A 25 legnagyobb hazai full service és kreatívügynökség 2018-ban együttesen 40,3 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 20 százalékos bővülést jelent a korábbi esztendőhöz képest. A hazai tulajdonú ügynökségek mind az árbevételük, mind az adózott eredményük terén jobban szerepeltek, mint a nemzetközi hátterű konkurenseik.
Van két szereplő, amelyik kissé felfelé húzza az árbevételi, illetve az eredményességi adatokat. Ahogy a médiaügynökségek között kiugróan magas árbevételt és növekedést tudott felmutatni tavaly a New Land Media, úgy a Lounge csoport full service ügynöksége, a Lounge Design is nagy ugrást produkált. 2018-ban az árbevételük két és félszeresére, 7,7 milliárd forintra nőtt, amivel messze a legmagasabb bevételű reklámügynökségnek számítanak. Nőtt a Lounge Design profitja is, 1,15 milliárdról kerek kétmilliárd forintra, ami 75 százalékos bővülést jelent.
A sorból még picit kilóg a McCann Erickson is. Nem az árbevételükkel, hiszen az a 2017es 1,09 milliárd forinthoz képest mintegy 150 millióval csökkent, az adózott eredményük viszont tavaly 1,2 milliárd forintot tett ki, miközben az üzemi eredményük enyhén mínuszos volt. A milliárd feletti eredményt egy pénzügyi műveletnek köszönhetik.
Amennyiben kivesszük a listáról a Lounge Designt és a McCann Ericksont, akkor azért már kicsit szolidabb összpiaci növekedést kapunk. A megkurtított lista alapján az ügynökségek árbevétele hét-, adózott eredménye pedig 11 százalékos bővülést mutatott 2018-ban. Az árbevételre jutó átlagos profi t pedig mindjárt nem 14 százalék, hanem csak 7,7.
Lejt a pálya
A reklámügynökségek elnevezése alapján azt gondolhatnánk, hogy csupa külföldi tulajdonosi hátterű cég uralja a piacot. Valójában azonban a 25-ből mindössze hat társaságnak van külföldi tulajdonosa. Ennél is érdekesebb, hogy a nemzetközi ügynökségek a piaci átlag alatt teljesítettek, az együttes árbevételük hétmilliárd forintot tett ki, ami bő 140 millióval kevesebb a 2017-es bevételüknél.
Az összprofitjuk ugyanakkor a háromszorosára nőtt, legalábbis papíron. Ugyanis itt megint csak a McCann Erickson téríti el egy kicsit az adatokat. Amennyiben kivesszük őket a listáról, akkor mindjárt más végeredményt láthatunk. Ez alapján a megmaradt öt nemzetközi reklámügynökség árbevétele nem csökkent, hanem stagnált a 6,1 milliárd forintos szinten. Az együttes adózott árbevételük pedig tavaly a 2017-esnek csak a 69 százalékát tette ki. Ezzel szemben a 19 hazai hátterű reklámügynökség árbevétele 26 százalékkal, nyeresége 44 százalékkal bővült a tavalyi esztendőben. A messze az átlag felett produkáló Lounge Design nélkül az árbevétel terén kilenc-, az adózott eredménynél 24 százalékos bővülést láthatunk.
Nagy ugrások
Voltak egyébként a Lounge mellett is nagy nyertesei a tavalyi esztendőnek. A Mito Communications 2017-es 1,08 milliárd forintos árbevétele tavaly 1,97 milliárdra ugrott, ami 82 százalékos bővülést jelent. Szintén elégedett lehet a 2018-as évével a Republic Group, hiszen náluk a korábbi esztendő kerek egymilliárd forintos árbevétele 47 százalékkal emelkedett. Rajtuk kívül három ügynökség produkált 20 százalék fölötti bővülést 2018-ban: a Positive Adamsky by Hinora Group 29, a Roxer 28, a HD Group pedig 21 százalékot.
A másik oldalról nézve azért látni visszaeséseket is. A Progressive Studio 2017-ben még egymilliárd forintos árbevételt tudott felmutatni, ez 2018-ban 679 millióra csökkent. A Wonderduck Agency a 2017-es 1,38 milliárd forintos nettó árbevételének tavaly a 84 százalékát érte el. A már emlegetett McCann Erickson a korábbi év árbevételének 87, a Café Communications pedig 88 százalékát tudta elérni.
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.
Heszler Róbert