Nem csak hozzák hazánkba a használt autókat, hanem viszik is a másodkézből származó gépkocsikat Magyarországról, a folyamatosan erősödő import mellett a használt gépjármű export is nőtt 2017 során. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az elmúlt évben 27 milliárd forint értékben, közel 19.000 négykerekű került határon túli tulajdonoshoz, a legfőbb célállomásnak ezúttal is Szerbia, Németország és Szlovákia számított.
Mint arról korábban beszámoltunk már, soha nem látott mennyiségű használt autó érkezett 2017-ben hazánkba: tavaly január és december között 155.414 négykerekűt importáltak a magyarok, ami 9 százalékos növekedés 2016-hoz képest, amikor 142.003 autót hoztak be az országba. Ezzel párhuzamosan az export is nőtt a Központi Statisztikai Hivatal (www.ksh.hu) adatai szerint, 2017-ben 18.956 autót vittek külföldre hazánkból az autókereskedők, ami 7 százalékos gyarapodás 2016-hoz képest. A KSH számításai alapján tavaly 27,1 milliárd forint értékben adtak el kereskedők magyar kocsikat határon túlra, 34 százalékkal túlteljesítve 2016-ot.
Az export során a legtöbb magyar használt jármű célállomása Szerbia volt, ide 13.536, jellemzően idősebb, rosszabb minőségű autót értékesítettek a hazai vállalkozók. Második helyen Németország zárt 2.154 négykerekűvel, a tapasztalatok szerint ez a piac a fiatal, keveset futott, akár prémium kategóriájú járműveket vásárolta. Harmadik helyen Szlovákia zárt 1.174 kocsival, de ők inkább az előbbi, olcsóbb járműveket favorizálták. A korábbi évekhez hasonlóan idén is számtalan egzotikus ország állampolgárai, cégei feltűntek a vásárlók között, vettek autót Afganisztánból, Kínából, a Koreai Köztársasából, Ausztráliából, Malajziából, Togóból, Kongóból, de még Kamerunból is.
A határon túli értékesítések legkeresettebb típusai az 1500-2500 köbcentis kategóriába eső dízelautók voltak (9.366 db), második helyen a 1000-1500 köbcentis benzines vagy gázüzemű gépkocsik végeztek 4.036 értékesítéssel, míg harmadikként az 1500-3000 köbcentis benzines vagy gázüzemű járművek zártak 2.301 járművel.
„A növekvő export jó hír egy szempontból, ugyanis általában a korosabb, olcsó autókat viszik el az országból, így az egyébként idős állomány általuk minimálisan javul” – vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. „A fiatal használt autók azonban sok kérdést vetnek fel: ha egy német kereskedő Magyarországról visz haza autót, az azt jelenti, hogy hazánkban kedvezőbb áron lehet egy pár éves, jó állapotú modellhez hozzájutni. Az import során viszont sokszor ennek ellenkezőjét látjuk, tehát a kinti autók papíron olcsóbbak, ami nagy valószínűséggel arra utal, hogy azok manipulált (például kilométeróra tekert) vagy ÁFA-csalt autók lehetnek. Ez ismét megerősíti azt a tényt tehát, hogy a fiatal gépkocsiknál nagyon oda kell figyelnie a vásárlónak, mert az eladók jó eséllyel játszhatják ki a szabályokat” – tette hozzá a márkaigazgató.