Érdekes és egyben megdöbbentő eredményre jutott egy kutatócsoport annak kapcsán, hogyan hatott az európai online forgalomra a GDPR (európai uniós általános adatvédelmi rendelet) bevezetése. A 14 hónapja élesedett szabályozás hatására a számítások alapján közel 10 százalékkal esett vissza az oldalmegtekintések a látogatások száma, igaz egyes szakértők vannak tényezők, amik árnyalják ezt a képet.
Az oldalmegtekintések esetében 9,7, míg a látogatások vonatkozásában 9,9 százalékos visszaesést mért Európában a három tudósból (Samuel Goldberg – Northwestern University, Garrett Johnson – Boston University, Scott Shriver – University of Colorado) álló csapat. A kutatók elemzése alapján az e-kereskedelmi oldalak sem úszták meg a GDPR hatását, becslésük szerint 8,3 százalékkal esett vissza a forgalmuk.
A kutatás során 1500 online vállalkozás adatait vizsgálták meg az Adobe Analytics platform segítségével. A vizsgált felületek között 128 az ezer legnagyobb forgalmú weboldalból került ki. A kutatók szerint a visszaesés hátterében egyrészt az állhat, hogy a GDPR szigorú adatfelhasználási szabályozása miatt át kellett alakítani a reklámstratégiákat és előfordulhat, hogy kevésbé hatékony lett a felhasználók elérése. Emellett az oldalakon kötelezően megjelenő figyelmeztetések növelhették a fogyasztói tudatosságot is, ami összességében kevesebb kattintást eredményezhetett.
Szakértők a kutatás kapcsán arra is felhívták a figyelmet, hogy az Adobe Analytics platformot szintén érintette a GDPR szabályozás, így elképzelhető, hogy elképzelhető, hogy mégsem 10 százalék körüli a visszaesés. Egész egyszerűen arról lehet szó, hogy a felhasználók egy csoportja ugyanannyit netezik és vásárol online, mint korábban, csak éppen az ő adataik nem jelennek meg az Adobe Analytics összesítésben.