott példányt. “Az e-aláírás nem csupán gyors, kényelmes és biztonságos, de kaput nyit a papíron zajló vállalati folyamatok átterelésére a digitális térbe. Mindez pedig egyáltalán nem luxus, akár már havi 2 ezer forintos díjért is kiváltható az e-aláírás-előfizetés.” – foglalta össze Füzesi Csaba.