Idén legalább 30 százalékkal nőhet és átlépheti a 1,5 milliárd forintot a Republic Group forgalma – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Barna Tamás. A cég ügyvezetője többek között beszélt arról is, hogyan kezelik a munkaerőhiányt, miért fontos számukra a digitalizáció és mit gondol az Agency Toplistről.
– Tavaly átlépte a cég árbevétele az egymilliárd forintot, ami azt jelentette, hogy majdnem harmadával nőtt a forgalom egy év alatt. Idén sikerült megtartani ezt a lendületet?
– 2018-ban is rengeteget dolgoztunk, illetve sok kampánytervünk ért be és valósult meg. Az árbevételünk szempontjából biztosan mondhatom, hogy idén is növekedtünk, minimum 30 százalékot fejlődött a Republic Group, csoportszinten pedig meghaladjuk a 1,5 milliárd forintot is. Természetesen ez 100 ember lelkiismeretes munkájának köszönhető, de leginkább most a menedzsmentnek szeretném megköszönni az idei év eredményeit. A PR- és digital divízió megerősítése Zámbó Annával és Oláh Alexandrával nagyon jó döntésnek bizonyult.
– Véleményed szerint meddig tartható a gyors növekedés?
– A növekedés üteme számtalan tényezőtől függ. Azt gondolom, hogy fejlődni csak úgy szabad, ha ezzel a munkafolyamatok és a minőségbiztosítás is lépést tudnak tartani. Kizárólag úgy szeretnénk nőni, hogy eközben minden ügyfél ugyanazt a szolgáltatási minőséget kapja meg, ami az elmúlt 20 évben jellemezte a Republicot. Jelenleg ezen dolgozunk a legtöbbet Heal Edinával, és ez egy kimondottan izgalmas kihívás. Emellett persze üzleti szinten is fejlődni szeretnénk, és annyit elmondhatok, hogy ambiciózus terveink vannak 2019-re is.
– Mindenki a munkaerőhiányról beszél. Ti hogyan tudjátok kezelni ezt a problémát?
– Egy általam nagyra becsült felsővezetőtől tanultam, hogy: „Egy szervezetben minden probléma HR probléma.” Sokáig nem tudtam ezzel mit kezdeni, de ma már magamévá tettem a gondolatot. Nyugodtan mondhatom, hogy a HR és a motivációs területtel foglalkozom jelenleg a legtöbbet. Egyrészt a már nálunk lévő kollégáknak Szilágyi Fio vezetésével Adscool néven indítottunk egy belső képzést, amelynek a jövő évben is lesz folytatása. Emellett az sem titok, hogy a HR büdzsénk egy jelentős részét képzésekre, tréningekre, vezetői és középvezetői coachingokra fordítjuk. Ez több tízmillió forintot jelent minden évben. Továbbá minden kollégánk esetében komoly hangsúlyt fektetünk a személyes karrierterv-programokra is. Talán ebből is érezhető, hogy jelenleg a fluktuáció drasztikus csökkentésében látjuk a probléma megoldását, és ebben rengeteg eredményt értünk el.
– Oláh Alexandra a Centraltól jött hozzátok, és Heal Edina, a Google korábbi magyarországi vezetője is csatlakozott a csapathoz, vagyis a digitális üzletág alaposan megerősödött. Mik a terveitek ezzel a részleggel?
– A digitális transzformáció számunkra a növekedés egyik – ha nem a – legfontosabb terepe. Nem szerettünk volna kísérletezni, hiszen minden projektünk élesben megy, nagy a felelősségünk abban, hogy magas színvonalú kiszolgálást nyújtsunk az ügyfelek számára. Éppen emiatt a legjobbakat akartuk leigazolni, és ez sikerült is. Egyszerre kell egy olyan szervezetet építenünk, amely lehetőséget biztosít a növekedésre, a tanulásra, a profitábilis működésre és a digitális kompetenciák felvonultatására, miközben vonzó munkahely is. Egyáltalán nem könnyű feladat, de ez vár ránk 2019-ben. Szeretném, ha sokféle utat tudnánk felfedezni és bejárni. Egyszer olvastam egy cikket a Harvard Business Review-ban Joshua Ganstól, aki azt mondta, hogy a legtöbb vállalatvezető fél a kísérletezéstől, mert az esetleg visszaveti a forgalmát, ezért inkább az első olyan stratégiát választják, ami éppen az eszükbe jut. Én nem szeretnék ebbe a hibába esni. A legjobb emberekkel szeretném megerősíteni a digitális fejlődésünket, úgy hogy közben teret engedünk különféle elképzeléseknek.
– Jönnek még ismert szakemberek a digitális üzletághoz?
– Meglehetősen szabad kezet adok a vezetőknek a szervezeten belül. Személyesen csak a közvetlen munkatársaim kiválasztásában veszek részt, akiknek a döntéseiben maximálisan megbízom. A csapataik összeállításáért ők a felelősek, emiatt erre a kérdésre ők tudnának válaszolni. Az biztos, hogy a már most meglévő megrendelés-állományunk is nagyobb digitális csapatot igényel, de hogy kiket kell ehhez igazolni, azt nem én határozom meg.
– Tulajdonostársad szeretett volna egy új ügynökségi toplistát. Hogyan érintette az ügynökséget a végül Agency Toplist néven nyilvánosságra hozott rangsor körüli bonyodalom?
– Ha valaki a piac meghatározó szereplője, akkor azzal nemcsak siker, hanem felelősség is jár. Még akkor is, ha ezek konfliktusokat szülnek minden jószándék ellenére. Vannak helyzetek, amikor jelezni kell a szakmai nyilvánosság számára, hogy érdemes lenne más megvilágításból is ránézni a világra, mert lehet, hogy akkor más értékeket látunk meg benne. Gábor magánkezdeményezése erről szólt, és ehhez csatlakoztak rengetegen. Tekintettel arra, hogy a legelejétől kezdve mindenhol érthetően kommunikáltuk azt, hogy ez nem a Republic projektje, hanem Gábor kezdeményezésére egy szakmai csapat állt össze, ezért ezt hamar megértette a piac. Emiatt ebből semmit nem éreztünk. Az egy másik kérdés, hogy voltak, akik kifejezetten tudatosan próbálták összemosni a kezdeményezést az ügynökséggel, de ezeknek nem volt alapjuk, és nagyon hamar kifulladtak. Ezen túlmutatóan 2018-ban sikeresen elindult az Agency Toplist, így ezáltal erősödött a hazai ügynökségi versenykörnyezet, ami az egész szakma számára előnyt jelent, és ezt Gábonak köszönhetjük.
– Mennyire tartod fontosnak a különböző versenyeken való jó szereplést? A külföldi vagy a hazai megmérettetések a fontosabbak?
– Alapvetően azt tartom fontosnak, hogy vezetőként tudunk-e olyan projekteket prezentálni a munkatársaknak befelé, amivel nyerni tudnak. A kreatív csapatnak fontos, hogy bárhol, bármilyen versenyen meg tudja mutatni magát. Márton Szabi két éve folyamatos és kemény munkával rakja össze ezt a csapatot, amelyik nagyon hatékonyan szerepel magyar és nemzetközi versenyeken is. A kérdés az, hogy tudunk-e nekik olyan projekteket adni, ahol kinyílhatnak és megmérettetnek. Amennyiben tudunk, akkor nyernek is. Nem véletlen, hogy tavaly a legtöbb nemzetközi díjat mi nyertük a magyar ügynökségek közül.
– Elégedett vagy a Republic Group idei teljesítményével a versenyeken?
– Idén nem a versenyekre fókuszáltunk elsősorban, hanem arra, hogy erősen alapozzuk meg a 2019-es évet. Éppen ezért nagyon koncentráltan és céltudatosan határoztuk meg, hogy mely versenyeken induljunk el, és ezeken szépen is szerepeltünk.
– Mi jelentette idén a legnagyobb kihívást számotokra?
– Egyértelműen az új menedzsmenttagok integrálása, illetve az új, kétszintű menedzsment megalkotása. Ebben nekem is sokat kellett tanulnom, de élveztem. Nagyon szeretek a kollégáimmal együtt lenni és nagyot alkotni. Nagyon büszke vagyok rájuk, és megtisztelve érzem magamat, hogy engem választottak vezetőül.
– A közelmúltban bemutattak egy Lexus reklámot, aminek a forgatókönyvét mesterséges intelligencia írta. Mennyire fenyegeti szerinted a kreatíviparban dolgozók munkahelyeit az MI, és hogyan lehet hatékonyan használni ezen a területen ezt a technológiát?
– A Lexus-kampány nagyon jó, és kreatív az ötlet is, de ez egy gag. A kreativitás a zsenialitásról szól, és én ma nem látom azt a technológiát, ami képes a kreatív zsenit kiváltani. Azt persze gondolom, hogy középszerű, átlagos, mennyiségi kampányok esetében ez valóság lehet a nem is távoli jövőben. Viszont átütő, kreatív izgalmat még pár évig biztosan nem az MI fog nekünk okozni. Engem pedig személyesen a progresszív, innovatív és a kreativitásban kiemelkedő kampányok és koncepciók inspirálnak. A Republic is ebben erős, és ez a védjegye, szóval bízom benne, hogy a mesterséges intelligencia nem fenyeget még minket. Ahogy Harari mondja: „Csak a Homo sapiens képes nem létező dolgokról beszélni, és már reggeli előtt hat lehetetlen dolgot elhinni.”