- Hirdetés -

A saját gyártás mindent visz

|

Nagyszabású tehetségkutatók, fikciós sorozatok, realityk és gameshow-k voltak az idén a nézők kedvencei, bár ezek közül bukásokra is akadt példa. A klasszikus vetélkedők és a vásárolt sorozatok viszont már nem vonzanak elég televíziózót, legalábbis az RTL Klub és a TV2 főműsoridős elvárásaihoz képest.

Tíz évvel ezelőtt, 2009 októberében a 18–49 évesek körében és főműsoridőben az RTL Klub 32-34 százalékos heti közönségaránnyal vezetett, a TV2 pedig 20 százalék körül eredményt hozott. A legerősebb kábelcsatornák eközben alulról nézegették az ötszázalékos szintet. Ugyanennél a célcsoportnál most ez úgy néz ki, hogy az RTL Klub 15-16 százalékos, a TV2 11-12 százalék share-t hoz, az utánuk következő legnézettebb csatornák pedig ugyanúgy nem érik el az ötszázalékos közönségarányt, ahogy tíz éve.

A nézettség elaprózódása miatt hiába vesztett sokat a két nagy tévé adó, igazából ugyanúgy megingathatatlan a vezető szerepük, ahogy 2009-ben, pláne, ha nem szólóban, hanem csatornacsoportok szintjén vizsgáljuk az eredményeiket. Elég csak megnézni, hogy a legerősebb konkurenseik, az AMC, az MTVA, a Sony és a Viacom a kereskedelmi célcsoportnál és főműsoridőben öt-hat százalékos heti share-t érnek el, miközben az RTL Magyarország és a TV2 Csoport 25-28 százalékos szinten áll.

Bejött a fikció

Az év eddigi része mind az RTL Klubnak, mind a TV2-nek hozott sikereket és kudarcokat is. Az RTL Klubnak nagyon bejöttek a fikciós sorozatok, még az is belefért nekik, hogy akadt közöttük kevésbé sikeres. Az évet január elsején a Drága örökösökkel indították, ami azóta is a főműsoridős sávjuk egyik erőssége. Ugyanez igaz a szombat esténként műsorra tűzött A mi kis falunkra is, ami rendszerint az adott hét legnézettebb adása címet is elhozta. A fikciós sorozatok terén a tavasszal bemutatott Alvilág volt az, ami egyértelműen bukásnak számított. Illetve most ősszel a Jófiúk sem hozott eddig túl erős közönségarányt, de a TV2 legerősebb produkciójával szemben fut, lehet, hogy egy másik napon jobban működne.

Emellett a megszokott napi műsorok közül a Híradó és a Fókusz is üzembiztosan magas közönségarányt szállít az RTL Klubnak. Tavasszal a Konyhafőnök ugyancsak jól szerepelt, és az ősszel visszatért X-Faktoron sem látszik a fáradás jele. Utóbbi azon kevés produkció közé tartozik, ami még egymillió feletti nézőszámot tud hozni.

Igazából, ami az idén fejtörést okozhatott az RTL Klubnak, az az Éjjel-nappal Budapest és a Barátok közt volt. A főműsoridőben mindkettőtől magasabb közönségarány lett volna elvárható, ezért előbbit átköltöztették az RTLII-re, a Barátok közt napi premieradása pedig a Híradót megelőző sávba került és késő este is megismétlik. Az Éjjel-nappal Budapest alapvetően jól elvan az RTLII-n, a csatorna egyik erős tartalmává vált. A Barátok közt már problémásabb, mert ahhoz drága, hogy délutánonként adják, ráadásul még ott sem hoz jó eredményt.

Török tévedés

A TV2-vel élesebbé vált versenytől függetlenül azért az RTL Klub a fő csapásirányuknak számító 18–49 éveseknél és főműsoridőben viszonylag nagy magabiztossággal vezetett az év eddigi részében. Egyszer bicsaklottak csak meg, amikor június elején a kifutó Konyhafőnök helyére a Megtörve című török sorozatot tették. Előbbi az utolsó hetében 17,4 százalékos átlagos share-t ért el, a Megtörve pedig csak 9,6-ot. Emiatt egyik hétről a másikra 4,9 százalékponttal zuhant az RTL Klub főműsoridős share-je, és nyerte is a hetet a TV2, valamint a rá következő további két hétben saját pályán is verték az RTL Klubot.

A Megtörvét két hét után másik sávba pakolták, helyette az RTLII-n egyszer már sugárzott Oltári csajok című sorozattal próbálkoztak, de az még nagyobb bukás volt, az első három rész share-je 5,6 százalékot tett ki. Ekkor viszont már gyorsabban döntöttek, és három nap után inkább A mi kis falunk ismétléseivel húzták ki a nyár nagy részét. Ez viszont bejött, gyakorlatilag a Drága örökösökkel azonos eredményt – egyes heteken 20 százalék feletti átlagos közönségarányt – hozott az ismétlés.

Ezzel párhuzamosan a TV2 éve is jól indult. Az újdonságként bemutatott Exatlon Hungary ugyanis fixen a főműsoridős csatornaátlaguk felett teljesített. Mindezt úgy, hogy részben a Drága örökösökkel futottak azonos sávban. Amivel a TV2 nagyon belenyúlt a nézői ízlésbe, az a Bezár a bazár újabb évadja volt, a műsor nagyon jó közönségarányt hozott, ráadásul szintén egy erős RTL-es tartalommal, a Konyhafőnökkel szemben.

A Bezár a bazár érdekességének számított, hogy még ismétlésként is sokan nézték, pedig egész nyáron műsoron tartották. Egy sorozatnál nem meglepő, ha az ismétlés is nézett, egy gameshow esetében viszont ez nagyobb szó. Az ősszel jól teljesített a csatornán az Ázsia Expressz második évadja, a Sztárban sztár leszek című tehetségkutatóval pedig milliós nézőszámmal és magabiztosan nyerik a vasárnapi főműsoridőt. Láthatóan nagyon hitt a TV2 a Legyen ön is milliomos! feltámasztásában, de az a vetélkedő megbukott. Nem hozott nekik túl jó eredményeket a Pénzt, vagy éveket és a Kapd el, hat tudsz című műsoruk sem. A Bank című vetélkedőjük pedig átlagos eredményeket szállított.

Újabb sorozatok

Összességében, amik jelenleg nagyon jól futnak a televíziós piacon, azok a fikciós sorozatok, egyes gameshow-k, az utazásos realityk, illetve a nagyszabású zenés tehetségkutatókra sem untak rá az emberek. Látszik az is, hogy a két nagy szereplő másban jó. Az RTL Klub erősségének a fikciós sorozatok számítanak, a TV2 pedig a game show-kkal tud időnként nagyon belenyúlni a tutiba. Pláne, hogy a klasszikus vetélkedők már nem nagyon működnek. A vásárolt sorozatok a nagy csatornák főműsoridejéből – a nyári időszakot leszámítva – már teljesen kiszorultak. Az RTL Klub terveivel kapcsolatban jelenleg annyit lehet tudni, hogy jövőre újabb X-Faktor-évadot indítanak, valamint már készülnek a Drága örökösök és A mi kis falunk következő évadjának új részei is. Ezenfelül képernyőre kerül náluk több új, saját gyártású sorozat is. Ezek közül a Bátrak földje napi, az Apatigris és a Mellékhatás pedig heti sorozat lesz. A TV2-re is érkezik egy új napi fi kciós sorozat, aminek Mintaapák lesz a címe, illetve Nyomd a gombot, tesó! címmel hamarosan egy saját fejlesztésű gameshow-t is képernyőre tűznek.

Heszler Róbert

A teljes összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...