Az emberek 93%-a elfogadná a robotoktól kapott utasításokat a munkahelyén – többek között ez derül ki az Oracle és a Future Workplace legújabb kutatásából. A felmérés megállapításai alapján a HR vezetők és a munkavállalók készen állnak a mesterséges intelligencia (MI) használatára, azonban a vállalatok mégis sokszor kudarcot vallanak az MI bevezetése és a munkaerő felkészítése során.
A felmérésben 1320 HR vezetőt és munkavállalót kérdeztek meg az Egyesült Államokban, az eredmények pedig azt mutatják, hogy az emberek szívesen használnának mesterséges intelligenciát a munkájuk során és tisztában vannak vele, hogy a manuális munkafolyamatok automatizációján túl milyen más előnyökkel szolgál ez a technológia. Ennek ellenére a vállalatok nem támogatják kellőképp az alkalmazottakat az MI használatában, következésképp csökkenő termelékenységgel, elavuló tudásbázissal és a munkaerő elvesztésével kell szembenézniük.
A kutatásból az is kiderült, hogy jelentős különbség van az MI munkahelyi és otthoni használatának elterjedtsége között. Míg a magánéletében az emberek 70%-a használ valamilyen mesterséges intelligencia technológiát, a HR szakemberek csupán 6%-a alkalmazza ezt az eszközt, és csak a munkavállalóknak is csak 24%-a.
Hogy kiderítsék, miért van ilyen markáns eltérés az MI adaptáció terén, amikor az emberek egyértelműen szeretnének mesterséges intelligenciát használni a munkájukban is (93%-uk megbízna a robotoktól kapott instrukciókban is), az Oracle és a Future Workplace megvizsgálták, hogyan vélekednek a HR vezetők és a munkavállalók az MI előnyeiről, milyen akadályai vannak az MI munkahelyi bevezetésének, illetve milyen üzleti következményei lehetnek, ha egy vállalat nem használ mesterséges intelligenciát.
A munkavállalók és a HR vezetők látják az MI-ben rejlő potenciált
A kutatásban megkérdezett összes válaszadó egyetértett abban, hogy az MI pozitív hatással van a szervezetekre. A mesterséges intelligencia legnagyobb hasznának pedig egyöntetűen a fokozott termelékenységet jelölték meg. A következő 3 év távlatában a válaszadók pozitív hatásokra számítanak az MI kapcsán.
A munkavállalók 59%-a szerint a mesterséges intelligencia növelni fogja a vállalatok működési hatékonyságát, 50% szerint gyorsabbá teszi a döntéshozatali folyamatokat, 45% szerint jelentősen csökkenti a költségeket, 40% szerint jobb ügyfélélményeket tesz lehetővé, és 37% úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia a munkavállalói élményt is javítani fogja.
A megkérdezett HR vezetők 27%-a szerint az MI pozitív hatással lesz a tanulásra, illetve a fejlesztésre, 26% szerint a teljesítménymenedzsmentre, 18% szerint a bérszámfejtésre, valamint 13% szerint a toborzásra és munkavállalói előnyökre.
A vállalatok nem tesznek eleget a munkavállalók MI-re való felkészítésében
A HR vezetők 90%-a aggódik, hogy nem lesz képes a feladatköréhez tartozó MI technológiák gyors bevezetésével lépést tartani, illetve jelenleg sem tudja megfelelően kezelni a vállalaton belüli MI készségek egyre növekvő hiányát.
Miközben a munkavállalók fele (51%) aggódik a gyors mesterséges intelligencia adaptálás miatt, és 71%-uk gondolja, hogy az MI-hez kapcsolódó tudás fontos szerephez jut majd a következő 3 évben, a HR vezetők 72%-a szerint vállalataik semmilyen MI tréning programmal sem támogatják a dolgozókat.
A szakképzettségbeli hiányosságokon felül a megkérdezett HR vezetők és munkavállalók 74%-a a költségeket, 69%-a a technológiai hibákat, 56% pedig a biztonsági kockázatokat jelölte meg az MI bevezetésének további akadályaiként.
MI nélkül munkahelyek szűnnek meg és csökken a versenyképesség
Az Oracle és a Future Workplace felmérése éppen az ellenkezőjét igazolta annak a nézetnek, miszerint az emberek tartanak az AI munkahelyi bevezetésétől. A kutatásban részt vevő HR vezetők 79%-a és a munkavállalók 60%-a állította, hogy ha a vállalatuknál nem adaptálnának MI technológiát, az negatív hatással lenne a saját és kollégáik karrierjére, valamint a vállalat egészére nézve is.
Az MI bevezetés sikertelenségének legvalószínűbb következményeként a válaszadók a termelékenység csökkenését, a tudás elavulását és a munkahelyek megszűnését jelölték meg.
A szervezet szemszögéből nézve a válaszadók szerint a mesterséges intelligencia adaptálása a C-szintű vezetőkre és igazgatókra lesz leginkább pozitív hatással. A vezetői szintű MI támogatás hiányában a vállalatok versenyképessége jelentősen csökkenhet.
“A kutatási eredmények jól mutatják, hogy az emberek egyáltalán nem félnek a mesterséges intelligencia használatától, a robotokkal való interakcióktól, vagy a munkájuk elvesztésétől az MI miatt, és szívesen alkalmazzák a legújabb innovációkat” – mondta Fehér Csaba, az Oracle EMEA HCM portfólió igazgatója. „Ahhoz, hogy a munkavállalók minél hamarabb elsajátítsák a munkájukhoz kapcsolódó MI-készségeket, a vállalatoknak szorosan együtt kell működniük a HR osztályokkal, hogy át tudják hidalni a tudásbeli hiányosságokat, és olyan IT stratégiát dolgozzanak ki, amellyel egyszerű és hatásos MI innovációkkal bővíthetik meglévő üzleti folyamataikat.”