- Hirdetés -

Reklámfaló gyerekek

|

Bár itthon is hódítanak a videós platformok, a gyermekcsatornák továbbra is nagyon népszerűek minden korosztály körében. Ennek megfelelően egyre több márka jelenik meg hirdetéseivel ezeken a tévéadókon, és meglepő módon nem a gyerekeknek szánt termékek szpotjai vannak túlsúlyban.

ANielsen Közönségmérés adatai szerint a 4–17 évesek tévénézési ideje az elmúlt hat évben fokozatosan csökkent, miközben számos új televízióadó jelent meg a kínálatban, köztük jó néhány gyerekcsatorna. 2010-ben ebben a korosztályban a napi átlagos tévénézési idő 192 perc volt, ez 2014-ben érte el a csúcspontját 209 perccel, végül 2019-re 175-re esett vissza.

A Nielsen Közönségmérés adataiból kiderült, hogy a választék bővülésével párhuzamosan a gyerekcsatornák egyre nagyobb részt hasítottak ki a kicsik tévézési idejéből, főként a 12 év alattiaknál. Az életkor előrehaladtával változik a gyerekek csatorna- és műsorpreferenciája is. A 4–7 évesek a tévénézési idejük felét a gyerekadóknak szentelték 2019-ben, a 8–12 éveseknél ez az arány 41, a tinédzsereknél pedig csak 22 százalék volt.

A Nielsen Közönségmérés adatai szerint a 4–14 évesek műsorválasztását az is befolyásolja, hogy egyedül vagy társasan televízióznak. Tévénézési idejük mintegy 14 százalékát reklámok tették ki 2019-ben, amelyhez 5 százalék műsorajánló is hozzáadódott, vagyis a tévére szánt idejük egyötödét reklámok és műsorajánlók tették ki. Ha egyedül televízióztak, több rajzfilmet és nekik szóló sorozatot néztek, társas tévézéskor viszont nagyobb arányban kerültek elő a felnőttesebb tartalmak, hírműsorok, mozifilmek, sportközvetítés, magazinműsorok és dokumentumfilmek.

Népszerű csatornák

„A kicsiknek szóló adások az egyik leguniverzálisabb televíziós tartalmaknak számítanak, amelyeket különböző életkorú gyerekek és a szüleik is szívesen néznek mindenütt, függetlenül attól, hogy melyik országban vagy kontinensen készültek” – mutatott rá Szűcs László, a VIMN Central Eastern Europe & Israel PR- és kommunikációs igazgatója. Magyarországon nagyon népszerűek a ViacomCBS által működtetett Nickelodeon-csatornák, a Nickelodeon, a Nicktoons és a Nick Jr., ezek közül piacvezető a Nickelodeon (13+ százalék a 4–14 évesek körében). A Nickelodeon-csatornákon meglehetősen magas a szülő-gyermek együtt tévézés aránya. Ennek is köszönhető, hogy ezek az adók még a felnőttek körében is akkora nézettséget értek el, mint a kifejezetten felnőtteknek szóló, vezető tematikus tévéadók (a három csatornán együtt a 18–49 évesek nézettségi aránya 2,5 százalék).

„A gyerektelevíziók olyan egyedi közeget jelentenek a hirdetők számára, ahol célzottan, fókuszáltan érhetik el a célcsoportjukat. Egy jó műsort kínáló gyerekcsatorna a felnőtt kereskedelmi célcsoportokon mérve is kiemelkedően jól teljesít. Mindezt csekélyebb reklámzaj mellett” – mondta el Piros Máté, az AMC Networks International CNE kereskedelmi igazgatója. A szakember szerint meglehetősen erős a verseny a hazai gyerekadók között, és ezt az elérhető csatornák száma is tükrözi. „Nem csak itthon van ez így, az AMC NI más piacain is hasonló a helyzet. A mi filozófiánk szerint egy jó gyerekcsatorna nem csupán szórakoztat, de fejleszt, tanít is. Alapvető elvünk a műsorstruktúra összeállításánál az erőszakmentességre törekvés, a biztonságos környezet kialakítása. A Minimaxon és a JimJamon építő, pozitív tartalommal találkozhatnak a nézők. Ez a taktika meghálálja magát, ami az eredményekben, például a nézettségben is visszatükröződik” – emelte ki Piros Máté.

Szórakoztató reklámok

A Nielsen Közönségmérés adatai szerint 2019-ben a 4–17 évesek napi reklámnézési ideje több mint 18 perc volt, és naponta nagyjából 99 szpotot tekintettek meg. A gyermekcsatornákon nem csupán kicsiknek szóló termékeket reklámoznak. A Nickelodeon esetén a top 10 hirdető között

többségben vannak az élelmiszerláncok és a gyógyszergyárak, emellett telekommunikációs cégek, bankok, autómárkák és jóformán minden szektor hirdetői vonzónak találják a tévéadó kínálta reklámlehetőséget. A Nickelodeon részletesen szabályozza, hogy milyen típusú, stílusú és tartalmú szpotok kerülhetnek a műsorai környezetébe.

„Természetes partnereink a játékgyártók, -forgalmazók, ugyanakkor nem ők dominálnak. Talán meglepő, de egy gyerekcsatorna esetén a reklámozók elsődleges célközönsége nem feltétlenül maguk a gyerekek, ugyanis a kereskedelmi célú megszólításukat – nagyon helyesen – szigorú szabályok korlátozzák” – mutatott rá Piros Máté. A közzétett hirdetések nagyobb részben általános, felnőtt célcsoportokra érkeznek.

„A gyerekek jellemzően jóval kevesebb reklámot néznek – mint ahogy összességében kevesebbet is tévéznek –, mint a felnőttek. A felmérésekből látható, hogy a kicsik kifejezetten szeretik a rövid, pörgős, jól megszerkesztett, kreatív történeteket, így a reklámokat is. A nézettségi adatok tanúsága szerint körükben tapasztalható a legalacsonyabb reklámelkerülési arány. Ez azt jelzi, hogy a gyerekek a hirdetésekre is szórakoztató tartalomként tekintenek, amit szívesen végignéznek, akár több alkalommal is. Így gyakran együtt is éneklik a reklámdalokat vagy kreatívan átköltik azokat” – mondta el Szűcs László.

Játékos reklámozók

„Sajnos elmúltak azok az idők, amikor bármit el lehetett adni a tévéreklámmal, de még mindig nagy ereje van. Önmagában a televíziós megjelenés már nem elég a sikerhez, több tényezőn is múlik. A szülőnek is hinnie kell az adott termékben, de az is elmondható, hogy a rosszul kiválasztott játékot nem lehet eladni tévéreklámmal sem, a jó pedig sokszor hirdetés nélkül is elfogy a polcról” – mutatott rá Gyaraki Dávid, a Regio Játék marketingvezetője. A vállalat médiamixének körülbelül 45 százaléka a televíziók részesedése, a gyerekcsatornák kiemelten fontosak a cég számára, a termék- és imázsreklámjaikat ezeken sugározzák.

A tévés költéseik aránya évek óta stabil, a népszerű videós platformok megjelenése miatt nem volt átcsoportosítás, inkább kiegészítették a büdzsét a You Tube gyerektartalmainál való hirdetésekkel. Ezek egyébként általában a televíziós kampányköltség 10 százalékának felelnek meg. „Kifejezetten szeretjük és használjuk az influenszermarketinget, a vásárlóink jellemzően 25–45 éves anyukák, akiket a megfelelő véleményvezéreken keresztül jól elérünk. Főleg arra használjuk, hogy a termékek, amiket a gyerekek a tévében látnak és szeretnének megkapni, ismerősek legyenek az anyukák számára is” – tette hozzá Gyaraki Dávid.

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...