A harmadik negyedévben 6,6 százalékkal esett vissza az autóimport, és januártól szeptember végéig is negatív tendenciát mutat ez a terület a használt autó piacon, ugyanis 2,2 százalékkal kevesebb kocsi érkezett Magyarországra külföldről 2018 hasonló időszakához képest. Ezzel szemben a hazai átírások továbbra is nőnek, eddig 600 ezernél több gépkocsi cserélt gazdát hazánkban, és még mindig az Opel Astrát és a Suzuki Swiftet keresik legtöbben – derül ki a Datahouse adataiból.
Ugyan 1-2 hónap esetében már látható volt a visszaesés a használt autó piacon az elmúlt időszakban, valójában 2012 óta most fordult elő olyan először, hogy kilenc hónapos távlatban is negatív tendenciát mutat a terület. A harmadik negyedévben 6,6 százalékot esett az import (-2700 autó), a leggyengébb hónapnak pedig az augusztus számított, ekkor 17,8 százalékkal kevesebb kocsi (-2465 autó) érkezett határon túlról 2018-hoz képest. Összességében 2,2 százalékkal vásároltak kevesebb négykerekűt a magyarok határon túlról ebben az időszakban, januártól szeptember végéig 117.352 gépkocsi érkezett hazánkba.
„Az autóimportot értelemszerűen a forint-euró árfolyam befolyásolja leginkább, de bízunk benne, hogy a tendenciák hátterében az is áll, hogy a használtautó-vásárlók elkezdték felismerni a külföldi autóvásárlás kockázatát. A határon túlról érkező gépkocsik ugyanis sokszor ismeretlen múlttal rendelkeznek, ráadásul a megbízhatóságuk is kérdőjeles, legfőképpen azért, mert hatvan százalékban tíz évnél idősebb modelleket választanak a vevők. Probléma esetén pedig a jogaikat sem tudjuk érvényesíteni, mert az eladók gyakran válnak utolérhetetlenné az adás-vétel után.” – mondja Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.
Az országon belüli átírások száma azonban továbbra is nő: kilenc hónap alatt 603.303 – 76,4 százalékban tíz évnél idősebb – személyautó cserélt gazdát, amely 5,9 százalékkal múlja felül a tavalyi év hasonló időszakát.
A hazai átírásoknál az alsó-középkategóriás (180.261 autó), kisméretű (146.051 autó) és a felső-középkategóriás (60.263 autó) modelleket vásárolták legtöbben, az SUV-k 8 százalékot hasítottak ki a tortából. Az alsó-középkategória (31.646 autó) népszerűsége az importban is megmutatkozott, de a felső-középkategóriás (20.115 autó) és az egyterű járművek (19.310 autó) is keresettek voltak.
A belföldi vételek során 12 százalékos részesedéssel az Opel (77.409 autó) bizonyult a legnépszerűbbnek a Volkswagen (60.333 autó) és a Suzuki (58.746 autó) előtt, az import esetében legtöbben Volkswagent (13.634 autó), Opelt (12.182 autó) és Fordot (10.921 autó) választottak.
Érdekesség, hogy a magyarországi autócserék és a behozatal során is az Opel Astra áll az élen kilenc hónap után. Az átírások esetében a Suzuki Swift és a Ford Focus követi a német modellt, míg a forgalomba helyezéseknél a Focus áll a második helyen a népszerűségi listán, harmadik pedig a Volkswagen Golf.
A legtöbben Budapesten és Pest megyében, a legkevesebben Nógrád megyében vásároltak négykerekűt.
„Fontos eszközt kaptak a kezükbe a használt autót keresők, ugyanis a Jármű Szolgáltatási Platformnak köszönhetően egyre több információ áll a vevők rendelkezésére. Éppen ezért minden vásárlót arra biztatunk, hogy első lépésként itt ellenőrizze az általa kiszemelt gépkocsit, majd vigye el egy márkaszervizbe, ahol pár tízezer forintért pontos képet kaphat a járműről.” – tanácsolja a márkaigazgató. – „Biztosra persze akkor mehetünk, ha olyan kereskedőtől választunk autót, amely garanciát is biztosít a használt autókra. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy enélkül is jár a szavatosság és a jótállás, amely egy évig jogszabály szerint védi az új tulajdonost. Így ezzel mindenképpen éljünk, amennyiben problémát tapasztalunk a szerződéskötést követően.”