Ha kedvenc időtöltéseinkről, például sportról, gasztronómiáról, lakberendezésről, autókról vagy természetről van szó, leginkább a televízióból szerezzük az inspirációt és az információt – derül ki a Discovery megbízásából 13 országban 13 ezer ember megkérdezésével készült nemzetközi felmérésből.
A válaszadók 93 százaléka szerint szenvedélyeink táplálásában a televízió jelenti a legfontosabb inspirációt, második a közösségi média 67 százalékkal, harmadik helyen pedig a környezetünkben lévő emberek állnak 66 százalékkal. A televízió szerepe szignifikánsan erősebb, mint bármely más szereplőé, beleértve a közösségi médiát is. A 35–54 évesek körében a tévés tartalmak ötször nagyobb eséllyel táplálják érdeklődésünket, mint a közösségi média – sőt, még a nehezen elérhetőnek tekintett 18–24 évesek között is kétszer akkora a televízió szerepe.
Tízből több mint nyolc megkérdezettnek van legalább egy szenvedélye, hobbija az életben, az átlagos szám négy. A hobbik mellett általában serdülőkorban köteleződünk el, kezdetben a szüleink (33%), a tévé (23%) és kortársaink (15%) hatására.
„Sokak számára a televíziós műsorok jelentik a nagy külső kiváltó okot, amely révén aztán az érdeklődés belső szenvedéllyé formálódik. A televízió történetei nagyon személyesen, emberi, zsigeri szinten hatnak – mondta Dr. Tom Chatfield technikafilozófus, író. – Nem csupán olyan, mintha olvasnánk vagy hallanánk valamiről, ez a belemerülés segíthet felfedezni magukban azt az érzelmi szikrát, amely a szenvedély és a felfedezés saját útjára vezet minket.”
Közös érdeklődésünk elősegíti a közösségi érzés kialakulását a világban egyre erősödő elszigeteltségben. A kutatásból kiderül: szenvedélyeink közelebb hoznak minket egymáshoz – tíz emberből nyolc barátaival és családjával osztozik hobbijában, heten pedig úgy érzik, hogy ezek erősítik az összetartozás érzését.
A kutatás szerint a szenvedélyek – amellett, hogy boldogságot okoznak – biztosítják azt az érzést, hogy elértünk, teljesítettünk valamit. Tízből több mint nyolcan gondolják, hogy ezek az időtöltések fontosabbak, mint valaha, és kilencen egyetértenek azzal, hogy az ilyen elhivatottság segíthet megbirkózni a mindennapi élet okozta stresszel.
„A szenvedély mindig is fontos volt az emberek számára, mert segít nekik meghatározni, kik is ők valójában – mondta Dr. Nick Southgate viselkedéskutató. – A világ, úgy tűnik, egyre viharosabb, a jövő pedig bizonytalannak tűnik. Egy ilyen helyzetben fontossá válnak azok a területek, ahol teljes kontrollal rendelkezünk afölött, ami érdekel minket, tudjuk, mit jelent számunkra és merre tartunk.”
„Ez a felmérés rámutat arra, hogy az emberek minden eddiginél jobban vágyakoznak arra, hogy szenvedélyeik révén kapcsolódjanak egymáshoz és a körülvevő világhoz – mondta Fulvia Nicoli, a Discovery tartalomért és termékekért felelős ügyvezető alelnöke. – A Discovery tartalmai és történetei arra ösztönöznek, hogy hódoljunk érdeklődésünknek. Legyen az gasztronómia, természet, állatok vagy sport – minden rajongó számára kínálunk valamit, ami őt boldoggá teszi.”
Szenvedélyek számokban
- A megkérdezettek 90 százaléka él át sikerélményt és elégedettséget a mindennapokban a szenvedélyeik révén
- 10-ből 9 ember könnyebben küzd meg a stresszes helyzetekkel, ha van egyébként valamilyen hobbija
- A megkérdezettek 89 százaléka valamilyen hobbitevékenysége során érzi úgy, hogy igazán önmaga lehet
- Azok az emberek, akik előszeretettel merülnek el valamilyen tevékenységben, 43 százalékkal bizonyulnak magabiztosabbnak, amikor döntéshelyzetbe kerülnek
- A szenvedélyek összehozzák az embereket: a megkérdezettek 73%-a egy közös szenvedély miatt érez összetartozást másokkal
És mindezeket már a televízió segítségével is megélhetjük a Discovery kutatása szerint!
A gasztronómiai élményekért rajongunk a leginkább
A Discovery kutatása szerint összesen 38 szenvedély létezik, egy ember pedig jellemzően négy szenvedélynek hódol. A legnépszerűbb szenvedélyek rangsorában a gasztronómiai élmények szerezték meg az első helyet. Ezt követi a természet, majd a tudás és a különös életútak iránti rajongás a harmadik helyen.
Hogyan találunk szenvedélyt az életünkben?
A felmérés szerint a szüleink vannak a legnagyobb hatással a szenvedélyeinkre. A sorban őket követi a barátok befolyása, majd a televízió, amely meggyőzőbb erejűnek bizonyult a Youtube-nál, vagy más közösségi oldalnál a szenvedélyek táplálása tekintetében.
Milyen szenvedélyek hajtják az egyes nemzeteket?
Az Egyesült Királyság, az Amerikai Egyesült Államok, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Lengyelország, Dél-Afrika és Spanyolország lakói élnek-halnak az ízekért: náluk a gasztronómiai élmények minősülnek az első számú szenvedélynek. A természet szeretete Dániában, Németországban és Oroszországban bizonyultak a legkedveltebb elfoglaltságnak. A világ megértése, avagy a tudás pedig a törököket foglalkoztatja leginkább.
A Discovery Channel Communications műsorkínálata 10 központi helyet elfoglaló szenvedélyt táplál: a sportot, a gasztronómiai élményeket, a természetet, a tudást, a különös életutakat, az otthont, a felfedezéseket, az igazság felderítését, az autókat, valamint a házasságokat és a kapcsolatokat. A nemzetközi médiavállalat színes csatornakínálatának köszönhetően mindenki rátalálhat saját szenvedélyére a Discovery, az Eurosport, a HGTV, a Food Network, a TLC, az Investigation Discovery, a Travel Channel, vagy az Animal Planet nézése közben.
Fulvia Nicoli, a Discovery tartalmakért és termékekért felelős vezető alelnöke a következőket fűzte hozzá az eredményekhez: “Egy információra szomjazó, folyamatosan változó világban, a szenvedélyek segítséget jelentenek abban, hogy jobban érezzük magunkat a bőrünkben és a nagyvilágban is. Ez a felmérés is rámutatott arra, hogy az emberek szenvedélyeik révén jobban akarnak kapcsolódni egymáshoz és a világhoz mint valaha. A Discoverynél igazi szenvedélyeket táplálunk. Történeteinkkel és tartalmainkkal arra ösztönözzük az embereket, hogy adják át magukat a szenvedélyüknek. A gasztronómiától és az életstílustól kezdve, a sporton át, egészen a természetig – bárki megtalálhatja a saját szenvedélyét nálunk“.
Dr. Tom Chatfield, technikai filozófus, író a következőkkel magyarázta az eredményeket: “Nagyon sok ember a televíziós műsorok hatására találja meg a saját szenvedélyét. Ennek oka, hogy a televízió révén egy nagyon személyes és emberi perspektívából leszünk részesei egy történetnek, vagy eseménynek. A tévénézés nem olyan mintha könyvet olvasnánk, vagy zenét hallgatnánk. Sokkal inkább elmélyedhetünk benne, és ez segít az embereknek, hogy megtalálják önmagukat, és elinduljanak a felfedezés útján.”