- Hirdetés -

Az eltemetett hálózat

|

Mi történne, ha holnaptól itthon is betiltanák a közösségi médiát? Egy megtörtént eset a szomszédból, amelyre a CANnual Report 2017. kiadványban találtunk.
Május 16-án Sasha Kievtseva az irodában volt, amikor napvilágot láttak az első hírek Facebookon. Az ukrán híroldalak posztjait olvasva azt hitte, hogy az egész csak valami vicc – egészen addig, amíg meg nem jelent a kormány honlapján a hivatalos tájékoztatás. A kommüniké bombaként robbant be a digitális ügynökség nyugodt kedd délelőttjébe: Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajnában nemzetbiztonsági okokból letiltják az ország legnagyobb közösségi média csatornáját, a Vkontaktét.
A Liquid7 digitális ügynökségnél dolgozó stratéga és kollégái, akiknek addig napi feladatai közé tartozott ügyfeleik Vkontante oldalainak menedzselése, elkezdték mohón falni a híreket. Kiderült, hogy az elnöki rendelet kibővítette a Krím-félsziget elcsatolásáért és a kelet-ukrajnai szeparatista erők támogatása miatt Oroszországra mért szankciókat, és ennek keretében három évre megtiltotta a hozzáférést az ország legnépszerűbb orosz tulajdonú webes szolgáltatásaihoz. A Yandex kereső, a Mail.ru email szolgáltatás, valamint a két legnépszerűbb social media platform, az Odnoklassniki és a Vkontakte letiltásával az orosz hibrid hadviselés visszaszorítása volt az ukrán kormány célja. Az internet- és mobilszolgáltatók 15 napot kaptak a blokkolás végrehajtására.
Egy fél ország állt tanácstalanul
Az orosz Mail.ru csoport tulajdonában álló Vkontakte magasan a legnépszerűbb közösségi médiás csatorna a szovjet utódállamokban – megelőzve ezeken a területeken a Facebookot és más nyugati közösségi oldalakat –, amelyet a blokkolás előtt az ukrán internet felhasználók 75-80 százaléka használt. Ezt a körülbelül 25 millió embert ugyanolyan váratlanul érte az oldal letiltásának híre, mint Sashát és munkatársait, és nagy részüknek fogalmuk sem volt, hogy mi fog történni a hosszú évek alatt felépített profiljukkal és ismerősi körükkel. Bár a Vkontakte a bejelentés másnapján segítségükre sietett egy részletes leírással, hogy hogyan tudják a továbbiakban is használni a platformot VPN-n keresztül, a VK userek döntő többségének felhasználói ismeretein túlmutatott a nem ukrán IP címmel való kapcsolódás. Sokan közülük nem akartak közösségi média nélkül maradni, így azonnal regisztráltak Facebookon. A Vkontaktéról meginduló exodus következtében két hét leforgása alatt másfél millióval nőtt a Facebook ukrán felhasználóinak száma.
Az oldal blokkolása felhasználók millióinak okozott fejfájást, de senki nem sínylette meg annyira, mint a márkák. Lesia Shchygol, a Lays digitális marketing munkatársa épp egy prágai workshopon vett részt, amikor hallotta a hírt. „Azonnal leállítottunk minden futó hirdetést az oldalon és minden tervezett aktivitást felfüggesztettünk” – meséli.
Hova tűntek az emberek?
„Az óriási felbolydulás után lassan lenyugodtak a kedélyek, és elkezdtünk gondolkodni: mihez kezdjenek most az ügyfeleinknek?” – emlékszik vissza Sasha. A Vkontakte ukrán képviseletét a kormány az oldal blokkolásával együtt bezáratta, így az ukrán cégek csak az orosz anyavállalattól tudtak volna hirdetést vásárolni. A rendelet értelmében azonban ukrán vállalkozások nem állhatnak üzleti kapcsolatban a szankcionált orosz vállalatokkal, így a márkák és ügynökségek számára a hirdetésvásárlás tekintetében minden ajtó bezárult. De a közösségi média csatorna üzemeltetésnek nem csak ez az aspektusa jelentett problémát.
Valentin Petrov, a Nemzetvédelmi és Biztonsági Tanács információs biztonságért felelős vezetője biztosította az ukrán lakosságot, hogy nem jár büntetés az orosz oldalak tilalmának megkerüléséért, így a felhasználók elvben továbbra is használhatják a Vkontaktét. Ugyanakkor az anonimitást lehetővé tevő VPN elérés relatív komplikáltságából adódóan 3 hónap alatt 61%-kal zuhant az oldal ukrán felhasználói bázisa. „Az elérés mértéke olyan iramban csökken, hogy a márkák számára egyszerűen okafogyottá vált a jelenlét ezen a platformon” – mondja German Sevalnev, a Liquid7 social media vezetője.
A brandek tehát egyik hétről a másikra búcsút intettek az évek alatt sok munkával és nem utolsó sorban sok pénzből felépített Vkontakte közösségeiknek. Egymás után posztolták ki, hogy az oldalukat a jövőben nem gondozzák tovább. Voltak olyan cégek, amelyeknek nulláról kellett kezdeniük a közösségépítést Facebookon, mások – köztük a Lays is – már korábban jelen voltak a nyugati platformon, így rajongóikat „áthívhatták” a másik social csatornájukra. Sok követőt azonban nem sikerült átcsábítani.

„Mostantól nem találsz meg minket se Odnoklassnikin, se Vkontaktén” – olvasható a Lays Ukraine búcsúüzenete VK-n, amely egyben meghívás volt az oldal követői számára, hogy lájkolják a márkát Facebookon. Az oldalnak körülbelül 73 000 követője volt.
Kíváncsi, hogy milyen megoldást találtak a felhasználók és a márkák az ország legnépszerűbb social media csatornájának pótlására? Érdekli, hogy kerülhet-e a szakma hasonló helyzetbe Közép-Kelet-Európa más országában is? További részleteket a CANnual Report oldalról letölthető CANnual Report 2017 kiadvány Network Buried Underground című cikk teljes, angol nyelvű verziójában olvashat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...