Nagyszabású tehetségkutatók, fikciós sorozatok, realityk és gameshow-k voltak az idén a nézők kedvencei, bár ezek közül bukásokra is akadt példa. A klasszikus vetélkedők és a vásárolt sorozatok viszont már nem vonzanak elég televíziózót, legalábbis az RTL Klub és a TV2 főműsoridős elvárásaihoz képest.
Tíz évvel ezelőtt, 2009 októberében a 18–49 évesek körében és főműsoridőben az RTL Klub 32-34 százalékos heti közönségaránnyal vezetett, a TV2 pedig 20 százalék körül eredményt hozott. A legerősebb kábelcsatornák eközben alulról nézegették az ötszázalékos szintet. Ugyanennél a célcsoportnál most ez úgy néz ki, hogy az RTL Klub 15-16 százalékos, a TV2 11-12 százalék share-t hoz, az utánuk következő legnézettebb csatornák pedig ugyanúgy nem érik el az ötszázalékos közönségarányt, ahogy tíz éve.
A nézettség elaprózódása miatt hiába vesztett sokat a két nagy tévé adó, igazából ugyanúgy megingathatatlan a vezető szerepük, ahogy 2009-ben, pláne, ha nem szólóban, hanem csatornacsoportok szintjén vizsgáljuk az eredményeiket. Elég csak megnézni, hogy a legerősebb konkurenseik, az AMC, az MTVA, a Sony és a Viacom a kereskedelmi célcsoportnál és főműsoridőben öt-hat százalékos heti share-t érnek el, miközben az RTL Magyarország és a TV2 Csoport 25-28 százalékos szinten áll.
Bejött a fikció
Az év eddigi része mind az RTL Klubnak, mind a TV2-nek hozott sikereket és kudarcokat is. Az RTL Klubnak nagyon bejöttek a fikciós sorozatok, még az is belefért nekik, hogy akadt közöttük kevésbé sikeres. Az évet január elsején a Drága örökösökkel indították, ami azóta is a főműsoridős sávjuk egyik erőssége. Ugyanez igaz a szombat esténként műsorra tűzött A mi kis falunkra is, ami rendszerint az adott hét legnézettebb adása címet is elhozta. A fikciós sorozatok terén a tavasszal bemutatott Alvilág volt az, ami egyértelműen bukásnak számított. Illetve most ősszel a Jófiúk sem hozott eddig túl erős közönségarányt, de a TV2 legerősebb produkciójával szemben fut, lehet, hogy egy másik napon jobban működne.
Emellett a megszokott napi műsorok közül a Híradó és a Fókusz is üzembiztosan magas közönségarányt szállít az RTL Klubnak. Tavasszal a Konyhafőnök ugyancsak jól szerepelt, és az ősszel visszatért X-Faktoron sem látszik a fáradás jele. Utóbbi azon kevés produkció közé tartozik, ami még egymillió feletti nézőszámot tud hozni.
Igazából, ami az idén fejtörést okozhatott az RTL Klubnak, az az Éjjel-nappal Budapest és a Barátok közt volt. A főműsoridőben mindkettőtől magasabb közönségarány lett volna elvárható, ezért előbbit átköltöztették az RTLII-re, a Barátok közt napi premieradása pedig a Híradót megelőző sávba került és késő este is megismétlik. Az Éjjel-nappal Budapest alapvetően jól elvan az RTLII-n, a csatorna egyik erős tartalmává vált. A Barátok közt már problémásabb, mert ahhoz drága, hogy délutánonként adják, ráadásul még ott sem hoz jó eredményt.
Török tévedés
A TV2-vel élesebbé vált versenytől függetlenül azért az RTL Klub a fő csapásirányuknak számító 18–49 éveseknél és főműsoridőben viszonylag nagy magabiztossággal vezetett az év eddigi részében. Egyszer bicsaklottak csak meg, amikor június elején a kifutó Konyhafőnök helyére a Megtörve című török sorozatot tették. Előbbi az utolsó hetében 17,4 százalékos átlagos share-t ért el, a Megtörve pedig csak 9,6-ot. Emiatt egyik hétről a másikra 4,9 százalékponttal zuhant az RTL Klub főműsoridős share-je, és nyerte is a hetet a TV2, valamint a rá következő további két hétben saját pályán is verték az RTL Klubot.
A Megtörvét két hét után másik sávba pakolták, helyette az RTLII-n egyszer már sugárzott Oltári csajok című sorozattal próbálkoztak, de az még nagyobb bukás volt, az első három rész share-je 5,6 százalékot tett ki. Ekkor viszont már gyorsabban döntöttek, és három nap után inkább A mi kis falunk ismétléseivel húzták ki a nyár nagy részét. Ez viszont bejött, gyakorlatilag a Drága örökösökkel azonos eredményt – egyes heteken 20 százalék feletti átlagos közönségarányt – hozott az ismétlés.
Ezzel párhuzamosan a TV2 éve is jól indult. Az újdonságként bemutatott Exatlon Hungary ugyanis fixen a főműsoridős csatornaátlaguk felett teljesített. Mindezt úgy, hogy részben a Drága örökösökkel futottak azonos sávban. Amivel a TV2 nagyon belenyúlt a nézői ízlésbe, az a Bezár a bazár újabb évadja volt, a műsor nagyon jó közönségarányt hozott, ráadásul szintén egy erős RTL-es tartalommal, a Konyhafőnökkel szemben.
A Bezár a bazár érdekességének számított, hogy még ismétlésként is sokan nézték, pedig egész nyáron műsoron tartották. Egy sorozatnál nem meglepő, ha az ismétlés is nézett, egy gameshow esetében viszont ez nagyobb szó. Az ősszel jól teljesített a csatornán az Ázsia Expressz második évadja, a Sztárban sztár leszek című tehetségkutatóval pedig milliós nézőszámmal és magabiztosan nyerik a vasárnapi főműsoridőt. Láthatóan nagyon hitt a TV2 a Legyen ön is milliomos! feltámasztásában, de az a vetélkedő megbukott. Nem hozott nekik túl jó eredményeket a Pénzt, vagy éveket és a Kapd el, hat tudsz című műsoruk sem. A Bank című vetélkedőjük pedig átlagos eredményeket szállított.
Újabb sorozatok
Összességében, amik jelenleg nagyon jól futnak a televíziós piacon, azok a fikciós sorozatok, egyes gameshow-k, az utazásos realityk, illetve a nagyszabású zenés tehetségkutatókra sem untak rá az emberek. Látszik az is, hogy a két nagy szereplő másban jó. Az RTL Klub erősségének a fikciós sorozatok számítanak, a TV2 pedig a game show-kkal tud időnként nagyon belenyúlni a tutiba. Pláne, hogy a klasszikus vetélkedők már nem nagyon működnek. A vásárolt sorozatok a nagy csatornák főműsoridejéből – a nyári időszakot leszámítva – már teljesen kiszorultak. Az RTL Klub terveivel kapcsolatban jelenleg annyit lehet tudni, hogy jövőre újabb X-Faktor-évadot indítanak, valamint már készülnek a Drága örökösök és A mi kis falunk következő évadjának új részei is. Ezenfelül képernyőre kerül náluk több új, saját gyártású sorozat is. Ezek közül a Bátrak földje napi, az Apatigris és a Mellékhatás pedig heti sorozat lesz. A TV2-re is érkezik egy új napi fi kciós sorozat, aminek Mintaapák lesz a címe, illetve Nyomd a gombot, tesó! címmel hamarosan egy saját fejlesztésű gameshow-t is képernyőre tűznek.
Heszler Róbert
A teljes összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.