Igazi forradalom zajlik a hazai sörpiacon, egyre népszerűbbek a prémium termékek, és megállíthatatlanul emelkedik az ízesített sörök iránti kereslet. Az idén a legdinamikusabban a gyümölcsös ízű, alkoholmentes szegmens növekedett.
Egyértelműen a sör a legnépszerűbb alkoholos ital a hazai fogyasztók körében, az ezredforduló óta az alkoholfogyasztás kétharmadát teszi ki. Bár a válság hatására erősödött a sörivók árérzékenysége, az utóbbi években mégis egyre inkább a minőségi termékeket keresik a magyarok. Érdekes trend emellett az ízesített és az alkoholmentes sörök térhódítása is. „A legdinamikusabban az ízesített, alkoholmentes kategória nő, de jó hír, hogy a piac több mint 90 százalékát kitevő ízesítetlen alkoholos kategória is szépen növekszik. Az ízesített alkoholos szegmens az egyetlen, ami csökkenést mutat” – mondta el Négyesi Fruzsina, a Dreher Sörgyárak Zrt. marketingvezetője.
Véleménye szerint gyümölcsös, alkoholmentes söröket olyan alkalmakkor
is fogyasztunk, amikor az üdítőital is egy reális alternatíva, a Drehernél ezek a termékek az értékesítés közel 5 százalékát teszik ki. Őz Tibor, a Borsodi Sörgyár Kft. értékesítési igazgatója szerint a hazai fogyasztók igényei, hasonlóan a nemzetközi piacon tapasztalt trendekhez, egyre gyorsabban változnak, szélesednek, a gyümölcsös ízesítésű, alkoholmentes sörök is megtalálták a saját célcsoportjukat. „Széles körben örvendenek népszerűségnek ezek az italok, de elsősorban inkább a női fogyasztók keresik őket. Az értékesítés erősen szezonális jellegű, általában a teljes értékesítési volumen kevesebb mint 10 százalékát teszi ki” – mutatott rá a szakember.
A szezonalitás csökkenésére hívta fel a figyelmet Palkó András, a Heineken Hungária Zrt. marketing- és trade marketing igazgatója. „A prémium termékeken kívül az idei szezon egyértelmű győztesei a radlerek és az ízesített sörök, amelyek az idén közel 20 százalékos növekedést könyveltek el mind értékben, mind volumenben, emellett az alkoholmentes sörök nőttek jelentősen. Az ízesített alkoholos és alkoholmentes termékek értékesítése 2018-ban 20 százalékkal növekedett a Heinekennél, a teljes sörpiac tekintetében a radlerek piacrésze még nem éri el a 10 százalékot” – emelte ki a szakember. Tavaly 302 ezer hektoliter fogyott az ízesített sörökből, ami 19 százalékos bővülést jelent a 2016-os számokhoz képest, az alkoholmentes szegmens pedig 90 ezerről 114 ezer hektoliterre, azaz 25 százalékot nőtt 2017-ben – derül ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének adataiból.
Sör, nyár, napsütés
A hazai sörpiacot is beindította az időjárás, a szokásosnál melegebb április és május hatására megugrott az értékesítés. A június ugyan nem volt ennyire kegyes a szektorhoz, de a focivébének köszönhetően nem esett vissza a hazai sörfogyasztás. A Heinekennél már a második negyedév elején értékben és volumenben is két számjegyű növekedést tapasztaltak a tavalyi év azonos időszakához képest. „Egy-egy az átlagosnál melegebb hónap 15-20 százalékkal nagyobb sörfogyást is eredményezhet. Áprilisban és májusban leginkább a prémium sörök fogyasztása nőtt, ebben a szegmensben az első negyedévben általánossá vált a két számjegyű növekedés az előző év azonos időszakához képest, így ez értékben még jobban húzta felfelé a piacot. A mainstream lagerek kismértékben, de növekedtek, míg a gazdaságos sörök eladásai csökkentek ebben a két hónapban. Volumenben júniusban is stabil maradt a sörpiac, míg értékben a növekedés nem állt meg a prémium szegmens javára történt strukturális eltolódás következtében” – mondta el Palkó András. A Heineken sikeresen zárta az augusztust is.
Rendkívül kedvező folyamatokat tapasztal a hazai sörpiacon az értékesített mennyiség és az értékesített sörök típusát illetően is Vuleta Zsolt, a Borsodi Sörgyár Kft. ügyvezető igazgatója. „Már májusban láttuk annak a jeleit, hogy erős nyárra számíthatunk, hiszen a tavaszi jó időnek köszönhetően jelentősen emelkedett a kereslet a tavalyi évhez képest. A pozitív trendek pedig kitartottak egész nyáron. Összességében sikeres sörszezont tudhatunk magunk mögött” – tette hozzá a szakember. Véleménye szerint korai még arról beszélni, hogy visszatérünk a 90-es években tapasztalt kimagasló sörpiaci forgalomhoz, de a Borsodinál úgy látják, az idén is folytatódik az utóbbi években megindult növekedő tendencia. A Drehernél szintén megugrott az értékesítés a melegebb időjárás, valamint a vébé miatt.
Minőségi változások
Vuleta Zsolt szerint nemcsak több sört vásárolnak a hazai fogyasztók, hanem egyre inkább nyitnak a minőségi, különleges vagy prémium sörök felé. „Ez egyértelmű jele annak, hogy fejlődik a hazai sörkultúra, valóban a sörforradalom korát éljük. Ehhez a tendenciához nekünk is alkalmazkodnunk kell, folyamatosan fi gyeljük a fogyasztóink visszajelzéseit, és ennek megfelelően igyekszünk bővíteni, alakítani portfóliónkat” – hangsúlyozta a szakember. A vállalat mutatta be a hazai piac első nitrogénnel dúsított világos sörét, a Borsodi Nitrót, tavasszal pedig bevezették a Borsodi Mestert, és megújították a Miller márka kiszerelését. Eddigi tapasztalataik alapján fogyasztóik kedvezően fogadták a cég innovációit. Négyesi Fruzsina úgy véli, a prémium és szuperprémium kategória növekedésének egyik fő motorjai az új termékek. „Azt látjuk, hogy a fogyasztók egyre nyitottabbak az újdonságokra. Az idén két különlegességet dobtunk piacra: a Dreher Pale Alét és az Asahi SD-t. Mindkét termék felülmúlta az első körös várakozásainkat” – mondta el a szakember.
eladásban, mind értékben elégedettek vagyunk az elért növekedéssel. A tervezett stratégiának megfelelően a prémium márkák járulnak hozzá nagymértékben a pozitív számainkhoz” – mondta el Négyesi Fruzsina.
Kalocsai Magdolna
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.