A hosszú hétvégék rontják a webáruházak forgalmát, a pihenés ideje alatt ugyanis megcsappan a vásárlási kedv.
2018. márciusában a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a naptárhatástól megtisztítva 7,1 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben mért 7,0 százalékos növekedés az idei legmagasabb adat, míg a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben regisztrált 7,8 százalékos bővülés az idei leggyengébb – ez derül ki a KSH pénteken közzétett kiskereskedelmi gyorstájékoztatójából. „A kiemelkedően jó januári és februári forgalom után a nem élelmiszer-kiskereskedelmi szektor gyengébb márciusi adatára a nagyobb partnereink forgalma alapján már számítottunk. A lassulást alapvetően a két hosszú hétvége magyarázza – a pihenés ideje alatt szokásosan megcsappan ugyanis a vásárlási kedv –, ezt a negatív hatást pedig a március 10-i szombati munkanap sem ellensúlyozta” – kommentálta a friss statisztikát Bengyel Ádám, a Magyarország legnagyobb csomagautomata-hálózatát működtető Foxpost Zrt. vezérigazgatója.
A szakember úgy látja, hogy az idén folytatódik a csomagküldő és internetes kereskedelem súlyának növekedése, a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelmen belüli részaránya minden bizonnyal meghaladja majd a 11 százalékot. 2014-ben ez az arány még 6 százalék alatt volt, tavalyelőtt már 8,5, 2017-ben pedig közel 10 százalékot tett ki a KSH adatai alapján.
„Az internetes és csomagküldő kereskedelem erősödése a szállítási módok átrendeződésével is együtt jár: a házhoz szállítás rovására egyre nagyobb szerephez jut az ún. fix pontos (csomagautomata, üzlethelyiség, stb.) személyes átvétel” – húzta alá Bengyel Ádám. A fogyasztók számára ez azért kényelmes, mert nem kell a futár kiérkezéséhez alkalmazkodniuk, ráadásul e szállítási mód környezetvédelmi szempontból is előnyösebb, hiszen a gyűjtőfuvarok miatt jóval kisebb CO2-kibocsátással jár. E trendekre reagálva a Foxpost az idén 36 új csomagautomatát telepít országszerte, így az év végére már több mint 100 helyszínen – jellemzően a nagyobb bevásárlóközpontokban, hipermarketekben – lesz jelen.