2024-re globálisan megközelítheti az 1,1 milliárdot a televíziós előfizetések száma. Az Egyesült Államokban és az európai országokban hiába látszik ezen a téren csökkenő-stagnáló trend, Kína és India továbbra is jelentős növekedést produkál.
Sokszor hallani arról, hogy az Egyesült Államokban az OTT szolgáltatások – mint például a Netflix – miatt folyamatosan csökken a tévéelőfizetések száma. A Digital TV Research felmérése és előrejelzése szerint ez a trend valós és még folytatódni is fog a következő öt évben. Az USA előfizetéses piaca 2010-ben még 105 millió háztartást jelentett, jelenleg 88 milliót, a 2024-es prognózis pedig 81 millió.
A német piacon stagnálás látszik, a 25 milliós tévés előfizetőszám várhatóan öt év múlva is ugyanennyi lesz. Azonban globálisan nem ennyire rossz a helyzet, sőt.
A 138 vizsgált országból 28-ban ugyan csökkenni, vagy stagnálni fog 2024-ig az előfizetők száma. Viszont 110 országban bővülés várható, nem is kicsi.
A fejlődés motorját India és Kína jelenti. Előbbi országban 2010-ben 116 millióan fizettek elő valamilyen televíziós szolgáltatásra, jelenleg ez a szám már eléri a 161 milliót, 2024-re pedig a 187 milliót.
Kínában 2010-ben 195 millió előfizető volt, jelenleg 347 millió és öt év múlva várhatóan 356 millió lesz. Ez azt jelenti, hogy 2024-re India és Kína fogja adni a világ televíziós előfizetőinek a felét.
A műsorvételi technológiák terén egy átalakulás van folyamatban. Az előfizetéses műholdas szolgáltatásokat a következő években megelőzi az IPTV, ami így a legnagyobb tévés platform lesz, 2024-ben globálisan 357 millió előfizetővel. Világszinten ugyan növekedni tud a műholdas piac is, de csak kis mértékben.
Jelentős bővülés várható a digitális kábelnél – de kisebbek maradnak az IPTV-nél – az analóg kábel viszont globálisan is kimegy a divatból.
Tévéelőfizetők számának alakulása globálisan (millió előfizető)
2019 | 2024 | |
Kína | 347 | 356 |
India | 161 | 187 |
USA | 88 | 81 |
Oroszország | 41 | 39 |
Németország | 25 | 25 |
Egyéb országok | 369 | 409 |
Összesen | 1031 | 1097 |
Forrás: Digital TV Research / Broadband TV News
Mi a helyzet Magyarországon?
Az NMHH adatai szerint idén márciusban 3,56 millió tévéelőfizető volt az országban. Egy évvel korábban ez az adat 3,55 milliót tett ki, azaz lényegében stagnálás látszik az előfizetések száma terén. A digitális kábel és az IPTV együttes részaránya egy év alatt 50,8 százalékról 54,6 százalékra nőtt.
A vezeték nélküli – műholdas és földfelszíni – előfizetéses műsorvételi mód visszaszorulóban van, egy év alatt a piaci részesedésük 27,4-ről 25,3 százalékra csökkent. Csökkent az analóg kábel is, – 21,9-ről 20,2 százalékra – de még mindig nagyon sokan használják ezt az elavultnak számító technológiát, az NMHH adatai szerint 682 ezren. A valós szám azonban ennél magasabb, mert ez csak a hét legnagyobb szolgáltató adatait tartalmazza.