- Hirdetés -

Hogyan nézünk tévét 20 év múlva?

|

Szinte lehetetlen az előrejelzés ekkora távlatban: még az sem biztos, hogy „nézni” fogjuk, ahogy az sem, „tévé” lesz-e. Érdemes ezért megnézni hol is tartottunk 20 évvel ezelőtt és hol most, és a hasonlóságokból, különbségekből következtetni a jövőre.

1998 – A csatorna „boom”

Egyre több a választási lehetőségünk, a 100 feletti csatorna csomagok nem ritkák tőlünk nyugatabbra – amit tipikusan kábel szolgáltatókon keresztül vesznek, internettel kombinálva. A család esténként még a tévé előtt ül és veszekszik ki mit nézzen.

Magyarországon kicsit lassabb a fejlődés, de a kereskedelmi tévék 1997 végi megjelenésével, a tévé nézésre fordított idő megnő, a 4 év felettiek napi 4 óra 22 percet, 7%-al több időt tévéznek, mint egy évvel korábban – ennek döntő része (76%) még a három földi sugárzású csatorna között oszlik meg. A több tartalom javítja a magyar háztartások eszközellátottságát – 87%-ban van színes TV, 71 %-ban távirányító, de csak 20% a több készülékes háztartás.

2018 –Közönség, képernyők, tartalom és platformok fragmentációja

A család a legritkább esetben ül le együtt a képernyő elé – a gyereket már szinte sose látni, több időt tölt valamelyik (vagy egyidejűleg több) mobil képernyője előtt online videót nézve, mint élő tévé adást. A korábbi öröm a választék felett eltűnőben, a családfő rájön, hogy a csatornák felét nem nézi, a műsorokat sem akkor adják amikor ő nézni szeretné és egyébként is túl sokat fizet a tévé/internet csomagjáért, ezért inkább olcsóbbra vált és előfizet a Netflixre. Az összképernyős fogyasztás tovább nő, a top műsorok nézettsége a korábbi felére esik vissza. De nem kell az élő, lineáris tévét temetni: még mindig ez a vezető videó fogyasztási forma Európa szerte, beleértve a legfejlettebb piacokat is. Az Ericsson 2017-es trend riportja szerint a két legnagyobb és leginkább növekő TV fogyasztói szegmens a „Képernyőváltók” (tartalomfogyasztás bárhol bármikor és bármilyen képernyőn) és a „Mobilitás-központúak” (fő képernyő az okostelefon)

Mi a helyzet nálunk? A 20 évvel korábbihoz képest a tévé nézésre fordított idő nagyot ugrott (17%-al, napi több mint 5 óra 7 perc, 4 év felettiek körében). Egy tipikus prémium családi csomagban jóval 100 feletti az elérhető csatornák száma, de a top 3 csatorna részesedése a nézettségből már csak 24%. Jó néhány legendás műsormárka megvan 1998-ból, de már nem ugyanaz a nézettségük. A háztartások 87%-a digitális, ezen belül a leggyorsabban az IP tévés háztartások nőnek (20%). A tévézők több mint fele egyidejűleg online tartalmat is fogyaszt, jellemzően okostelefonon. A google barométer idei felmérése szerint az online populáció 18%-a felvesz és visszanéz műsorokat. Az on demand szolgáltatók viszont nem igazán sikeresek, 6% fogyaszt így tartalmat havonta legalább egyszer. Így egyelőre a „cord-cutting” sem fenyegeti a szolgáltatókat, helyette jellemzőbb az árverseny és nagyobb rugalmasság (csomagokban, adatforgalomban, hűségidőben).

Mit szeretnének a nézők a következő években?

Elsősorban akkor és ott fogyasztani tartalmat amikor ők szeretnék: az Ericsson 2017-es trend riportja szerint a tévénézők 60% kedveli jobban az on demand programnézést az élőnél és 20%-uk állítja, a következő 5 évben teljesen felhagy az élő/lineáris tévézéssel. Teljesebb fogyasztói élményt szeretnének, elsősorban a Virtual Reality technológiák révén (30% fogja kipróbálni). A hírtartalom fogyasztás a lineáris tévéről a közösségi média felé terelődik, míg a sporteseményeket élőben online streaming-en keresztül néznék.

2038 – „TV” mindenütt

Egy tipikus hétköznapon a családfő esti kikapcsolódása már a munkából hazafele menet kezdődik: az önvezető autóban (amit természetesen másokkal megosztva használ) ma nem ő a felelős a közlekedés biztonságért, így a hátsó ülés kivetítőjén előhívja és megnézi kedvenc valóságshowját. A szereplők nem igaziak, a helyszínek lokalizáltak. Kinézve az ablakon, egy óriásplakáton hirdetést lát, ahhoz hasonló vakációs csomagot ajánlva, amire délelőtt a munkahelyén keresett rá. Az esti focimeccs közvetítésre készülve még az autóban üzen az okosháztartásnak álljon „tévénéző” üzemmódba – így amikor hazaér, a nappali fala már átalakult képernyővé, a kanapé üléspozíciója a megfelelő beállításban, sör a hűtőben pont jó hőfokon… A meccs alatt mindössze két hirdetéssel találkozik a képernyőn: először a helyi állatorvos személyesen szólítja meg, hogy esedékes a kutya éves kontrollja (az eb utolsó látogatásáról készült videóval), majd egy új könyvelési rendszert értékesítő cég, tudván, hogy egy építőipari cég pénzügyi igazgatója és kissé már elavult a software, amit a cég használ.

Az, amit valaha TV-nek hívtunk, már nem egy készülék a nappaliban: mindenhol ott van és bármikor elérhető: azt és akkor nézek (vagy inkább élményként megtapasztalok a VR révén) amit és amikor kedvem van. A képernyő lehet a szemüveg, az autó kommunikációs /szórakoztató egysége, az okosháztartásban meglévő bármelyik eszköz, egy digitális kültéri utcabútor – a már most elterjedt képernyőket kiegészítve és részben helyettesítve. A most tipikus 3-4 helyett, 8-10 képernyőt is használunk. Az új tévés világban a tartalmat jórészt a fogyasztó generálja vagy kontrollálja, a hirdetések személyre szabottak, mind tartalomban, mind célzásban.

Bár egyelőre sci finek tűnik, ez a jövő közelebb van, mint gondolnánk: a technológiai háttér jórészt megvan a személyre szabott tévé élményhez. Az amerikai háztartások 60% már most „addressable”, az internetezők 70%-a pedig „connected TV” használó. A TV és internet egyesülése a fogyasztó számára egyedi élményt fog nyújtani, a hirdetők számára pedig jobb elérést, jobb célozhatóságot és egységes mérést.

Vásárhelyi Ágota

OMD, Key Account Director

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...