Óriási kihívás elé állítja a hazai e-kereskedelmi vállalkozásokat és a gazdaságot a külföldi webáruházakból történő vásárlások növekedése. Egyre nehezebb sikeresnek lenni a gyorsuló ütemben konszolidálódó piacon.
Egyre nő a magyar internetezők import vásárlása. Tavaly 3,1 millióan, azaz minden második online vásárló rendelt külföldi webáruházakban, piactereken, bruttó 400-420 milliárd forint értékben[1]. Ennek a forgalomnak a legnagyobb része az online világkereskedelmi szereplőkhöz áramlik.
„E külföldi vásárlások elsődleges szempontja az ár. A világ legnagyobb kereskedői gyakran jelentősen kedvezőbb áron kínálják ugyan azt a terméket, ráadásul egyre többen szállítanak Magyarországra. Tovább fokozhatja az árversenyt a Google Shopping magyarországi elindulása, ami újabb ár-összehasonlító platformként, minden korábbinál látványosabban összevethetővé teszi a boltok ajánlatait” – mondta Donáth Fruzsina a Smart Commerce Consulting üzleti tervezőiroda e-commerce szakértője.
Átrendeződő e-kereskedelmi piac
A külföldi szereplők térnyerése tovább fokozza az online bizniszekre eredendően is jellemző árversenyt, gyorsítva a hazai e-kereskedelmi piac konszolidációját. Erősen zajlik a piac átrendeződése. Ebben a folyamatban, az nyer, aki bírja tőkével. Ezért egyre nagyobb e-kereskedelmi szereplők jönnek létre, hogy fel tudják venni a versenyt a külföldi szereplőkkel – mint például az eMAG és az Extreme Digital folyamatban lévő egyesülésével születő, európai viszonylatban is számottevő új vállalat – mutat rá a szakértő.
A Pareto elv egy szélsőséges formája már most is látható az e-kereskedelmi piacon – becslések szerint a szereplők 10%-a produkálja a forgalom 90%-át – azonban a tendencia tovább folytatódik, hasonló konszolidáció várható a közepes áruházaknál.
Ezen a szinten már elengedhetetlen az üzleti tervezés a sikerhez. Ismerni kell a piac méretét, a pontos piaci részesedést, évekre előre célként kell kitűzni a várható bevételt, költségeket, fejlesztéseket. Ekkor is csak az lesz sikeres, aki magas ügyfél-elégedettség mellett lesz képes menedzselni a teljes ökoszisztémát – logisztikát, marketinget, ügyfélszolgálatot. Aki nem – vagy hibásan – tervez, kiváló kivitelezési képesség mellet is simán elbukik – mondta Donáth Fruzsina.
A piaci résekben bőven van hely
A szakértő szerint, konszolidáció ide vagy oda, bőven jut hely az e-kereskedelmi piacon a közepes és a kisebb szereplőknek is, hiszen a teljes kiskereskedelmi forgalomnak még csak 7%-a zajlik online színtéren, miközben a felnőtt internetezők 91%-a már aktív netes vásárló, tehát a kereslet masszív. Ehhez azonban specializálódni kell, olyan rést kell találni a piacon, ahol egyedi értékelőnyöket tud teremteni a vállalkozás.
További versenyelőnyt nyújt az e-kereskedők számára adavezéreltség elve. Minden tevékenység eredménye – ha jó, ha rossz – azonnal mérhető és szükség szerint korrigálható. Abból válhat jelentős szereplő, aki képes létrehozni, működtetni egy olyan rendszert, amely összegyűjti és elemzi a vásárlási adatokat, megérti a vevőket és jövőbeli döntéseket is meg tud alapozni. Minél jobban megérti egy cég a vásárlóit, minél többet tesz azért, hogy a vásárlónak mindent megadjon annál nagyobb az esélye a sikerre.