Elképesztő sztorikat produkált a nemzetközi médiapiac 2018-ban is, ez az év sem telt el zaklatási botrány nélkül, a Time magazint az idén is eladták, hatalmas üzletet ütött nyélbe a Disney. A Marketing&Media magazin összegyűjtötte az idei év meghatározó eseményeit.
Meggyilkolták Jan Kuciakot
Február 21-én meggyilkolták a szlovák Ján Kuciak újságírót és barátnőjét nagymácsédi otthonukban. A 27 éves Kuciak a Ringier Axel Springer szlovák leányvállalatához tartozó aktuality.sk-nál dolgozott és az oknyomozó cikkeiről volt ismert. Gyakorlatilag egyből nyilvánvaló volt, hogy a gyilkosság összefügg az újságíró munkájával. A merényletet megelőző napokban egy olyan leleplező riporton dolgozott, amely az olasz maffia és a szlovák politikusok összefonódásait feszegette. A töredékes cikk nyilvánosságra hozatala után tüntetéssorozat kezdődött, lemondott Robert Fico szlovák miniszterelnök, távozott a belügyminiszter és a szlovák rendőrség feje is. Ősszel elfogták a gyilkosság négy végrehajtóját, azt viszont továbbra sem lehet tudni, hogy ki rendelte meg a merényletet.
Zaklatási botrány a CBS-nél
Szeptember elején lemondott posztjáról Les Moonves, a CBS amerikai média óriás vezérigazgatója. A vezető ellen még nyáron indult belső vizsgálat, miután kiderült, hogy korábban állítólag zaklatta kolléganőit. A lemondására azután került sor, hogy újabb hat hölgy tett ellene panaszt. A nagyhatalmú médiavezető tagadta a vádakat, szerinte szó sem volt erőszakról, és azt állította, hogy valójában a televízió feletti irányításért zajló belső háborúnak lett az áldozata. Mindenesetre a távozásával egy időben a CBS 20 millió dollárt adományozott a szexuális zaklatás ellen küzdő szervezeteknek. A 68 éves Moonves 1995 óta volt a CBS első embere.
A Ringier megvette a román nemzeti sportot
Az idén nyáron tulajdonost váltott a legbefolyásosabb román sportújság, a Gazeta Sporturilor, valamint annak online híroldala, a Gsp.ro. A Ringier Romania és a bolgár Sportal Media Group által alapított vegyes vállalat, a Ringier Sportal médiaértesülések szerint kétmillió eurót fi zetett a lapért. A román Intact kiadótól vásárolták meg az újságot. A Dan Voiculescu üzletember és volt politikus médiavállalatánál azzal indokolták az eladást, hogy a jövőben a televíziós érdekeltségeikre kívánnak koncentrálni. A Ringier romániai portfóliójába olyan lapok tartoznak, mint a Libertatea című bulvárlap, illetve a nemzetközi magazinmárkák közül az Auto Bild, az Elle és a Glamour.
A Disney-é a Fox, a Comcasté a Sky
A Disney még 2017-ben jelentette be, hogy 52,4 milliárd dollárért felvásárolná a 21st Century Fox televíziós és mozis érdekeltségeit. Az üzlet végül elhúzódott, ugyanis az amerikai Comcast is rálicitált a Disney-re egy 65 milliárd dolláros ajánlattal. A Disney azonban nem hátrált meg, 71,3 milliárd dollárra tornázták fel az ajánlatukat, valamint felajánlották a Fox 13,8 milliárdos adósságának az átvállalását is. Ezután a Comcast a nyáron visszalépett az üzlettől. Időközben az amerikai versenyhatóság és az Európai Bizottság is áldását adta a médiapiaci gigaüzletre. Előbbiek feltétele az volt, hogy a Fox értékesítse a regionális sportcsatornáit. Az Európai Bizottság pedig ahhoz kötötte a jóváhagyását, hogy a Disney a kontinensen kiszáll az A+E Televisionhöz tartozó History, H2, Crime+Investigation, Blaze és Lifetime csatornából. A hatalmas üzlet részeként a Disney-hez kerülnek a Fox csatornái, fi lmstúdiói, a National Geographic, a Star India, valamint a Huluban is részesedéshez jutnak. Ugyanakkor a Comcast sem távozott üres kézzel, ugyanis a brit Sky csoportból kivásárolják a Fox 39 százalékos tulajdonrészét, ezzel teljes egészében hozzájuk kerül a médiavállalat.
Az idén is tulajdonost váltott a TIME magazin
Egy éve ilyenkor is írtunk már az amerikai Time magazin tulajdonosváltásáról. Akkor az iowai székhelyű, női lapok kiadására szakosodott Meredith Corporation vásárolta fel a Time Inc. kiadóvállalatot. Ezzel a névadó magazin mellett olyan lapokhoz jutottak hozzá, mint a Fortune, az InStyle, a Sport Illustrated vagy éppen a People. A teljes vételár 2,8 milliárd dollárt tett ki. Az idén szeptemberben azonban a lapok közül a Time-ot továbbadták Marc és Lynne Benioffnak, a Salesforce nevű, felhőalapú szolgáltatásokat nyújtó informatikai vállalat társalapítóinak. A lap vételára a hírek szerint 190 millió dollárt tett ki. A Benioff házaspár közölte: nem kíván további médiumokat vásárolni, és a Time magazin napi szerkesztőségi munkájában sem vesz részt. Az Egyesült Államokban nem példa nélküli, hogy informatikai, illetve online területen tevékenykedő vállalkozók jelennek meg befektetőként a klasszikus printlapok piacán. 2013-ban Jeff Bezos, az Amazon internetes áruház tulajdonosa és elnök-vezérigazgatója vásárolta meg a The Washington Post című napilapot. Tavaly pedig Laurene Powell Jobs, a 2011-ben elhunyt Apple-társalapító, Steve Jobs özvegye szerzett többségi részesedést az Atlantic magazinban.
Heszler Róbert
A teljes összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.