Hamarosan megújítjuk néhány tematikus csatornánkat, és egy éven belül elindul a TV2Play nevű szolgáltatásunk – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Pavel Stanchev, a TV2 Csoport vezérigazgatója. A szakember elárulta, hogy mit terveznek a sportcsatornáikkal, és milyen területen kell még fejlődniük. Kiderült az is, hogy még nem tartja elkésettnek az integrált digitális és képernyős közönségmérés bevezetését.
– Lassan egy éve dolgozik Magyarországon. Melyik az a magyar szokás, amit a legfurcsábbnak talál?
– Otthon érzem magam Magyarországon. Tizenkét éves voltam, amikor édesanyámmal először jártunk Budapesten, és azóta beleszerettem a városba. Egy régi magyar közmondás szerint: „Nyugtával dicsérd a napot.” Valaki szerint ez pesszimizmus, de én már megtanultam, hogy inkább óvatosság.
– A szakmai területre áttérve: milyennek látja most belülről a magyar médiapiacot?
– A magyarországi médiapiacon meglehetősen éles a verseny, de ezzel együtt létezik egy erős iparági közösség is, amely tiszteletben tartja a tagjait, és párbeszédet folytat egymással.
– Még a kinevezése táján azt hallottuk önről, hogy leginkább majd a programing terén hoz változást az érkezése. Valóban ez a kedvenc területe?
– Ez egy kicsit túl van értékelve. Akik ismernek, tudják, hogy a fokozatos fejlesztések híve vagyok. Az elmúlt évben sikeresen kibővítettük a reggeli műsorblokkot a Mokkacinóval, elindítottuk a Tények Plusz napi hírmagazint, és mindkettő meghatározó tartalom lett a saját szegmensében. Mindezek mellett felfrissítettük a Sztárban Sztárt. Az Exatlon Hungary új évadának eredménye minden előzetes várakozásunkat meghaladta, gyakran nyerte a műsorsávját még a 18–49 évesek körében is. A Mintaapákból pedig népszerű főműsoridős napi sorozat vált. Arra is figyeltünk, hogy egyes tematikus csatornáinkat is továbbfejlesszük.
– A nézettség terén az a céljuk, hogy a 18–49 éveseknél és főműsoridőben is megverjék az RTL Klubot és az RTL Magyarországot, vagy inkább a 18–59 évesekre, valamint a teljes lakosságra koncentrálnak, a többi pedig nem fontos?
– Nekünk minden célcsoport fontos, de az első számú csapásirányunknak a 18–59 évesek számítanak. Ebben a célcsoportban már verjük is az RTL Magyarországot teljes napon, és nagyon közel állunk ahhoz, hogy legyőzzük őket a főműsoridőben is. Az idei év kezdete óta pedig sok esetben a 18–49 éveseknél és főműsoridőben is megelőztük az RTL Klubot. Ez mindig öröm és motiváció számunkra, hiszen az RTL Klub egy jó csatorna, és egyre élesebb a verseny.
– Egyébként melyek azok a területek, ahol már most jobbnak tartja a TV2 Csoportot a fő konkurensnél, és hol kell még leginkább fejlődniük?
– Meglehetősen jól állunk a reggeli műsorsávban, illetve a real ity műsorok terén. A szórakoztató produkcióknál szinte egálban vagyunk. Büszkék vagyunk a 15 százalékos kábelcsoportunkra, amely gazdagabb, a műfajok szélesebb körét fedi le, és magabiztos előnnyel őrzi piacvezető helyét az idén is. A Mozi+ veri a Film+-t teljes napon és főműsoridőben is. (Idén január 1-je és március 10. között a 18–59 éveseknél – a szerk.) Most a sorozatgyártásunk megerősítésére összpontosítunk, és biztos vagyok benne, hogy ezen a területen is növekvő nézőszámokat fogunk elérni.
– A TV2 Csoport csatornaportfóliója terén várható a közeljövőben bármilyen változás?
– Mint mondtam, dolgozunk a csatornák megerősítésén, és igen, hamarosan megújítjuk néhány tematikus márkánkat is. Rövidesen egy ezzel kapcsolatos bejelentésünk is lesz.
– A sportjogok árai nagyon elszálltak, és rengeteg tévécsatorna versenyez egymással ebben a tematikában. Ennek fényében nem lenne logikus lépés a két Spíler adó számára más tematikát találni?
– Jelenleg elegendő sportjogunk van ahhoz, hogy megtöltsük tartalommal a sportcsatornáinkat, és a nézőink örömére továbbra is invesztálunk ebbe a televíziós szegmensbe. Az tény, hogy a sportcsatornák piaca már meglehetősen telített, és ha egy új szereplő próbál belépni, akkor öngyilkosságot követ el. Tudva azt, hogy milyen nehezek voltak a Spíler2 disztribúciós tárgyalásai, biztos vagyok abban, hogy a kábelszolgáltatók már nem hajlandók további sportcsatornákért fi zetni.
– Az RTL Most+-hoz hasonló szolgáltatás bevezetését tervezik?
– A TV2Play 12 hónapon belül elindul. Ez kezdetben egy ingyenes (AVOD) platform lesz. Az a célunk, hogy felhasználóbarát szolgáltatást nyújtsunk a közönségünknek.
– Jelenleg nincs olyan megoldás Magyarországon, amely együtt mérné a képernyős és a digitálisan fogyasztott televíziós tartalmak elérését. Mennyire tartja ezt fontos kérdésnek?
– Ennek a mérésnek a bevezetése elkerülhetetlen. Franciaországban március végén indul, az Egyesült Államokban is csak tavaly vezette be a Nielsen. Ezek hatalmas hirdetési piacok, természetes, hogy ennek a bevezetése több időt vesz igénybe Magyarországon.
– Az RTL Magyarország vezérigazgatója korábban azt nyilatkozta, hogy a Nielsennek kellene ebbe a mérési technológiába pénzt fektetnie. A Nielsen szerint pedig, ha a televíziók szeretnének ilyen rendszert, akkor fizessék meg a költségeit. Önnek mi erről a véleménye?
– Az mindig izgalmas kérdés, hogy ki fizeti a számlát. Egy nem bővülő piacon mindenki óvatosan bánik a költségekkel, de ha a piac visszatér a felfelé ívelő pályára, akkor már sok új szolgáltatás megfizethető lesz. Ezért gondolom azt, hogy arra kell összpontosítanunk, hogy a televíziós piac újra növekedni tudjon.
Heszler Róbert
Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media legújabb számában olvashatja el.