- Hirdetés -

A múltból élő márkák

|

Világszerte számos brand épít a nosztalgiára, hiszen a cégek tisztában vannak azzal, hogy az érzelmek azonnali cselekvésre késztetik a vásárlót. De a régi vagy éppen újjáéledt márkáknak is haladniuk kell a korral és a fogyasztói igényekkel, mert új köntös nélkül nincs siker.

 

Valószínűleg mindenkivel megtörtént már, hogy nosztalgiázva gondolt vissza fiatalabb kora valamelyik letűnt márkájára, a Nokia nevét hallva például biztosan vagyunk ezzel így egy páran. Amikor még uralta a világpiacot és gyakorlatilag kora iPhone-ja volt, elképzelhetetlen lett volna, hogy hamarosan eltűnik a süllyesztőben. Pedig lassan, de biztosan megásta a maga sírját azzal, hogy nem vette komolyan az új fogyasztói igényeket, inkább dacosan ellenállt a mobilforradalomnak.

Akik nosztalgiáznak a Nokia név hallatán, azoknak jó hír lehet, hogy a brand feltámadni látszik. A Nokia márkanevet használó, kínai központú HMD Global még csak kétéves vállalat, de tavaly nyolcvan országban mintegy hetvenmillió mobiltelefont adott el. Ez még igen távol áll a hajdani Nokia számaitól, ugyanakkor figyelemre méltó, hogy tudtak maguknak egy új réspiacot teremteni – a butatelefonokét –, amit ezzel a lendülettel el is foglaltak.

 

Újjászületők
A klasszikus, régi márkáknak általában előnyükre válnak múltban gyökerező értékeik, illetve az, hogy nem egyszerűen csak történetük, hanem immár történelmük is van. „Fontos, hogy egy tradicionális márka a kommunikációjában kiemelje, hogy mióta létezik. A Stella Artois logójában például büszkén hirdeti, hogy anno 1366. Pedig akkor még csak a sörfőzde létezett, ahol magát a sört főzték, és ezzel együtt a márkanév sem stimmel, mivel akkor Den Hoornnak hívták a Stellát. Ezek a trükkök azért fontosak, mert így egyből a márka múltjára, régiségére, asszociálunk és ezzel együtt az eredetiségére is” – mutat rá az emblémákban gyakran feltűnő „since” szó mágikus erejére Papp-Váry Árpád, a Budapesti Metropolitan Egyetem Turisztikai és Gazdasági Kar dékánja. Szintén a tradíciókra építi marketingjét az 1886-ban alapított Coca-Cola, az üdítőmárka reklámjaiban azt szoktuk látni-hallani, hogy a Coca-Cola az igazi, az eredeti, minden más csak utánzat.

Persze nem feltétlenül minden régi márkának jönnek be egyből a számításai. Gondoljunk a Volkswagen Beetle-re, amelyből 1938 és 2002 között 21 és fél millió darabot értékesítettek, és ezzel a világ harmadik legnagyobb példányszámban eladott autómodellje lett. A VW úgy gondolta, erre a múltra főnyeremény építkezni, ezért 2011-ben teljesen új Bogár-generációval állt elő, amelynek formája erősen emlékeztetett elődjére, azonban technikája 21. századivá alakult. A New Beetle viszont messze nem lett akkora siker, az autógyártó retrolufija kipukkadni látszott, az értékesítési adatok elmaradtak a várakozásoktól. De a nosztalgiára építkező márka nem adja fel: a hírek szerint hamarosan jön a harmadik generáció, méghozzá elektromos változatban. Vagyis szép és jó a régi, de a tradicionális márkáknak is szükségük van az új köntösre, amely nélkül ma már sokszor elképzelhetetlen lenne a siker.

 

Minden időben
Klasszikus példának számít a Túró Rudi is, amelynek ősével egy szovjet tanulmányút során ismerkedtek megy magyar tejipari szakemberek. A hazai gyártás a 60-as években kezdődött el, majd a piaci igényekre reagálva a 80-as, 90-es évektől kezdve többféle ízesített változatot dobtak piacra. A 2000-es évektől komoly marketingstratégiát dolgozott ki a márka, amelynek kommunikációjában rendszeresen felbukkannak a tradícióra utaló reklámok.

De nem csak régi FMCG-termékek térhetnek vissza, itthon az egyik legsikeresebb megújulással a Tisza cipő büszkélkedhet. A brand a 2000-es évek elején éledt újra hamvaiból úgy, hogy a márkatulajdonos állítólag piackutatást sem végeztetett, hanem egyszerűen az érzéseire hagyatkozott. Abban bízott, hogy él még a fejekben a „Minden időben Tisza cipőben”, és az emberek továbbra is kellemes emlékként gondolnak a márkára. Azóta az idő igazolta, hogy a márka feltámasztása valóban jó ötlet volt, hiszen míg annak idején a nagy nyugati cipőmárkák árnyékában inkább ciki volt Tiszát húzni, addig ma dívik a retró, aki pedig ezt a cipőt hordja, az kicsit különlegesnek, egyedinek érezheti magát. Persze ez a Tisza már nem az a Tisza, nem annyira sportcipő, sokkal inkább a jelenkori igényeknek megfelelő korszerű és kényelmes kultlábbeli. Ezzel együtt újrapozicionálták a terméket és újradefiniálták a célcsoportot is. „Hagyományokat követnek, de megújulva, az újulást viszont kommunikálni és indokolni kell, ezt tette a Pécsi Kesztyű márka is” – tette hozzá Papp-Váry Árpád.

Kuti Noémi

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ennyivel nőttek az ingatlanárak a fővárosi agglomerációban

Megnövekedett a kereslet a fővárosi agglomerációs térség ingatlanjai iránt, 2022-höz képest 6, 2023-hoz mérten pedig 26 százalékkal több ingatlan cserélt tulajdonost a területen. A négyzetméterárak a teljes agglomerációt vizsgálva átlagosan 10 százalékkal, 650 ezer...

A dolgozók többsége szerint segíti a munkájukat az MI

Az alkalmazottak és a munkáltatók is pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását - derül ki az Unisys kutatásából. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt...
Házasság első látásra TV2 nézőszám

A Házasság első látásra megverte az Árulókat

A Legyen Ön is Milliomos pedig több nézőt vonzott, mint a Konyhafőnök. A hétvége már kiegyenlítettebb erőviszonyokat hozott, de összességében még így is a TV2 nyerte a mögöttünk álló hetet. A november 18. és 24....

Jövőre beindulhat az építőipar

Nehéz helyzetbe került idén is az építőipar, ahol a szakértők szerint 15-20 százalékos visszaesés is tapasztalható volt. Az iparág lendülete évekkel ezelőtt megtorpant, jövőre azonban fellendülés várható, amelynek az előszele már tavasszal érezhető lesz.Az...

Black Friday és Cyber Monday: rákapcsolnak a kiberbűnözők

A Black Friday és a Cyber Monday közeledtével egy magas kockázatú időszakba lépünk a kiberbiztonság szempontjából. Egy friss Sophos jelentés kiemeli, hogy a rosszindulatú e-mailek a zsarolóvírus-támadások második leggyakoribb kiváltó okai voltak a kritikus...

Terjeszkedik a Pizza Hut

Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a Pizza Hut első, modern dine-in koncepcióval megnyílt éttermében. A baranyai megyeszékhelyen több mint 20 évvel ezelőtt zárt be a hálózat üzlete, a pécsiek, azóta...

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erre költött több mint 1,2 milliárdot a SPAR

A SPAR folyamatosan arra törekszik, hogy áruházai kényelmes körülményeket biztosítsanak a bevásárláshoz, a folyamatos modernizálás révén pedig az üzletek környezetbarát, energiatakarékos működésére is hangsúlyt fektet. Nem volt ez másképpen a székesfehérvári Balatoni úton található...

Ennyivel nőttek az ingatlanárak a fővárosi agglomerációban

Megnövekedett a kereslet a fővárosi agglomerációs térség ingatlanjai iránt, 2022-höz képest 6, 2023-hoz mérten pedig 26 százalékkal több ingatlan cserélt tulajdonost a területen. A négyzetméterárak a teljes agglomerációt vizsgálva átlagosan 10 százalékkal, 650 ezer...

A dolgozók többsége szerint segíti a munkájukat az MI

Az alkalmazottak és a munkáltatók is pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását - derül ki az Unisys kutatásából. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt...
Házasság első látásra TV2 nézőszám

A Házasság első látásra megverte az Árulókat

A Legyen Ön is Milliomos pedig több nézőt vonzott, mint a Konyhafőnök. A hétvége már kiegyenlítettebb erőviszonyokat hozott, de összességében még így is a TV2 nyerte a mögöttünk álló hetet. A november 18. és 24....

Jövőre beindulhat az építőipar

Nehéz helyzetbe került idén is az építőipar, ahol a szakértők szerint 15-20 százalékos visszaesés is tapasztalható volt. Az iparág lendülete évekkel ezelőtt megtorpant, jövőre azonban fellendülés várható, amelynek az előszele már tavasszal érezhető lesz.Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...