A LEGO Alapítvány és a LEGO Csoport egy olyan úttörő kezdeményezés támogatását jelentette be, amely segít a vakoknak és a látássérülteknek Braille-írást tanulni játékos és érdekes módon, az erre kifejlesztett LEGO kockák segítségével. A LEGO Braille Kockák projektet a párizsi Fenntartható Márkák Konferenciáján mutatták be.
A LEGO Braille Kocka koncepcióját először a Dán Vakok és Látássérültek Szövetsége vetette fel 2011-ben, majd 2017-ben a brazil Dorina Nowill Alapítvány a Vakokért ismét előterjesztette. Azóta a dán, a brazil, a brit és a norvég látássérültek szövetségeivel szoros együttműködésben alakították ki a prototípusokat, amelyeket ezekben az országokban már tesztelnek is.
„A ma már rendelkezésre álló több ezer hangoskönyv és számítógépes program mellett egyre kevesebb gyerek tanul Braille-írást olvasni” – mondta Philippe Chazal, az Európai Látássérültek Egyesületének kincstárnoka. „Ez különösen fontos, hiszen tudjuk, hogy a Braille-használók gyakran függetlenebbek, magasabb végzettséggel és jobb munkalehetőségekkel rendelkeznek. Meggyőződésünk, hogy a LEGO Braille Kockák segítik felkelteni a Braille tanulás iránti érdeklődést, ezért örülünk, hogy a LEGO Alapítvány lehetővé teszi a koncepció továbbfejlesztését, és eljuttatja azt a világ különböző tájain élő gyerekekhez.”
A LEGO Braille Kockákat ugyanannyi számú bütyökkel látjuk el, mint amennyit a Braille ábécé betűi és számai tartalmaznak, miközben teljes mértékben kompatibilisek maradnak a LEGO rendszerrel. Annak érdekében, hogy ez az eszköz a látó tanárok, diákok és családtagok számára is egyaránt használható legyen, minden kockán nyomtatva is szerepel majd az adott betű vagy karakter is. Ez a zseniális kombináció egy teljesen új és játékos megközelítést eredményez, hogy felkeltsük a vak és a látássérült gyerekek érdeklődését a Braille-tanulás iránt, lehetővé téve számukra, hogy egy sor olyan készséget fejlesszenek, amelyre egy rohanó világban szükségük lehet.
A LEGO Csoport vezető tervezőjeként dolgozó Morten Bonde maga is olyan genetikai szembetegségben szenved, amely miatt fokozatosan veszíti el a látását, így belső tanácsadóként vett részt a projektben. Morten jelenleg 4-es fokozatú látásvesztéssel él, de elhatározta, hogy nem hagyja, hogy ez korlátozza őt.
“Rendkívül inspiráló volt látni, hogy a diákok és a tanárok hogyan reagálnak a LEGO Braille Kockákra, emellett arra is emlékeztetett, hogy az életben csak olyan korlátokba ütközhetek, amelyeket a saját elmémben állítok fel. Nyilvánvaló, hogy a gyerekek érdeke, hogy függetlenek legyenek, és a társadalomban egyenlő eséllyel és feltételekkel rendelkezzenek. Megindító látni, hogy már kisgyermek korban milyen hatással van a termék a vak és a látássérült gyerekek tudományos önbizalmának és kíváncsiságának fejlődésére.”
A terméket jelenleg dán, norvég, angol és portugál nyelven tesztelik, míg a német, a spanyol és a francia verziókat 2019 harmadik negyedévében tesztelik majd. A végleges LEGO Braille Kockák készlet várhatóan 2020-ban jelenik meg, és a partnerhálózaton keresztül ingyenesen juttatják el azokról a piacokról kiválasztott intézményeknek, ahol a terméket tesztelték. A készletben található körülbelül 250 LEGO Braille Kocka lefedi a teljes ábécét, a számokat 0-tól 9-ig, és a matematikai szimbólumokat, valamint tartalmaz olyan elemeket is, amelyek az oktatást és az interaktív játékokat inspirálják majd.
„A vakoknak és a látássérülteknek is vannak álmaik és céljaik a jövőjükre nézve, csak úgy, mint a látó gyerekeknek” – mondta John Goodwin, a LEGO Alapítvány vezérigazgatója. „Vágyuk a világ felfedezése és a játékon keresztüli társas élmények iránt ugyanolyan, ám gyakran akaratlanul is elszigetelődnek a különböző tevékenységekből való kirekesztettség során. A LEGO Alapítványnál úgy gondoljuk, hogy a gyerekek legjobban a játékon keresztül tanulnak, és ezáltal olyan készségeiket fejlesztik, mint például a kreativitás, az együttműködés és a kommunikáció, amire szükségük van a 4. ipari forradalom után. Ezzel a projekttel játékos és teljeskörű megközelítést kínálunk a Braille-írás tanulásához. Remélem, hogy a gyerekek, a szülők, a gondozók, a tanárok és a szakemberek világszerte olyan izgatottak lesznek, mint mi, és alig várjuk, hogy lássuk ennek a pozitív hatását.”