Tovább nőtt az adat- és hangforgalom a magyarországi mobilszolgáltatók adatai szerint, a közoktatásban március 16-tól bevezetett digitális munkarend és a sok helyen életbe léptetett távmunka miatt.
A hanghívásoknál a koronavírus miatti veszélyhelyzet első napjaiban 50 százalékos forgalomnövekedést mértek a Vodafone-nál, azóta átlagosan 40 százalékos a növekedés – ezt Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország igazgatóságának alelnöke közölte az MTI-vel. A mobilinternet adatforgalomban 20-25 százalékos növekedés volt jellemző. Nagyobb esemény idején – mint a miniszterelnök tájékoztatásai vagy az operatív törzs sajtótájékoztatói – 50 százalék feletti a növekedés.
A vezetékes hálózaton a játék és a HD minőségű film letöltések okozzák a növekedést, sokszor egy-egy új játék megjelenésekor kap kiemelkedő terhelést a hálózat. Ilyenkor a hatóságok munkája, a digitális oktatás, illetve az otthonról történő munkavégzés élvez előnyt. Eddig a hálózati adatforgalmat priorizáló beavatkozó intézkedésre nem volt szükség – tette hozzá. Magyarország hálózatai a világ élvonalába tartoznak. A Vodafone Magyarország felkészítette a hálózatait a jelenlegi megnövekedett forgalomra. A hálózat stabilitását szolgáló kapacitásbővítéseket elvégezték, illetve szükség esetén haladéktalanul elvégzik – jelezte.
A Magyar Telekom adatai alapján március végéig a mobil és vezetékes adatforgalomban 30 százalékos volt a növekedés. A mobil hang forgalomban 45 százalék körüli, a vezetékes hang forgalomban 75 százalék körüli növekedést tapasztaltak ugyanebben az időszakban.
Hozzátették: a helyzet percről percre változik, folyamatosan figyelemmel kísérik az eseményeket, monitorozzák a hálózatot és mindent megtesznek a kapacitások megfelelő kezelése, lehetséges bővítése érdekében. A megnövekedett távmunka, illetve az internetes, valamint a TV-s platformokon beinduló távoktatás nagyban alakítja át a megszokott hálózati terhelést, a Magyar Telekom hálózati infrastruktúrája megfelel a jelenlegi igényeknek. Azokon a pontokon, ahol a fokozott forgalom hatására extra kapacitás-igény jelentkezik, a szállítóikkal közösen felmérik, hogy milyen licenc- vagy hardver bővítési lépéseket tudnak megvalósítani az egyes hálózati elemekben – írták.
A Telenor közlése szerint a szolgáltató ügyfelei március közepétől, feltehetően a tömeges távmunka, az otthoni tanulás és az online szórakozás, streaming miatt a korábbinál hosszabb hanghívásokat bonyolítanak. A mobilinternet forgalom azóta 30 százalékkal nőtt az átlagos időszakokhoz képest. Van olyan település, ahol többszörös forgalomnövekedést regisztráltak.
A hálózati forgalmat folyamatosan monitorozzák, és szükség esetén az év bármely időszakában finomhangolásokat végeznek rajta az aktuális és várható használati igények szerint. Mivel a mobilhasználat koncentrációja a megszokottól földrajzilag eltérő területeken alakult ki, a hálózaton országosan több mint 130 esetben végeztek finomhangolást. Ezek a hálózati kapacitás optimalizálását jelentik a rövid idő alatt átalakult felhasználói igényeknek megfelelően. Jelenleg még van tartalék a vállalat Hipernet hálózatának kapacitásában. Megjegyezték, hogy 2020-ra a Hipernet 4G országos lakossági lefedettsége elérte a 99,5 százalékot és a technológia folyamatos fejlesztésével mára közel olyan kapacitással bír, amilyet korábban az 5G-nek jósoltak.