- Hirdetés -

Telt házas televíziók

|

A tévés hirdetések áremelése felé hat, hogy az idén rendkívüli mértékben telítetté váltak a reklámidők. A piaci szereplők kemény ártárgyalásokat várnak, de a mozgóáras értékesítési rendszer bevezetését most nem tartják reálisnak.

Jelentős növekedés tapasztalható a televíziós reklámidők telítettségében. A tévés reklámpiac szempontjából a 2013-as év jelentette a mélypontot, amikor 45,6 milliárd forintot tett ki az éves költés. Ez a tavalyi évre 60,7 milliárdra nőtt, és az idén a legpesszimistább, háromszázalékos bővülés esetén is elérheti a 62,5 milliárd forintot. A Nielsen szpotadatbázisa ennél szemléletesebben mutatja a helyzetet. Az idei harmadik negyedévben 38 ezerre nőtt a sugárzott reklámfilmek napi átlagos száma, ami két év alatt 11 ezres növekedést jelent. Az egy blokkra jutó átlagos szpotszám ugyanekkor 9,2-ről 11,3 darabra nőtt. A teljes lakosság körében a reklámok által naponta elértek száma viszont két év alatt 5,87 millióról 5,71 millióra csökkent.

„Már évek óta egyre szűkül az inventory. Egyrészt növekszik a kereslet, másrészt elaprózódik a nézettség, így – annak ellenére, hogy egyre inkább kihasználja minden szereplő a törvényben meghatározott reklámperc-mennyiségi plafont – egyre gyakrabban van gond a szállítással” – foglalja össze Gulyás János, a Wavemaker Hungary ügyvezetője, hogy ez a telítettség miért jelent számukra problémát.

Kormány nélkül

Faludi Pétert, a Havas Media Hungary ügyvezetője elmondta, hogy az ügyfeleiknek tanácsot adnak a megfelelő eléréshez szükséges kontaktusszámra, és ezt árazzák be, hogy megfeleljenek a kitűzött médiacéloknak. „Sajnos az elmúlt pár év annyi változást hozott, hogy sok hónapban nagyon magas mértékben tapasztalunk felül- és alulteljesülést. Nehéz helyzetben van ma a hirdető és az ügynökség, hiszen nem tudunk heti, havi garanciát kérni a teljesülésre, a márkára, csak a hirdető egészére, sőt, év végén még a 100 százalék alatti teljesülést is egy határon belül teljesültnek tekinti az egyik szereplő” – ecseteli a helyzetet Faludi Péter.

Az előbbi helyzetet azzal a példával szemlélteti, hogy megveszünk egy személyautót, de nincs benne a kormány, viszont így is teljesül a vásárlás. „Ezenkívül nincs napszaki garancia, csomagon belüli pontos szállítás csatornánként, esetenként még a »natural delivery« szintet sem tartják a

kereskedőházak, tehát nagyon magas fokú lett a kiszolgáltatottság” – folytatja Faludi Péter.

Áremelési szándék

Mindez nyilván kihatással lehet a televíziós hirdetési árakra is. „A klasszikus marshalli logika szerint az emelkedő kereslet növekvő árakat von maga után, ügynökségi előrejelzéseink szerint 2020-ra jelentős tévépiaci áremelés a prognózis. Ugyanakkor a helyzet ennél összetettebb, a változó médiafogyasztási szokások, a képernyőhasználat sokrétűsége, illetve komplexitása, a különböző célcsoportszegmensek eltérő csatornahasználata mind abba az irányba mutat, hogy a jelenlegi értékesítési modellt indokolt átgondolni” – véli Szabó Edina, az OMG Hungary ügyvezető igazgatója.

Faludi Péter szerint nem szabad elfelejteni, hogy több évtizedes piaci kereskedés eredménye a mai árszint, ezen hirtelen, egy csapásra, fűnyírószerűen nem lehet és nem is szabad változtatni. Már látszódik, hogy elindult egy áremelési szándék, de még az idén is jelentős másodperceket nyitottak a csatornák, és jóval több a kibocsátott ratingmennyiség, ami az átlagos piaci árszintet várhatóan minimálisan változtatja az idén. Ahogy Dudás Gergely, az RTL Magyarország kereskedelmi igazgatója a lapunknak adott interjúban is elmondta, a fentiek miatt mindenképpen áremelés várható jövőre. Ennek a mértéke szerinte „magas egy számjegyű” százalék lehet. Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója szerint az árkorrekció elkerülhetetlen, és ezt a törekvésüket az ügynökségek is támogatják. Kosaras Klaudia szerint két számjegyűhöz közeli áremelésre lenne szükség, de az egy számjegyű emelés mindenképpen reális.

Hasonló a helyzet, de más a piac

A televíziós reklámidők 2003-ban olyannyira telítetté váltak, hogy 2004-től az RTL Klub új, mozgóáras értékesítési rendszert vezetett be, SAP néven. Később hasonló, DSI nevű megoldással élt a TV2 is, viszont ma már egyiket sem alkalmazzák. Szabó Edina elmondása szerint a jelenlegi piaci helyzet kissé más, mint a 2003-as. A mozgóáras rendszert ugyanis egy olyan környezetben vezették be, ahol a televíziók teljesítménye javult, nőtt a tévénézéssel töltött idő, emelkedett a nézettség is, azaz az adott piaci szereplő nagyobb kereslet esetén magasabb áron, de egy jobb „terméket” kapott. „Mindez először egy nagy csatornán, majd később néhány tévéadón tükörblokkrendszerben történt, nem a jelenlegi csomagértékesítési formában. A mostani piaci környezetben, ahol csökken a tévénézéssel töltött idő és a nézettség töredezett, egyre több csatornára oszlik szét, vagyis az előbbi logika mentén pont egy ellentétes eredményre jutunk, azaz magasabb árért gyengébb terméket kapna a hirdető, mindezt kiszámíthatatlanul” – mondja Szabó Edina, aki szerint ezért a mozgóáras rendszer bevezetése nem nyújtana megoldást a kialakult piaci helyzetre. Jelenleg a két nagy szereplőnél sem gondolkoznak ebben a megoldásban.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...