A digitális eszközök fejlődésével egyre izgalmasabb lehetőségek nyílnak meg mind a fogyasztók, mind pedig a hirdetők és ügynökségek számára. Ennek egyik legnagyobb értéke az eszközökön keresztül elérhető információk mennyisége és minősége, az adat pedig a kulcsa a még hatékonyabb marketingkommunikációnak. A GDPR ugyan okozott “némi” plusz feladatot mindannyiunknak, ugyanakkor az új feltételekhez való alkalmazodás mellett még hatékonyabb perszonalizált megoldásokat tudunk a jövőben megvalósítani.
Üveggömböt mi már rendeltünk online…avagy erre számítunk vásárlás téren
Ügyfél, ügynökség, média… Mindannyian szeretnénk a jövőbe látni és pontosan tudni, hogyan alakul a digitális piactéren való értékesítés és az okos digitális eszközök használata, de itt nemcsak a webshopokra kell gondolni vagy az online vásárlásra!. Az értékesítés hatékonyságának maximalizálása, a fogyasztók vásárlási élményének növelése szerves részei a jövőbeni sikereknek.
Számos technológiai és szakmai ötletelés zajlik már azzal kapcsolatban, hogy milyen formájú vásárlási lehetőségek lesznek elérhetőek az elkövetkezendő 20 évben. Ebből néhányat felsorakoztatunk mi is várakozásaink alapján:
- Do-it-Yourself shopping: Képzeljünk el egy ruhaboltot, ahol a próbafülke egy interaktív tükörrel rendelkező digitális eszköz és eladói tanácsok vagy konkrét ruhák felpróbálása helyett próbálhatjuk fel a termékeket digitális módon. Percek alatt a teljes koktélruha készletet felpróbálhatjuk anélkül, hogy ki-be szaladgálunk újabb és újabb ruhadarabokért.
- Házhozszállítás: A mesterséges intelligencia által vezérelt megoldásoké a jövő. Vezető nélküli autók és AI logisztika segítségével létrejöhet egy sokkal hatékonyabb házhozszállítási szolgáltatás. Miután megláttuk kedvenc gyorséttermünk szpotját a Youtube-on, gyorsan rendelünk is az okos telefonunkkal, majd az eddig 60-70 perces szállítás helyett 20 perc múlva csengetnek is, hiszen az “okos futár” másodpercek alatt optimalizálja a rendelések kiszállításának sorrendjét a navigációs forgalmi adatok alapján.
- Beszéd alapú kereskedelem: Biztosan sokaknak ismerős a “Hey Siri” vagy “Okay, Google” (egyes helyeken Yo, Google, már ez is a fogyasztói igényekre van szabva). Már tudunk bizonyos platformokon hang alapján keresni , vagy akár utasításokat adni az autónknak, akár az otthonunk egyes tárgyainak. Egyre több szolgáltató teszteli ezt a lehetőséget a vásárlások lebonyolítására is. Már hangalapú keresésekre optimalizálunk weboldalt és innen csak egy ugrás a reklámtér. Vége a manuális keresgetéseknek és kézzel írt bevásárló listáknak; “Okay Google, rendelj nekem jó áron egy palack Figulát ”… és máris megvan a bor az esti vacsoránkhoz.
- VR kereskedelem: Virtuális valóság lehetővé fogja tenni, hogy a saját otthonunkból sétáljunk be egy áruházba. Ez a technológia már alkalmazott több területen is, például az online állásbörzék világában, de sokkal szélesebb körben el fog terjedni a következő évtizedekben. Nincs többé “elfelejtettem sampont venni” szituáció, másodpercek alatt átnézem a drogéria kínálatát és megrendelem, amit szeretnék.
A fentiek mellett még számos teória létezik e piac fejlődésére vonatkozóan: autós áruházak, ahol akár privát autós szobákban lehet vásárolni vagy programozott drónokból álló logisztika…
Bárhogyan is alakul majd a jövő, egyben biztosak vagyunk: az elmúlt 20 év alatt lezajlott, emberi felfogás tempóját felülmúló technológiai fejlődés még dinamikusabban fog változni, megnyitva ezzel további értékes adatforrásokat, adatfelhasználási lehetőségeket, újabb és újabb szintre emelve ezzel a digiális lehetőségeket az eladásban és a perszonalizációs lehetőségeket a kommunikációban!
Yasar Umut, Head of Digital Omnicom Media Group
Néz Kata, Head of Service Management Omnicom Media Group