A PwC nemrég megjelent tanulmányában az európai és a hazai startupok lehetőségeit, kihívásait vizsgálta. Az elemzés szerint a magyar startupok az európai átlaghoz képest nehezebben találnak képzett munkaerőt és szívesebben helyeznék át központjukat másik országba, viszont nagyobb mértékben tervezik kockázati tőke bevonását a jövőben.
A kutatás főbb megállapításaiból kiderült, hogy a megkérdezett magyar startupok 17 százaléka jelezte, hogy az alapítást elősegítette valamilyen külső hatás; például inkubátorházak, mentorok – ez az arány európai átlagban már 38 százalék.
A kutatásban részt vevő magyar startupok több mint fele (~57 százaléka) önfenntartó módon működik, míg 23 százaléka üzleti angyalokra támaszkodik – ez utóbbi arány jóval magasabb a 7 százalékos európai átlagnál. A hazai startupok alapvetően bizakodóak a jövőbeli kilátásokkal kapcsolatban: a forgalom és a profitabilitás növekedését várják a következő időszakban.
A jövőbeni finanszírozási terveket nézve a következő tendencia rajzolódik ki: a válaszadó magyar startupok mintegy 50 százaléka tervezi (további) kockázati tőke bevonását, ami jelentősen magasabb arány az európai átlagnál (29 százalék).
Kevésbé értékelik kedvezőnek Budapestet egy startup számára a magyar megkérdezettek, mint a vizsgált európai válaszadók saját városukat átlagosan. Ezzel párhuzamosan Budapesten az átlagnál nagyobb arányban gondolkoznak azon is, hogy másik városba költöztessék vállalatukat. A megkérdezettek szerint az európai startup-központok közül Berlin tesz a legaktívabban annak érdekében, hogy startupokat vonzzon a városba; a német fővárost London és Amszterdam követik.
„Úgy véljük, hogy Magyarország és Budapest folyamatos fejlődést mutat a startupok életének támogatásában: egyre több olyan kezdeményezés jelenik meg, amely nemcsak pénzügyileg, hanem egyéb területeken – tudásátadással, nemzetközi kapcsolatrendszer mozgósításával – is segíti az induló vállalkozásokat” – mondta Selmeci Péter, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának igazgatója.
„Az eredmények alapján azt látjuk, hogy a Budapesten megkérdezett startupok körében jellemzőbb, hogy egy már meglévő piaci lehetőség kiaknázása céljából indítanak vállalkozást. Mindeközben Európában az alapítás fő motivációja inkább a személyes érdeklődés, belső indíttatás követése” – tette hozzá a PwC szakértője.