A vállalkozások 15 százaléka véli úgy, hogy a jövő májusi határidőre teljes mértékben képes lesz megfelelni az új európai uniós adatvédelmi rendelet, a GDPR követelményeinek – derül ki a Deloitte felméréséből. A cégek számára komoly kihívást jelent a felkészülés, azonban jelentős üzleti előnyöket is hozhat az átállás az új adatkezelési gyakorlatra.
Nem optimisták a vállalkozások az új európai uniós általános adatvédelmi rendelet, a GDPR kapcsán. A Deloitte az Európai Unióban működő cégek között végzett felmérése szerint a megkérdezett társaságok mindössze 15 százaléka véli úgy, hogy a jövő május 25-i határidőre, amikortól kötelező lesz alkalmazni a GDPR előírásokat, teljesen felkészül a jogszabály betartására. A vállalkozások 62 százaléka arra készül, hogy egy olyan szintet érjen el, ami ha nem is felel meg mindenben az elvárásoknak, egy esetleges vizsgálat során már védhető helyzetet teremt számukra. A fennmaradó 23 százaléknál azonban még ennél is rosszabb eredményre számítanak.
A kutatás arra is rámutatott, hogy szélsőséges értékek között mozog, hogy egy-egy cég mennyit költ a GDPR-megfelelésre. A felmérésben megkérdezett vállalatok 39 százaléka 100 ezer eurónál kevesebbet fordít erre a célra, azonban 15 százalékuk 5 millió eurónál is többet költ a felkészülésre. A kutatásban résztvevő cégek 54 százaléka vélte úgy, hogy a korábbi gyakorlathoz képest a szokatlanul magas, akár 20 millió eurós büntetési tétel jelentősen befolyásolta a GDPR-ra való felkészülésüket.
A kutatás arra is rámutatott, hogy az érintett vállalatok jelentős része kedvezőtlen pozícióból indul az adatvédelmi rendelet előírásainak betartásához vezető úton. A megkérdezett cégek 45 százaléka dedikáltan foglalkozik az adatvédelemmel, 32 százalékuk esetében valamilyen más területhez kapcsolódóan kezelik ezt a kérdést, míg 23 százalékuk egyáltalán nem foglalkozik a problémával.
A GDPR több olyan elvet, illetve előírást is tartalmaz, amelyek esetében informatikai, szemléletbeli kihívások is nehezítik a felkészülést. „A felejtéshez való jog, vagyis az ügyfélről tárolt minden személyes adat törlésének igénye gyakran komoly szabályozási és informatikai kihívást jelent. Vannak ugyanis olyan esetek, amikor a vállalkozásoknál használt informatikai rendszerek nem alkalmasak arra, hogy teljesítsék ezt az elvárást. Persze erre a helyzetre is vannak alternatívák, amelyekre a Deloitte is felkészült, azonban egy ilyen eset tovább nehezíti a felkészülést” – mutatott rá dr. Márkus Csaba, a Deloitte adó- és jogi osztályának partnere, a Deloitte GDPR szolgáltatásokat nyújtó csoportjának vezetője.
Egy másik izgalmas és bizonyos helyzetekben nehezen kezelhető elvárás az adattakarékosság elve, illetve annak bizonyítása, hogy ezt figyelembe véve tevékenykedik az adott cég. „A kérdés, hogyan tudja alátámasztani egy társaság, hogy azok az adatok ténylegesen szükségesek arra a célra, amire kérte a hozzájárulást az ügyfelétől. Tapasztalataink szerint sokszor előfordul, hogy cégen belül is küzdeni kell azért, hogy bizonyos információkat tényleg csak azok kapjanak meg, akik érdemi munkát végeznek velük, illetve csak addig férjenek hozzá ezekhez, amíg valóban szükséges. A GDPR előírásainak való megfelelés nem csak az eljárásrendek, az informatikai rendszerek szintjén kíván változásokat, de sok vállalatnál a gondolkodásmódot is át kell formálni” – fűzte hozzá dr. Márkus Csaba.
Azt, hogy a „felejtés joga” milyen kihívást jelent a cégeknek jól mutatja a Deloitte felmérése is, mely szerint a megkérdezett társaságok 64 százalékának becslése sincs arra vonatkozóan, hogy a jövőben ez mekkora feladatot jelent számukra.
A Deloitte kutatása arra is rámutatott, hogy bár a GDPR-ra való felkészülés jelentős ráfordításokat igényel, előnyökkel is járhat. A megkérdezett társaságok 61 százaléka számít arra, hogy a személyes adatok kezelésének új szintre emelése tényleges üzleti előnyöket hoz majd. Valamivel több, mint ötödük, 21 százalék, pedig úgy véli, hogy jelentős hasznot hoz a GDPR-nak való megfelelés, többek között a megítélésük javulásának, a versenytársakkal szembeni pozíciójuk erősödésének, illetve az új üzleti lehetőségeknek köszönhetően.
- Hirdetés -
Kihívás előtt a hazai cégek
|
- Hirdetés -
A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI
Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now
Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...
Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén
Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...
MI-vel tuningolt tévések
A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...
Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat
2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...
Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan
Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...
Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja
Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...
Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán
Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...
Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója
A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...
Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje
Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -