Elindult a soproni Bűvösvölgy kialakítása is – hangzott el az NMHH mai sajtótájékoztatóján. Az eseményen ismertették a gyerekek internetes médiafogyasztási szokásairól készült felmérés eredményét is, mely szerint a 9-10 évesek felének már van mobiltelefonja, a 11-13 évesek közül pedig már sokan regisztrálnak a közösségi médiában.
„A Bűvösvölgy világviszonylatban is egyedülálló kezdeményezés. Modern, szórakoztató, és – ami talán a legfontosabb – ingyenesen elérhető interaktív foglalkozás a gyermekek és a pedagógusok számára. A média minden platformjának teljeskörű megértése és a hozzá kapcsolódó háttértudás megszerzése érdekében jött létre. Budapest és Debrecen után elindult Sopronban is a Bűvösvölgy kialakítása, így maximum 2 óra buszos utazás nyomán az eddigieken túl a jövő évtől további 100 000 gyermeknek nyílik lehetősége részt venni a programjainkon” – mondta el Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke a szervezet mai sajtótájékoztatóján.
„Kihelyezett programjaink egyelőre nincsenek a Bűvösvölgy központjainkon kívül, azonban fontos kiemelnünk, hogy folyamatosan fejlődő interaktív weboldalunkon elérhető a pedagógusok számára öszeállított edukációs csomag. Ezzel az a célunk, hogy támogassuk az ő munkájukat és így a felelősségteljes és biztonságos médiahasználat ismeretei azokhoz a gyerekekhez is eljussanak, akiknek eddig még nem volt lehetősége a Bűvösvölgy foglalkozásain részt venni” – fűzte hozzá Takách-Batta Zsuzsanna, kommunikációs igazgató
Katona Gergely a Digitálisműveltség-fejlesztési Osztály vezetője ismertette 2017 évi, 2000 szülő és 2000 gyermek bevonásával készült reprezentatív felmérést is az internetes médiafogyasztási szokásokról. A felmérésből kiderült, hogy a 9-10 korosztály felének már van mobiltelefonja, ezen belül is 88% rendelkezik internetelérésre alkalmas okoseszközzel – melyet aktívan használnak médiafogyasztásra.
A felmérésben részt vett 11-13 éves gyermekek jellemzően már regisztrálnak a közösségi média egyes felületeire – annak ellenére, hogy a korhatár 13 év. Ők a szülői jelenlét nélküli platformokat keresik, ugyan 78% sohasem tesz közzé tartalmat. Ezen felhasználó gyermekek közel felének szülei úgy nyilatkoztak, hogy nem hoztak szabályokat azzal kapcsolatban, hogyan használhatják az internetet és a közösségi médiát, és utólagos ellenőrzés alatt sem állnak. Az NMHH által kiadott „Értsen a gyerek nyelvén!” című kiadványt Takách-Batta Zsuzsanna mutatta be a kutatáshoz kapcsolódóan, és elmondta, hogy minden gyermeket nevelő szülőnek alapos tájékoztatást és útmutatást nyújthat a gyermekeket érintő veszélyekről és lehetőségekről a digitális térben. A kiadvány az NMHH honlapján is elérhető.
Az NMHH emoji kampánya kapcsán Takách-Batta Zsuzsanna jelezte, a jogsértő esetekre való kreatív figyelemfelhíváson túl fontos kommunikációs eszköznek tartják azzal kapcsolatban is, hogy a fiatalok megértsék, hogy ki lehet törni az áldozat szerepkörből. Katona Gergely felhívta a figyelmet a tudatos önvédelemre is: a felhasználók a bántalmazás és zaklatás ellen biztonsági beállításokkal maguk is felvérteződhetnek. Az emojikampány szintén elérhető online, de már találkozhatunk vele plakátokon és különböző sajtótermékek oldalain is.