Kiemelkedő volt a tavalyi év a SEAT számára. Az elmúlt 12 hónapban a vállalat tovább javított az egy évvel korábban felállított kiszállítási rekordján, az új el-Born tanulmány bemutatásával illetve a SEAT Mii piaci bevezetésével pedig megkezdte elektromos offenzíváját, ezen kívül továbbá prezentálta a márka zászlóshajójának számító Tarraco modell hálózatról tölthető (plug-in) hibrid változatát. Az elektromos megoldások térhódításának ezt a kezdeti szakaszát 5 további modell követi majd 2021. elejéig.
A CUPRA márka 2019-ben teljes gázzal száguldott és bemutatta a CUPRA Formentor és CUPRA Tavascan modelleket, amelyek kifejezetten a márka számára kerültek kifejlesztésre. De emlékezetes marad az év a mikromobilitás iránti elkötelezettség kapcsán is, amely a SEAT Minimó tanulmány, az új e-Scooter koncepció és az új e-Kickscooter tanulmány bemutatkozásában öltött testet.
1. Ismét egy rekord eredményeket hozó év
A SEAT biztos pénzügyi alapokon vágott neki a 2019-es évnek. 2018-ban története legjobb eredményét érte el 294 millió eurós működési eredményével és több, mint 9.991 milliárd eurós forgalmával. A korábbi évhez hasonlóan a SEAT 2019-ben is már novemberben megdöntötte saját kiszállítási rekordját, amikor is 542 800 átadott autóval már egy hónappal az év vége előtt túlszárnyalta a teljes 2018-as évben kiszállított 517 600 járművet.
2. Új vezetők a SEAT volánjánál
A 2019-es évben egy új alelnök csatlakozott a SEAT vezetőségének csapatához. Márciusban Axel Andorff váltotta Dr. Matthias Rabet a kutatás és fejlesztés területéért felelős alelnöki poszton. Júniusban Carsten Isensee vette át Holger Kintscher feladatait, mint a pénzügyek területéért felelős alelnök, szeptemberben pedig Alfonso Sanchat nevezték ki a beszerzés területéért felelős alelnöknek, ő Klaus Zieglert váltotta.
3. A Volkswagen Csoport mikromobilitási törekvéseinek élén
2019-ben a SEAT márkát választották ki, hogy a konszernen belül vezető márkaként határozza meg a városi mikromobilitással kapcsolatos stratégiát és kínálja a megfelelő termékeket. Ebben a témakörben az autógyártó még magasabbra emelte a lécet a Smart City Expo Világkongresszuson, ahol bemutatkozott a SEAT Urban Mobility, a városi mobilitási megoldásokra összpontosító stratégiai szervezeti egység.
4. SEAT Minimó, a tanulmány, ami a mobilitás forradalmasítására született
A barcelonai Mobil Világkongresszuson a vállalat hatalmas lépést tett városi mikromobilitási stratégiájának teljesítésében, itt mutatta be ugyanis a SEAT Minimó tanulmányt, amely egy, a városi közlekedést támogató új mobilitási platformhoz kapcsolódó, különleges tervezésű, tisztán elektromos koncepcióautó.
5. Autógyártóból mobilitási szolgáltató: megosztás magasfokon
A L’Hospitalet de Llobregat városában működő szolgáltatás kibővítésével a SEAT újabb fontos lépést tett az autómegosztás iránti elkötelezettségének igazolására. Ezzel L’Hospitalet de Llobregat lett a második spanyol város, ahol a spanyol márka autómegosztó vállalata, a Respiro megjelent szolgáltatásával. Emellett a Respiro révén a SEAT 2019-ben elindította vállalati autómegosztó szolgáltatását, ahol olyan cégek, mint például a Cuatrecasas választották a SEAT sűrített földgázzal üzemelő járműveit. Ezekkel az autókkal a munkavállalók teljesen ingyen tehetik meg a munkanapjuk során adódó városi útjaikat.
6. A SEAT két keréken vesz újabb lendületet
A Smart City Expo Világkongresszuson a SEAT bejelentette, hogy a vállalat történetében először egy tisztán elektromos e-Scooter motorkerékpárt is felvesz modellkínálatába, amelynek piaci bevezetése 2020-ban várható. A járművet a barcelonai központú Silence közreműködésével fejlesztették, legnagyobb sebessége 100 km/óra, a WMTC tesztek alapján pedig legnagyobb hatótávolsága 115 kilométer lesz.
7. Elrajtolt a márka elektromos offenzívája
A Genfi Autószalonon a SEAT bemutatta el-Born tanulmányautóját, amely az első, SEAT által kidolgozott elektromos jármű. Az el-Born modellel a SEAT lesz a második márka a Volkswagen Csoporton belül, amely a Moduláris Elektromos Platformra (MEB) épülő autót készít majd Németországban. Ezen kívül megérkezett a piacokra az elektromos SEAT Mii, a vállalat első, tisztán elektromos modellje illetve a spanyol autógyártó beszámolt a Tarraco PHEV 2020-as érkezéséről is. Az újdonság egy hálózatról tölthető (plug-in) hibrid erőforrással és sportos FR felszereltséggel mutatkozik majd be.
8. A SEAT folytatja a digitális transzformációját
A 2019-es Mobil Világkongresszuson a SEAT bejelentette a SEAT:CODE (Centre of Digital Excellence) szoftverfejlesztő központ megalapítását. Az új részleg feladata, hogy a vállalat digitális transzformációját vezesse és a digitalizáció folyamata révén a hatékonyságot növelje illetve hogy azokat az üzleti modelleket erősítse, amelyek a mobilitással, hálózatba kapcsolhatósággal és járműdigitalizációval összefüggő új koncepciókat karolják fel. Ezt az új részleget Sebastian Grams, a márka informatikai vezetője és Carlos Buenosvinos, az új SEAT:CODE technológiai vezetője irányítja, önálló központjuk pedig Barcelona városában lesz.
9. Egy igazán intelligens gyár
A SEAT martorelli gyára 2019-ben igen jelentős előrelépést tett az intelligens, digitalizált és hálózatba kapcsolt üzem létrehozása felé, ezzel pedig továbbra is mércéül szolgál az Ipar 4.0 számára. A 2019-es évben az üzem lett az első spanyol gyár, amely úttörő módon, drónok segítségével bonyolítja az alkatrészek szállítását. A kísérleti projekt keretében kormánykerekek és légzsákok gyártósorhoz történő továbbításáról gondoskodnak, amelyek „just in time” (adott időpontban szükséges) alkatrészként mindössze 15 percen belül a felhasználási helyükre kerülnek.
10. Martorell, az egyre inkább fenntartható üzem
Ezen kívül az idei évben a vállalat olyan intézkedéseket is életbe léptetett, amelyek a hulladéktermelés visszaszorítását és hatékonyabb kezelését célozták meg. Ezt vizsgálva megállapítható, hogy a SEAT 2010. óta 34 százalékkal csökkentette környezeti lábnyomát és olyan intézkedéseket hozott, amelyek mérsékelték a szén-dioxid kibocsátást, a hulladék és az illékony vegyületek mennyiségét, mérsékelték a felhasznált víz és energia mennyiségét és célul tűzte ki, hogy 2025-re 50 százalékkal csökkenti az üzem működésének környezeti terhelését.
Annak érdekében, hogy csökkentsék a martorelli üzem környezetében közlekedő járművek számát, a SEAT 2019-ben elindította Mobike és ByBus projektjeit. A Mobike népszerű kerékpár-megosztó szolgáltatóval való együttműködés keretében a martorelli gyár 100 kerékpárt biztosít dolgozói számára, hogy fenntartható módon, szabadon közlekedhessenek az üzem környékén. A SEAT Metropolis_Lab Barcelona csapata által kidolgozott másik, ByBus projekt pedig igény szerinti buszszolgáltatást kínál a SEAT martorelli üzemének területén a különböző helyszínek között.
11. Középpontban az egészség
2019-ben a SEAT, az IrsiCaixa, a Hospital Clínic, az ITAE Empresas munkatársai és a Harvard T.H. Közegészségügyi Iskolája ismertették az úttörő jellegű globális tanulmány, a MedCARS eredményeit az egészséges életmód multifaktorális változtatásáról. Kutatásuk kimutatta, hogy az egészséges szokások, például a mediterrán étrend és a testmozgás mindössze hat hónap alatt javítja a fontos egészségügyi mutatókat, ideértve a kardiovaszkuláris kockázati tényezőket, az alvásminőséget, valamint a mentális és érzelmi egészséget. A tanulmány által közölt eredmények a teljes társadalomra vonatkoztatható következtetéseket tartalmaznak.
12. Wayne Griffiths az új CUPRA törzsfőnök
A SEAT értékesítés és marketing területekért felelős alelnökét, Wayne Griffithst januárban nevezték ki a CUPRA vezérigazgatójának, aki azóta azon dolgozik, hogy a márka egyéniségét közelebb vigye a különleges emberekből álló, egyedi modellek iránt érdeklődő közönséghez.
13. CUPRA Formentor, egy különleges márka megismételhetetlen tanulmányautója
A CUPRA Formentor koncepciót, az első modellt, amelyet kifejezetten a márka számára fejlesztettek ki, a Genfi Autószalon keretében mutatták be. A CUPRA nagyteljesítményű hálózatról tölthető (plug-in) hibrid erőforrásával szerelt újdonsága egyedülálló vezetési élményt kínál a legkorszerűbb műszaki megoldásokkal együtt. A CUPRA új crossover szabadidőautója magával ragadó megjelenésével, vezető és utasbarát belső kialakításával és kiemelkedő teljesítményével hódít. Az új jármű Martorellben készül, piaci bevezetése pedig 2020-ban indul majd.
14. CUPRA Tavascan, a sportosság újraértelmezése
Szeptemberben a CUPRA egy nagyméretű tanulmánnyal jelentkezett. A sportos megjelenésű, kimunkált belső térrel és a legkorszerűbb erőforrás technológiával rendelkező koncepcióval a márka bemutatta a benne rejlő lehetőségeket. Az új CUPRA Tavascan tanulmány egyesíti az SUV modellek határozott megjelenését és a sport kupék eleganciáját. Két elektromos motorjából az egyik az első, míg a másik a hátsó tengelyen kapott helyet, összteljesítményük pedig 306 lóerő (225 kW). A CUPRA újdonsága a Volkswagen Csoport Moduláris Elektromos Platfromját (MEB) használja, az akkumulátor kapacitása 77 kWh, amely akár 450 kilométeres hatótávolságot is biztosít számára.
15. A CUPRA erősíti globális együttműködéseit
Tavaly szeptemberben a CUPRA globális együttműködési megállapodásról számolt be a márka és az FC Barcelona között, amely értelmében a CUPRA exkluzív autóipari és mobilitási partnerként segíti a szervezetet a következő öt évben. A megállapodás mindkét szervezet rajongói számára egyedi élményeket biztosít majd a városi mobilitási projektek fejlesztésén túl. Így az együttműködés túlmutat a hagyományos partnerségen és mindkét fél világszerte a város népszerűsítésén, az innováció és a fiatal tehetségek bemutatásán dolgozik majd.
A CUPRA által közvetített sportos, versenyszellemmel teli érzés júniusban a padel pályákra is megérkezett. A CUPRA hivatalos nemzetközi szponzorként támogatta 2019-ben a padel versenypályát, célja pedig, hogy ennek a kifejezetten dinamikus ütős sportnak a nemzetközi ismertsége növekedjen. A márka a pálya kiemelt szponzoraként jelen lesz minden országos és nemzetközi bajnokságon a 2020-as és 2021-es évben. Novemberben a CUPRA a Nemzetközi Padel Szövetség (International Padel Federation –FIP) szponzora is lett.
16. A CUPRA új székhellyel a fejlődés útján
Miután – a vezetői csapat kinevezésével és a dolgozók létszámának 50 százalékkal való bővítésével – megtörtént a szervezeti struktúra megerősítése, a CUPRA 2019-ben befejezte új központjának építését is. A SEAT martorelli központi irodája mellett helyet kapó főhadiszállást 2020-ban avatják fel és 2 400 négyzetméteren kínál majd egy nyitott, egy légterű és többcélú, motorsport koncepcióra épülő teret. Formatervezési megoldásai a versenypálya paddock részét idézi, amelyet 10 500 négyzetméternyi természetesen környezet ölel körbe.
17. A márka felpörgeti a fordulatszámot Mexikóban a világ első CUPRA Garázsával
Bővülési stratégiájának részeként az új márka tavaly novemberben bemutatkozott Mexikóban is, ahol felavatták a világ első CUPRA Garázsát illetve megtörtént a CUPRA Ateca piaci bevezetése is. Az első CUPRA Garázs Mexikóváros egyik legexkluzívabb negyedében kapott helyet. A létesítményben megtalálható egy digitális élményzóna, ahol az ügyfelek egy 85 col átmérőjű képernyőn és tableteken álmodhatják meg új autójukat, de ugyanitt megtekinthetik a kárpitmintákat is. A CUPRA Garázsban találunk még egy „Razing” zónát is, ahol a kiállított CUPRA TCR versenyautó mellett versenysporttal kapcsolatos termékek teszik még egyedibbé az élményt.
18. CUPRA Racing: elkötelezetten a motorsport jövőjéért
A CUPRA augusztusban leigazolta Mattias Ekströmöt, mint a márka új nagykövetét. A közismert svéd versenyző csatlakozott a CUPRA csapatához, feladata a márka elektromos versenystratégiájának vezetése lesz, így a CUPRA e-Racer hivatalos pilótájának szerepét is ő tölti be. Az Ekström és a márka között létrejött megegyezés tovább erősíti a CUPRA elkötelezettségét az új elektromos versenysorozatokban való szereplés kapcsán.
Ezen kívül a CUPRA négy CUPRA TCR versenyautóval és pilótával képviseltette magát a WTCC (World Touring Car Championship) sorozatban, ahol a két CUPRA csapat, a PWR Racing és a Comtoyou DHL Racing színeiben indultak a CUPRA nagyágyúi.
A SEAT az egyetlen olyan vállalat, amely gépjárművek tervezése, fejlesztése, gyártása és értékesítése területein egyaránt folytat tevékenységet Spanyolországban. A Volkswagen-csoport tagjaként a multinacionális vállalat székhelye Martorell (Barcelona), teljes termelése több mint 80 százalékát exportálja, s a világ több mint 80 országában van jelen. A SEAT 2019-ben 574 100 gépkocsiját értékesítette világszerte.
A SEAT-csoport három barcelonai termelési központjában – Barcelona, El Prat de Llobregat és Martorell – együttesen több mint 15 000 főt foglalkoztat. Itt készülnek a nagysikerű Ibiza, Leon és Arona sorozatok tagjai, míg az Ateca Csehországban, a Tarraco Németországban, az Alhambra Portugáliában, a Mii electric, a SEAT első teljesen elektormos autója pedig Szlovákiában gördül le a szerelőszalagról.
A spanyol multinacionális vállalat egyfajta szellemi központként saját műszaki centrummal is rendelkezik, ahol ezer mérnök jelenti az innováció folyamatos hajtóerejét az R&D területén Spanyolország első számú ipari befektetője számára. A SEAT a legújabb connectivity-technikát alkalmazza járműveiben, miközben már zajlik a vállalat globális digitalizációs folyamata a jövő mobilitásának szolgálatában.