A hazai tévétársaságokon múlik, hogy Magyarországon mikor valósul meg egy nagyobb panelen a streaming mérés – jelezte az mmonline.hu-nak Vörös Csilla, a Nielsen Közönségmérés Kft. ügyvezető igazgatója. A nézettségmérési szolgáltatást kínáló társaság vezetője Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatójának a Marketing&Media magazin tavalyi utolsó számában megjelent gondolataira reagált, melyek a tévé mellett a netes nézettség mérésének fontosságáról szóltak.
„Nagyon hiányzik egy olyan nézettségmérés, amiből hétfő reggel megtudhatnám, hogy például az X-Faktor a tévében és a neten együtt milyen nézőszámot hozott” – jelezte Vidus Gabriella az interjúban. Az RTL Magyarország vezetője szerint ez pénzkérdés, és hozzátette, hogy itthon a Nielsennek egyre több előfizetője van, hiszen a reklámértékesítésbe bevont csatornák száma évről évre nő. „Fájó pont, hogy létezik maga a technológia, de nálunk nem elérhető. Pedig látjuk, hogy vannak olyan tartalmaink, ahol a digitális nézőszám már számottevő mértéket ölt. Előbbutóbb ez a kérdés megoldódik, de lehet, hogy nem is a televíziós, hanem a digitális mérés oldaláról. Maga az igény régóta megvan, a Nielsen jó ideje ígért erre megoldást, de ez nem valósult meg” – mondta el a Marketing&Media magazinnak adott interjúban Vidus Gabriella.
„A digitális eszközökön történő videós tartalommérés valóban elérhető technológia a Nielsen eszköztárában” – reagált közleményében Vörös Csilla a Vidus Gabriella által is elmondottakat. Az a hazai piac szereplőinek döntésén múlik, hogy Magyarországon mikor valósul meg egy nagyobb panelen a streamingmérés. A Nielsen technológai szempontból felkészült arra, hogy a televízióban és a neten történt videófogyasztásról közös elérést (összesített nézőszámot) adjon – fűzte hozzá a Nielsen vezetője.
Vörös Csilla az mmonline.hu-nak jelezte azt is, hogy a digitális mérés elindulása a Nielsen mellett több szereplőt kíván. „Amint Lengyelországban, itthon is nyitottak vagyunk a digitális videómérés bevezetésére, ugyanakkor ehhez a tévétársaságok támogatása szükséges. A fejlesztéssel kapcsolatos javaslatunk nemcsak a jelenlegi panel méretének duplázásáról szól, hanem a streaming mérésről (melyik platformon történik a videófogyasztás) és perspektivikusan a digitális egyenértékes (currency) szolgáltatásáról. Egy innovatív technológia kialakításáról, amely lehetővé teszi a televízión és más digitális eszközökön történő videónézés mérését első lépésben a háztartáson belül és második lépésben egy szoftveres kód segítségével a házon kívül is” – közölte Vörös Csilla.
A Nielsen hazai vezetője közölte azt is, hogy a fejlesztésekről folyamatosan egyeztetnek a tévétársaságokkal és remélik, hogy a piac főbb szereplői nyitottak a párbeszédre és szándéknyilatkozatukkal támogatják a fejlesztések elindítását annak érdekében, hogy megvalósulhasson a TV-t és online nézettséget is magába foglaló, mérés bevezetése a hazai piacra.
Persze felmerül a kérdés, hogy vajon a Nielsen saját beruházásból is meg tudná-e csinálni a digitális mérést, vagy a vállalja-e úgy a kockázatot, hogy beletesz valammennyi pénzt. Illetve mi van akkor, ha valaki más is bejelentkezik a digitális vagy éppen a komplett tévés közönségmérésre. A Nielsen Közönségmérés Kft. 2018-ban 1,65 milliárd forintos forgalom mellett 117 millió forintos adózás utáni eredményt ért el. A társaság tulajdonosa, az AGB Nielsen Media Research TAM Holding BV. úgy döntött, hogy a 2018-as adózott eredmény és az eredménytartalék terhére összesen 300 millió forint osztalékot fizet ki.
A Nielsen Közönségmérés Kft. 2018-ban valamivel több mint egymilliárd forint értékben vett igénybe szolgáltatásokat. Ebben a körben messze a legnagyobb tételt a Royalty díj jelentette, ami meghaladta a 627 millió forintot, míg 2017-ben még csak 519,8 millió forint volt. Ezt a tételt információink szerint 2014 előtt nem fizette a vállalat, és akkor 202 millió forint volt.
Magyarországon 1994 óta a Nielsen illetve annak jogelődje az AGB Nielsen méri a tévés nézettséget. Az elmúlt években alapvetően megváltozott a tévés piaci helyzet, valamint a nézői szokások is átalakultak. A különböző streaming szolgáltatások egyre népszerűbbek Magyarországon is – igaz, egyelőre főként a fiatalok körében -, és ehhez igyekeznek alkalmazkodni a tévétársaságok is. A médiacégek és a hirdetők érdekes is, hogy egységes módszertan alapján készült, tévés és streaming nézettségi eredmények alapján tudjanak döntést hozni.
A Nielsen Közönségmérés iparági forrásaink szerint 2018-ban 70 csatorna nézettségét mérte, ez kettővel volt több az egy évvel korábbinál, ugyanakkor a változásokat jól mutatja, hogy 2014-ben még jóval kevesebb, 53 csatorna szerepelt a mért adók között. 2014-ig 1040 háztartás szerepelt a mérési panelben, a társaság a következő évben 1120-ra növelte ezt a számot.