Letarolja a rádiós piacot a Rádió1 az idén, amely tavaly óta több mint 20 helyi frekvencián szól, de az expanziónak még messze nincs vége. Nem véletlenül igyekeznek, jövőre új konkurens jöhet. A nagy kérdés, hogy megjelenik-e Mészáros Lőrinc a Mediaworksön vagy más cégen keresztül a rádiós piacon vagy sem.
1998-ban két országos kereskedelmi rádió működött az országban, most 19 évvel később pedig már egy sem. A rádiózás szempontjából ez nem túl szívderítő helyzet, ugyanakkor a piaci szereplőknek jó alkalmat jelent, hogy újraosszák a piacot. A Class FM országos kínálatból való eltűnése lehetőséget adott új hallgatók szerzésére a helyi és regionális rádióknak, a közszolgálati adók közül pedig leginkább a Petőfinek. Utóbbi már tavaly nyáron elkezdte az erre való felkészülést, amikor a korábbi alternatívabb zenei kínálatukat populárisabbra cserélték.
Az elmúlt hónapok legjelentősebb piaci helyezkedőjének viszont a Rádió1 számít. Az Andy Vajna filmügyi- és kaszinómogul, TV2 és újdonsült Lapcom tulajdonos érdekeltségébe tartozó rádió ugyanis eszeveszett tempóban kezdett rádiós hálózat építésébe. A Rádió1 olyan léptekkel terjeszkedik, hogy hamarosan egy országossal felérő hálózatuk lesz.
Lebontották, visszaépítik
A Rádió1 márkanév négy év szünet után tavaly nyáron jelent meg újra a budapesti rádiós piacon. 2016 végére ehhez szereztek további kilenc frekvenciát, de idén nyár elején már 20 frekvenciánál tartottak. Jelen állás szerint országszerte 22 frekvencián szól a Rádió1, de a már bejelentett, vagy függőben lévő megállapodások értelmében ez év végére alsó hangon 28-29-re nő.
Csak összehasonlításképpen említjük, hogy a régi, Márton Dávid-féle Rádió1 hálózatnak a pályafutása csúcsán volt 14 frekvenciája. Ez egyébként azt is mutatja, hogy néhány év alatt mekkorát tudnak fordulni a trendek. A helyi rádiók ugyanis a 2000-es évek elején nem túlzottan kedvelték a hálózatos Rádió1-et és az egy időben szintén hasonló megállapodásokkal terjeszkedő Juventus Rádiót. Ennek az oka az volt, hogy egy fővárosi központú hálózathoz csatlakozó helyi adó jóval olcsóbban üzemeltethető, mint egy egész nap helyi tartalmat gyártó rádió, így versenyhátrányban érezték magukat. Ebben a kérdésben pedig 2010 után partnerre is találtak Szalai Annamáriában, az NMHH és a Médiatanács első elnökében, s nem volt véletlen a korábbi Rádió1 hálózat 2012 utáni széthullása, ahogy az sem, hogy akkoriban a Juventus is kihátrált a hálózatos piacról.
Csatlakozók és felvásároltak
Az Andy Vajna-féle Rádió1 a terjeszkedése során kétféle megoldást alkalmaz. Az egyik szerint helyi vállalkozók által üzemeltetett rádiókkal kötnek amolyan franchise-szerű megállapodást. A helyi rádió feladja a korábbi márkanevét, felveszi a Rádió1 nevet és a továbbiaknak a műsoridejének a legnagyobb részét a fővárosi Rádió1-től veszi át. Emellett napi 4 órányi műsoridőt megtart, ami a gyakorlatban a hírek gyártását és még naponta egy hosszabb helyi műsorblokkot jelent, továbbá a hirdetési időn is osztozkodnak a felek.
A másik terjeszkedési mód pedig az, hogy a fővárosi adót működtető Radio Plus Kft., vagy hozzá köthető cégek indulnak helyi frekvenciapályázatokon. Győzelem esetén pedig megállapodást kötnek a Radio Plus Kft.-vel a hálózatba kapcsolódásról. Ezek közé tartozik a két ügyvéd tulajdonában lévő, az utóbbi időben számos frekvenciapályázaton sikeresen szereplő LB Rádió Kft., illetve Belénessy Csaba, korábbi MTI vezérigazgató cégei, a B&T Kft. és a Crossborder Film Kft. Előbbi Velencén jutott frekvenciához, utóbbi pedig egyedüli pályázóként indult egy dunaújvárosi jogosultságért.
Pontozásos győzelem
Nem véletlen Vajnáék igyekezete. A médiahatóság szeptember első napjaiban véglegesítette az országos kereskedelmi rádiós frekvenciacsomag kiírását. A pályázatokat november 7-én lehet leadni, s várhatóan a jövő év legelső hónapjaiban hirdetnek eredményt, a nyertesnek ettől számítva négy hónapon belül kell elindítania a rádiót. Ez azt jelenti, hogy akár már a jövő nyáron is megszólalhat az új országos adó.
A pályázaton indulóknak alsó hangon 499 millió forint éves díjat kell vállalniuk, a jogosultság pedig hét évre szól. A korábbi országos pályázatoknál szereplő plusz öt éves opcióról viszont egy szó sincs benne.
Amennyiben több érvényes pályázat is lesz, akkor a díjajánlat, a műsorterv, a médiaszolgáltatási tapasztalat alapján döntenek a nyertesről. Az érdekesebb dolgok a műsorszolgáltatási tapasztalat pontozásánál jönnek. Két pontot kap az a pályázó, aki 2010 óta legalább két évig üzemeltetett országos vételkörzetű rádiót. Miután a néhai Neo FM-t működtető FM1 Zrt. már felszámolás alatt áll, ezért akár oda is írhatták volna, hogy a Class FM tulaj Advenio Zrt. kap két pontot.
Mielőtt azonban nagyon örülnének a Classnál: azok is kapnak egy pontot, akiknek a körzeti (ez nagyobb, mint a helyi, de kisebb mint az országos) jogosultságuk van és kapcsolódik hozzá hálózatosan, vagy vételkörzet-bővítéssel másik adó. Az Advenio számára pedig az lehet az igazán rossz hír, hogy hat pluszpontot kap, akivel kapcsolatban legfeljebb egy alkalommal hozott a médiahatóság jogsértést megállapító jogerős döntést. Márpedig az Adveniónak jó néhány – a tavalyi első felében összesen öt – büntetése volt, eleve ezekre hivatkozva nem adta meg nekik a Médiatanács a szerződésükben szereplő ötéves opciót. Viszont jól járhat egy olyan, körzetinek számító rádió, amit még nem nagyon büntettek és hálózatosan, vagy vételkörzet-bővítéssel terjeszkedett, vagy terjeszkedni fog.
A Karc FM például körzeti műsorszolgáltatónak minősül és már korábban bejelentették, hogy szeretnének újabb frekvenciákon is megszólalni. A rádió tulajdonosa pedig az a Magyar Idők Kft. amely már az éves beszámolójában is beharangozta, hogy hamarosan a Mediaworks Zrt. tulajdonába fog kerülni.
Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.