Mik manapság a tartalomfogyasztási szokások a gasztronómiában? Hol, mit és hogyan keresnek a konyhaművészetre fogékony magazinolvasók és online felhasználók? Milyen trendekre kell figyelniük a hirdetőknek? Kiből és hogyan lehet sikeres gasztroblogger, vagy influencer? Többek között ezekre is választ kaptak a Central Médiacsoport első ingyenes gasztro tematikájú konferenciáján részt vevő vendégek. A rendezvényt a hazai kulináris szcéna meghatározó alakjai; szakmai újságírók, véleményvezérek és marketing-, illetve kutatási szakemberek előadásai színesítették.
A 2018 májusában Central Médiacsoport székházában tartott konferencia házigazdája Jókuti András, a népszerű Világevő blog alapítója és szerzője volt. Az előadások sorát nyitó dr. Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetemen tanára szerint a gasztronómia általánosságban egy olyan globális tematikává vált, amihez kapcsolódva bárki szerepet vállalhat, bárki lehet szakértő, mert a témáról relatív egyszerű beszélni, az étkezés kapcsán mindnyájan érintettek vagyunk benne, vásárlási oldalról megközelítve pedig világviszonylatban az egyik legfontosabb szektor épül rá.
Szabó György, a Central Médiacsoport SEO-ért (keresőmotor optimalizáció) felelős vezetője arról mesélt, hogy az interneten történő felhasználói keresések között dinamikusan növekszik a gasztro témák iránt érdeklődők aránya. Kiemelte, hogy a gasztro oldalakat látogatók 53%-a csak mobilon keres recepteket, de sok felhasználó még mindig párhuzamosan mobilon, számítógépen, szakácskönyvben és magazinokban is kutatja leendő kedvenc receptjeit. Azt is megtudhattuk, hogy az emberek a receptek mellett egyre inkább egyéb más kapcsolódó szerkesztett tartalmakat is szívesen keresnek. Vagyis a siker érdekében ma már nemcsak a családi étkezőasztalon, hanem az ehhez szükséges receptek tálalásánál és körítésénél is változatosságra van szükség.
Ehhez a véleményhez kapcsolódott Puskás Nóra ételfotós, Kapolka Ágnes food stylist és Nemes Nóra újságíró-gasztroblogger is, akik az ételfotók megfelelő kategorizálásáról és technikai kivitelezéséről meséltek érdekes műhelytitkokat. Mint azt elmondták, az elmúlt időszakban a vizuális kommunikáció is rohamos fejlődésnek indult és ma már akár minimális előképzettséggel, illetve jobb okostelefont használva bárki lehet sikeres ételfotós.
Vékási Andrea, a Nők Lapja főszerkesztője a Nők Lapjában, és a Nők Lapja Konyhában szereplő, mára önálló személyes márkákká vált gasztro szerzők sikereiről mesélt. Szó esett többek között a Nők Lapjába húsz éve publikáló Lajos Mariról, a kis túlzással pár év alatt multimédiás arccá váló Bereznay Tamásról, az online világból érkezett bloggerről, Vrábel Krisztáról, Mautner Zsófiról, illetve az új generációt képviselő Nemes Nóráról és a Nosalty-s Kárai Dávidról is. Őket a szakértelmük és megkérdőjelezhetetlen hitelességük tette véleményformálókká, a családi otthonok konyháinak részévé.
A nap egyik nagy meglepetése Anger Zsolt feltűnése volt. A színészként és rendezőként is sikeres Anger, aki az RTL Klub Konyhafőnök című műsorában is megcsillogtatta már főzőtudományát, elmesélte, hogy apai nagymamájának köszönhetően a mai napig a konyha maradt a kedvenc játszótere. Saját receptjeiről, a lecsó iránti vonzalmáról, legendás baráti vacsorákról, valamint nagy álmáról: egy saját receptkönyv megvalósításáról is beszélt.
A Nosalty termékmenedzsere, Krankovics Béla a marketingszempontból is különösen értékes, gasztro témájú online videókról tartott előadást. Mint azt elmondta, a felhasználók 54%-os arányban a videós tartalmakat keresik és ezekre is tudnak a leginkább visszaemlékezni. A 2014-2015 előtt a tévés főzőműsorokhoz nagyban hasonlító online videókkal találkozhattak, ám a Facebook térhódítása a gasztro tematikában, és az ennek köszönhető tartalomfogyasztási szokásváltozások átformálták az egész piac működését. Ma már rövid, hangnélküli, vagy zenés gyors, felülnézeti videók a legnépszerűbbek, amiket a Nosalty gyakran használ edukatív céllal is. Egy-egy ilyen videóban számtalan kreatív módon jelenhet meg szponzor, hirdető is. A tartalomban elhelyezett hirdetés így a magazinokban megjelenő szponzorált receptek után a videókban is kiváló kommunikációs eszközzé vált.
Ezután a Coca-Cola marketingvezetője, Czigler Katalin egy a napjainkban társadalmi szinten egyre fontosabbá váló kérdésről, a cukorfogyasztással kapcsolatos felmérés eredményeiről számolt be. Geszler Nikolett, az IPSOS senior research executive munkatársa pedig a francia IPSOS legutóbbi kutatásának (Food Brand Trust) eredményeit mutatta be. A szakmai jelentés szerint a fogyasztók egyöntetű véleménye, hogy az élelmiszeripari termékek minősége romlott, ami magyarázhatja azt is, hogy Franciaországban az élelmiszeriparban a fogyasztói márkahűség egyre csökken. Hazai, friss és bio- illetve adalékanyag-mentes termékek – ezek lettek a hiteles címkék, hívószavak az elmúlt években. A kutatásból kiderült továbbá, hogy print médiumokban reklámozott termékek felé nagyobb bizalommal fordulnak a fogyasztók, mint az online tartalmak esetében.
A napot igazi gasztro arcok, Kajári Zsófia, Havas Dóra, Kárai Dávid, Fördős Zé és Bereznay Tamás kerekasztal-beszélgetése zárta. Érdekes, hogy a beszélgetés mindegyik résztvevőjének karrierje – köztük a moderátori szerepkört betöltő Jókuti Andrásé is – egy bloggal kezdődött. A minifórum résztvevői elmesélték, hogy miért és hogyan építették fel saját személyes márkájukat, valamint őszintén vallottak arról is, hogy rendszeresen olvassák egymás írásait, és inspirálódnak egymást olvasva. Zárásként arról is beszéltek, hogy valószínűleg mindenki meg tudná mondani a szerző neve nélkül is, hogy kinek a receptjét látja, illetve, hogy a hitelesség, a személyiség és a stílus nagyon fontos ebben a szakmában.