A Föld népességének 40 százaléka közösségi média használó és iparági adatok szerint átlagosan napi 2 órát töltünk ezeken a platformokon posztolással, lájkolással és mások profiljának nézegetésével. A Kantar Media elemzésében azt vizsgálta, vajon mit tartogat számunkra a 2019-es esztendő? A jelentésből többek között kiderül, hogy milyen új üzleti modelleket vezethetnek be a közösségi médiában, hogyan próbálkoznak az algoritmusok megzabolázásával és milyen változásokat hoz a közösségi kereskedelem.
Idén a GSMA előrejelzése szerint már 70 milliárd dolláros reklámbevétele lesz a Facebooknak, ami komoly előrelépést jelenthet a tavalyi, előzetes becslések szerint 54 milliárd dollárhoz képest. A 2018-as év igen kemény volt a világ legmeghatározóbb közösségi média oldalának, elég csak a Cambridge Analytica botrányra, vagy az amerikai kongresszusi meghallgatásra gondolni, és az elmúlt időszak eseményei arra ösztönözték a céget, hogy új módszereket keressen a hirdetések esetében is. Persze a felhasználói adatok gyűjtésére és ezek alapján megjelenített célzott hirdetésekre épülő modell adja a társaság bevételének 98 százalékát, így egyáltalán nem könnyű a váltás. A kiterjesztett valóság technológiát és a mesterséges intelligencia kínálta lehetőségeket fokozottan alkalmazó új hirdetési formátumok bevezetése mellett a Kantar Media elemzése az üzleti modell átalakítása kapcsán felveti annak lehetőségét is, hogy valamilyen előfizetésre épülő megoldást vezessen be a vállalat. Erre egyébként a Bloomberg beszámolója szerint van esély, legalábbis egy ilyen modell hatását vizsgáló kutatást már elvégzett a Facebook. Ráadásul a közösségi médiában várhatóan nem is lennének egyedül egy ilyen megközelítéssel, ugyanis a Twitter is kísérletezik fizetős modellel prémium szolgáltatásokért cserébe.
De új bevételi forrást jelenthet a Kantar elemzése szerint a hardverpiacon való megjelenés is a közösségi oldalakat működtető cégek számára. A Facebook tavaly szeptemberben mutatta be okoshangszóróit, és idén tavasszal várhatóan egy tévés set-top-box, vagy ahhoz hasonló készülék is várható a társaságtól, ami egyelőre a Ripley kódnév alatt fut.
Az elemzés kitér arra is, hogy a felhasználók személyes érdeklődésének megfelelő tartalmat kiemelő algoritmusok az álhírek megjelenésével milyen veszélyessé váltak és hogy itt az ideje, hogy kicsit visszavegyenek a közösségi felületek abból a törekvésből, hogy mindent készen tálalnak az olvasóknak. Ez első hallásra kemény feladatnak tűnik, azonban az elmúlt hónapokban több olyan bejelentés is történt, ami ebbe az irányba mutat. A Google például a perszonalizáció nélküli hirdetések visszahozását jelentette be, a Twitter pedig egy olyan opciót vezetett be, amivel kikapcsolható a közösségi platform ajánló algoritmusa, de hasonló irányba mozdult el az ajánlások miatt komoly botrányokba keveredett YouTube is. A Kantar 8000 felhasználót érintő, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Brazíliában és Franciaországban végzett felmérése szerint egyébként a megkérdezettek mindössze harmada tekinti megbízható hírforrásnak a közösségi oldalakat és üzenőalkalmazásokat. Kétharmaduk pedig aggódik amiatt, hogy a személyreszabás miatt a híreket szűrő buborék jön létre.
A Kantar Media ötödik éve megjelenő Social Media Trends riportja bemutatja a közösségi médiában zajló változásokat és körbejárja a marketingeseket, kommunikációs szakembereket foglalkoztató legfontosabb kérdéseket. A teljes tanulmány itt érhető el.