A következő években kitart a hazai e-kereskedelmi piac lendülete Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke szerint. A szakember a Marketing&Media magazinnak nyilatkozva elmondta azt is, sok hazai webshopnak komoly technológiai fejlesztéseket kell megvalósítania, ha fenn akar maradni.
– Majdnem pont egy éve választottak meg az Ecommerce Hungary elnökévé. Mi volt az elmúlt időszak legfontosabb tapasztalata?
– Talán az, hogy mekkora a pörgés ezen a területen, és kár volt kiszállni ebből 2011-ben. Alapító tagja voltam a szervezet elődjének, a SzEK.org-nak 2005-ben, majd 2008 és 2011 között alelnöke is. Ezt követően szünetet tartottam az egyesületi munkában, és tavaly tértem vissza. A G’Roby révén persze benne vagyok az e-kereskedelemben (Nagy Sándor a G’Roby ügyvezetője is – a szerk.), de azon keresztül egy viszonylag szűkebb területre volt rálátásom. Most pedig érzékelem, hogy mennyire megkerülhetetlenné vált ez a szegmens. Ugyanakkor azt is el kell mondanom, hogy szerintem már nincs értelme külön e-kereskedelemről beszélni, hanem van a kereskedelem és az online annak az egyik csatornája. Az evolúció pedig nem áll meg, szerintem a jövő az lesz, hogy pár év alatt teljesen átalakul a kereskedelmi tevékenység.
– Bár eltérő számokat közölnek a piackutatók arról, hogy mekkora a hazai e-kereskedelmi piac, az egyértelmű, hogy dinamikus a növekedés. Mi pörgeti a szegmenst, és szerinted meddig tartható a lendület?
– Egyértelműen a két éve tapasztalható magasabb költési hajlandóság pörgeti az online forgalmat. A KSH-adatokból is látjuk, hogy többet tudnak költeni az emberek. Emellett tudatosabban osztjuk be az időnket és a pénzünket, erre pedig az online kereskedelem nagyon jó alternatívát kínál. Az e-kereskedelmi portálok egyre jobban kiszolgálják a fogyasztókat olyan megoldásokkal, mint az intelligens termékajánlás, a mobilra optimalizált felületek vagy az applikációk, a fizetési módok széles köre – ezzel pedig időt spórolnak az emberek. A gyors növekedés szerintem a következő öt évben még biztos fenntartható, hiszen itthon 5-6 százalék körül van az online részesedése a teljes kiskereskedelmi forgalomból, miközben Európa nyugati felén 10 százalék körüli értékeket mérnek, vagyis bőven van még hova fejlődni.
– Az adatokból az is kiderül, hogy tavaly már 400 milliárd forintot költöttek el a külföldi webshopokban a magyarok. Van félnivalójuk a hazai e-kereskedőknek?
– Önmagában attól, hogy átterelődik a forgalom, szerintem nem kell félni, az viszont tény, hogy azzal, hogy a magyar fogyasztók bát rabban rendelnek külföldi webáruházakból, megismerik az ottani szolgáltatási színvonalat, és azt elvárják itthon is. Aki pedig ezt nem tudja hozni, az nagyon hamar szembesülhet azzal az igazsággal, hogy a másik webáruház csak egy kattintásra van, akár egy nagy globális szereplő is.
– Mi jelenti a legnagyobb kihívást az ágazat számára?
– A logisztika mellett azt emelném ki, hogy sok magyar webshopnak nagyon komoly technológiai fejlesztésbe kell fognia, ha fenn akar maradni.
– Mi volt az idén a fő célkitűzés az Ecommerce Hungary számára és mik a tervek jövőre?
– A tisztújításra egy programmal készültem, amelynek fontos része volt, hogy intenzívebb kommunikációt folytassunk, sokkal több szakmai rendezvény legyen és összességében még több hasznot hozzunk a szakmának. Ennek a koncepciónak fontos része volt a weboldal megújítása, ami megtörtént. A februári és a nyári konferenciákat megszerveztük, pozitívak voltak a visszajelzések, persze azért lehet még jobban is csinálni. A célom, hogy jövőre még jobbak legyenek ezek a rendezvények. Emellett szeretném folyamatosan megmozgatni a tagságot, hallatni a szavunkat. A hároméves program része, hogy nyissunk a kormányzat felé, aktívabb szerepet vállaljunk a jogszabályalkotásban. Ennek most zajlik az előkészítése, és remélem, hogy jövő tavasszal már arról is beszámolhatunk, hogy ezen a területen is sikereket értünk el.
Kalocsai Zoltán
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.