A múlt évben 3,2 millió hazai fogyasztó vásárolt online, vagyis az internetezők 52 százaléka – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu elemzéséből. A múlt évben 425 milliárd forintos volt a magyar internetes kiskereskedelmi forgalom, az átlagos vásárlási érték 11,1 ezer forint volt.
A legnagyobb szegmens a múlt évben a műszaki cikkeké volt, 89 milliárd forintot költöttek el a neten ilyen termékekre a hazai fogyasztók, ami éves összevetésben 21 százalékos bővülést jelentett. Bár a méretét tekintve még csak a negyedik legnagyobb szektor az FMCG, azonban ez is 21 százalékos bővülést produkált.
A tavalyi 425 milliárd forintos forgalom – ami a teljes magyar kiskereskedelem 4,5 százaléka – éves összevetésben 17 százalékos növekedést jelent, vagyis a hazai online kereskedelem továbbra is dinamikusan nő. Ugyanakkor a trend azt mutatja, hogy lassul a bővülés üteme, hiszen 2016-ban és 2017-ben még 18 százalék körül alakult.
Madar Norbert, a GKI Digital vezető elemzője a tavalyi online kiskereskedelmi adatokat bemutató mai sajtótájékoztatón elmondta, hogy egyértelműen látszik, hogy a bővülést már nem lehet a vásárlók számának bővülésétől várni. A kereskedőknek inkább az átlagos vásárlási érték növelése kínál további lehetőségeket a fejlődésre.
A hazai fogyasztók a múlt évben átlagosan 12-szer rendeltek online, az átlagos kosárérték 11,1 ezer forint volt, ami nagyjából ezer forinttal haladta meg a 2017-es összeget. A GKI Digital és az Árukereső.hu Online Kiskereskedelmi Indexéből az is kiderült, hogy az internetes vásárlók 60 százaléka a 40 évesnél idősebbek közül került ki, vagyis a webáruházaknak érdemes kiemelt figyelmet fordítani az ő megszólításukra is. A fővárosi netes vásárlók aránya 26 százalék volt a múlt évben, azonban ők hozták a forgalom 36 százalékát.
Az online kiskereskedelmi piac meghatározó időszaka az év utolsó néhány hónapja és azon belül is a Black Friday. A múlt évben Magyarországon már két hétre húzódott el a Black Friday, ami során 40 milliárd forintos forgalmat realizáltak a webáruházak. Összesen 820-840 ezer fogyasztó élt az akciók kínálta lehetőségekkel, és átlagosan 45-50 ezer forintot költöttek.
Az akciós időszakban hatalmas nyomás volt a logisztikán. A webáruházak 39 százaléka nem volt elégedett a logisztikai partnere teljesítményével az ünnepi szezonban. A leggyakoribb probléma a késedelmes csomagkézbesítés, de sokan panaszkodtak arra is, hogy nem, vagy csak nehezen elérhető az ügyfélszolgálat. A webáruházak több mint fele pedig azt jelezte, hogy a logisztikai partnere munkatársainak kommunikációja nem volt megfelelő az ügyintézés során.
Komoly előrelépést jelent a kiszolgálásban, hogy most már időablakot adnak meg a futárcégek, vagyis nem kell egész nap otthon várniuk a csomagot a vásárlóknak, hanem egy mindössze néhány órás időkeretben érkezik meg a megvett termék.
Idén is elkészítette a GKI Digital és az Árukereső.hu e-Logisztikai rangsorát a kereskedők osztályzatai alapján. Ennek élén a házhoz szállítás kategóriában a GLS végzett, az MPL és a DPD előtt. A külső átadópontoknál a Foxpost lett az első a GLS CsomagPont és a Posta Pont előtt. Érdekesség, hogy az egy évvel korábbihoz képest minden logisztikai cég alacsonyabb pontszámmal végzett az idei listán.