A Nissan legújabb plakátkampánya 26 egyedi felületen mutatja be Budapesten a forgalmas csomópontok körül keletkezett szálló por mennyiségét, aminek levegőbe jutásáért jelentős részben a robbanómotoros autók felelősek. A valódi szálló por felhasználásával készült látványos citylight poszterek nemcsak a környezetszennyezés problémájára, de arra is felhívják a figyelmet, hogy mindez milyen káros hatással van az emberi szervezetre: ha mindannyian Nissan LEAF-re cserélnénk autónkat, csak hazánkban évente annyi szálló porral kevesebb kerülne a levegőbe a közúti közlekedésnek köszönhetően, amivel megközelítőleg 1000 ember idő előtti halálát előzhetnénk meg.
A Nissan kampánya arra hívja fel a figyelmet, hogy robbanómotoros autók légszennyezése egyre égetőbb problémává válik. Azzal tisztában vagyunk, hogy a hagyományos autók kipufogója szén-dioxidot és szén-monoxidot bocsájt ki, azt azonban a legtöbben nem tudják, hogy ezek mellett nitrogén-oxidok, allergiát okozó platinafémek, más nehézfémek, valamint jelentős mennyiségű szálló por kerül a levegőbe, elsősorban a dízel autók miatt.
A JCDecaux a Nissan megbízásából 26 egyedi reklámtáblát helyezett ki Budapesten. Az alapvetően fehér plakátokat annyi szálló porral permetezték be, amely – az átlagos évi forgalom alapján – egy nap alatt a személygépkocsikból a levegőbe jut az adott csomópontok körüli 100 m sugarú körben. Az 51 g, amely a Kassai téri 32-es busz megállójában álló plakátra került, talán nem tűnik olyan ijesztőnek, a Boráros téri 4-6-os villamosmegállóba kihelyezett reklámtáblára azonban 263 g, míg a Corvin-negyednél, ugyanezen villamosok megállójában álló plakátra 190 g szálló por került. A plakátok a felhasznált por mennyiség&eacu te;től függően a világosszürkétől kezdve a majdnem feketéig a szürke szinte minden árnyalatában pompáznak, a feliratokon pedig azt láthatjuk, mennyivel kevesebb szálló por kerülne a levegőbe naponta, ha mindannyian elektromos autóra váltanánk.
A Nissan és az ACG Reklámügynökség a kampány előkészítése során szorosan együttműködött a Levegő Munkacsoport munkatársaival, akik megdöbbentő adatokról számoltak be a levegő állapotával kapcsolatban.
„Budapesten, különösen a belső részeken a szálló por – és különösen a nitrogén-dioxid – túlnyomó részét a közúti közlekedésnek köszönhetjük. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2014-ben kiadott kutatása szerint 2012-ben 30 000 tonna volt a pm2,5 finompor-kibocsátás Budapesten, amelyből 2700 tonna jutott a közlekedésre – ez az érték pedig az elmúlt években az autók számával együtt tovább növekedett. A légszennyezés súlyos keringési-, szív- és érrendszeri megbetegedéseket, asztmát, valamint rákot okozhat, és hazánkban mintegy 1000 fő idő előtti elhalálozásáért tehető felelőssé évente” – mondta Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadója.
A Nissan LEAF és a hozzá hasonló elektromos modellek – amelyeknek jóval alacsonyabb a fenntartási költségük, mint hagyományos társaiké – használatával tehát nagymértékben hozzájárulhatunk környezetünk terhelésének és az emberi szervezetbe jutó káros anyagok mennyiségének a csökkentéséhez.