Az idén nyáron lesz harmadik éve, hogy bevezették az RTL Klub és a TV2 után fizetendő műsordíjat. Megdrágultak a filmjogok és a nézők több saját gyártást igényelnek, ezért az RTL Klub esetében biztosan emelkedni fog ez az összeg – derül ki a Marketing&Media magazin összeállításából. Ezzel párhuzamosan a nyáron elindul az RTL Most! disztribúciós változata.
Jó tízéves tervét valósíthatta meg az RTL Klub és a TV2, amikor 2016 nyarán végre lehetőségük nyílt műsordíjat kérni a terjesztőktől. Miután a két legnézettebb csatornáról van szó, ezért ezt az igényt érvényesíteni tudták a szolgáltatóknál. Ami nagy kérdés volt 2016-ban, hogy ez a lépés milyen hatással lesz a teljes piacra, hiszen jelentős többletköltséget jelentett a vezetékes és műholdas műsorterjesztők számára. A jelenleg is érvényes általános szerződési feltételek szerint az RTL Klub listaára havonta és háztartásonként 294, a TV2-é 290 forintot tesz ki. Ugyanakkor ezt többéves szerződéssel, early bird kedvezménnyel mindkét televízió esetében le lehetett nyomni
a havi 150 forint körüli szintre. Ez tehát a terjesztők számára ettől kezdve havi szinten 300 forint extraköltséget jelentett előfizetőnként. Viszont ez egybeesett a TV2 Csoport terjeszkedésével, amelynek keretében számos csatornát vezettek be a piacra, így összességében jelentős extrakiadásuk keletkezett a szolgáltatóknak.
Emelésre készülnek
Az idei év is tartogat komoly változásokat, ugyanis ahogy az RTL Klub terjesztésére vonatkozó szerződéses feltételekben olvasható, 2016-ban a legnagyobb kedvezményt hároméves megállapodás aláírása esetén lehetett elérni. Márpedig ez idén jár le. Miután nem mindegyik szolgáltatóval írták alá ugyanakkor a szerződést, ezért a nyár első felétől kezdve őszig bezárólag folyamatosan kifutnak az RTL Klub terjesztésére vonatkozó megállapodások. Azonban, mint azt Vidus Gabriellától, az RTL Magyarország vezérigazgatójától megtudtuk, hamarosan megjelenik az új ÁSZF-ük, amelynek elkészítésénél figyelembe vették az elmúlt három év tapasztalatait és a piaci igényeket.
Az RTL Klub – hasonlóan a TV2-höz – jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltató, ezért úgynevezett „Must-Offer” státuszban vannak. Ez azt jelenti, hogy az egyenlő elbánás elve mentén kell kezelniük minden egyes műsorterjesztőt. Külön alkukra, egyedi kedvezményekre nincs mód, minden szolgáltató az ÁSZF-ben meghatározott feltételekkel szerződhet. Ebben nincs semmi újdonság, hiszen ez három éve is így történt, a fizetendő díj terén azonban változás lesz.
„Az elmúlt három évben a növekvő infláció miatt is a tartalomgyártás költségei meredeken nőttek. Jelentősen drágultak a nemzetközi filmcsomagok, ami mögött az áll, hogy a hazai piaci szereplők egymásra licitáltak a jogok tulajdonosainál. Miután a nézők egyre inkább a helyi gyártású műsorokat igénylik, ezért az RTL Klub felpörgette a fikciós tartalmak gyártását, ami megint nem olcsó mulatság. Mindezek mellett a többi saját gyártás és a humánerőforrás költsége is emelkedett. Ezért ahhoz, hogy fenn tudjuk tartani a jelenlegi kínálatunkat, nekünk is árat kell emelni” – mondja Vidus Gabriella. Az áremelkedés pontos mértékét az új ÁSZF publikálása előtt nem hozzák nyilvánosságra. Kerestük a TV2-t is, de egyelőre nem nyilatkoztak erről a kérdésről. Más forrásból viszont úgy értesültünk, hogy náluk is a szerződések újratárgyalására készülnek.
Most!-ra is szerződnek
A következő hónapok egyébként nem csak az RTL Klub továbbítására szóló szerződések meghosszabbításáról fognak szólni, mert nyáron elindul az RTL Most! disztribúciós változata, ami a már most is népszerű és piacvezető szolgáltatás továbbfejlesztett verziója lesz. Még magasabb szinten és kibővített formában szolgálja majd ki a digitálistartalom-fogyasztók igényeit és számos extrát kínál majd funkcióiban is. Ez azt jelenteni, hogy az RTL Magyarország minden digitális jogát elérhetővé teszi az RTL Most!-on keresztül, majd ezt nem közvetlenül az egyes előfizetőknek, hanem a szolgáltatóknak értékesíti. Magyarán ettől kezdve a kibővített szolgáltatást kínáló RTL Most! egy-egy végfelhasználó számára akkor lesz csak teljeskörűen elérhető, ha a szolgáltatója szerződik erre az RTL-lel.
Ez a megoldás nem ismeretlen Magyarországon, hiszen korábban hasonló konstrukcióban működött az HBO GO is – igaz, ezt az utóbbit egy ideje már közvetlenül is előfizethetővé tették. „Nekünk bevételkiesés minden egyes néző, aki nem a képernyőn, hanem mobilon vagy laptopon nézi a műsorainkat, hiszen az utóbbiakból nem jutunk műsordíjhoz és a reklámértékesítés esetén is hátrányos, hogy a különböző képernyők integrált mérése nem megoldott” – indokolja Vidus Gabriella, hogy miért vált szükségessé a nem lineáris tartalmak terjesztése esetén is egy fenntartható üzleti modell bevezetése.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.