Másodjára indul el a Morgan Stanley és a NaTE közös tehetségfejlesztő programja,a SMARTIZ.
Míg a munkaerőpiacon egyre jobban felértékelődnek a technológiai és informatikai ismeretek, a nők közül még mindig lényegesen kevesebben választják ezeket a szakterületeket. Ezen szeretne változtatni a Morgan Stanley és a NaTE (Nők a Tudományban Egyesület) SMARTIZ nevű tehetséggondozó programja. Az októberben immár másodjára elinduló programra középiskolás lányokat várnak, akik játékos formában tanulhatnak a matematika gyakorlati oldaláról, programozási alapokat kapnak, miközben kommunikációs és önbizalom-növelő tréningeken és karrier-tervezési tanácsadáson is fejleszthetik magukat. Az első év kimondottan pozitív tapasztalatai alapján döntöttek úgy a szervezők, hogy a 2019-2020-as tanévben újra megnyitják a SMARTIZ osztályt 10. évfolyamos középiskolás lányoknak. A jelentkezési határidő szeptember 16.
„Bár az elmúlt években már tapasztaltunk változásokat, de úgy látjuk, hogy még mindig él egy erős tévhit a fiatal lányok, nők és sok esetben a szülők körében is a matematika és IT közeli tudományok, szakmák kapcsán. Sokan vannak akik, úgy gondolják ezek a területek nem nőknek valók, és mivel nem kapják meg a kezdő lökést, megerősítést, többnyire el sem indulnak ezen az úton. Pedig a matematikára épülő technológiai területek, az informatika éppen olyan karrierutat és biztos szakmai pályát kínálhat a lányok számára, mint a férfiaknak. A SMARTIZ programmal ezen szeretnénk változtatni és lehetőséget, kedvet adni a tehetséges fiatal lányoknak, hogy kibontakoztassák tehetségüket” – összegezte Szigeti Fanni, a Nők a Tudományban Egyesület ügyvezetője. A programba bekapcsolódnak a Morgan Stanley pénzügyi és technológiai szakemberei is. A sikeres első évfolyam tapasztalatai alapján és a nagy érdeklődésre való tekintettel a szervezők idén az írásbeli jelentkezést követően egy személyes meghallgatás útján választják ki a 20 résztvevő diákot. Ők a Morgan Stanley budapesti központjában mélyíthetik el tudásukat a STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) azaz a természettudományi, technológiai, mérnöki és matematikai tudományokban októbertől két féléven keresztül minden szerdán másfél órában.
Esély a tehetségeknek: tudás önbizalommal
„Büszkék vagyunk rá, hogy idén már másodszor indíthatjuk a NaTE-val közös programunkat. A 2018-as tanévben 28 középiskolás végzett a SMARTIZ első éves programjában. Ők heti rendszerességgel vehettek részt az ingyenes tehetséggondozó foglalkozásokon, majd a SMARTIZ csapatépítő és személyiségfejlesztő nyári táborában. Ahogy tavaly, úgy az idén is nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy elsősorban olyan tehetségeket vonjunk be a képzésbe, akiknek a családja önerőből nem lenne képes biztosítani a hasonló iskolán kívüli tanulás költségeit, mindezt azért, mert azt szeretnénk, hogy egyre több fiatal nő ismerje fel, hogy a matematika és az IT igen vonzó karrierutat kínál számukra” – mondta el Fogarasi Norbert, a Morgan Stanley budapesti irodájának vezetője.
A SMARTIZ programról
Az ingyenes készségfejlesztő foglalkozások középpontjában a matematika áll. A tudomány gyakorlatias oldalát egymásra épülő, élmény- és projektalapú tananyag segítségével mutatják be a szervezők, fokozatosan vezetve rá a diákokat arra, hogy miként hasznosítható a matematika és az informatika a mindennapi életben. Annak érdekében, hogy egyre több lány tudjon sikeresen elindulni ezen a pályán, a tanárok olyan innovatív pedagógiai eszközöket alkalmaznak, mint az improvizáció és a drámapedagógia. A Morgan Stanley tapasztalt szakembereivel együtt ők nem csak szakmai tudást közvetítenek, hanem segítenek a középiskolás lányoknak tudatosságuk és magabiztosságuk fejlesztésében is.
Tudatos karrierépítés mentorok segítségével
A pedagógusok, oktatáskutatók és társadalomkutatók bevonásával kidolgozott oktatási program mentorokon keresztül segíti a résztvevőket a tananyag és a későbbi karrierépítés során is hasznos „soft skillek” elsajátításában. Annak érdekében, hogy még több lány tudjon sikeres karriert építeni akár az IT-területén is, az idei évben még nagyobb hangsúlyt kap a mentorok szerepe. Ők a 10. évfolyamon tanuló középiskolásoknak személyre szabva nyújtanak segítséget saját karrierjük megtervezéséhez. A tanulók erősségeinek és egyéb képességeinek felmérésével igyekeznek irányt mutatni, hogy még tudatosabban választhassák meg továbbtanulásuk irányát, és egy számukra megfelelő karrierutat.