A hirdetési bevételeik közel felét veszítették el az FTI tanácsadó cég által megkérdezett amerikai kiadók a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet következtében. Jelentős spórolásba kezdtek ezek a vállalatok, azonban az informatikai fejlesztéseket a 9 cég közül mindössze egynél állították le.
Az INMA webinárium sorozata keretében ismertették az FTI tanácsadócég felmérésének eredményeit. A kutatás során többek között arról kérdezték az amerikai kiadókat, hogyan próbálják csökkenteni a költéseiket, illetve milyen változtatásokat hajtottak végre a COVID-19 járvány miatt és mire számítanak a következő hónapokban.
A változtatások sorában ott vannak a termékkel kapcsolatos módosítások, így például gyakorlatilag nincsenek sporthírek és kulturális eseményekről szóló hírek, ezek miatt tehát csökkenhet az oldalszám. Emellett több a digitális kiadás. A működési költségek csökkentése érdekében a lapok különböző szekcióit összevonják, illetve újragondolják a gyártási költségeket és néhány print termék mentes napot is beiktatnak (hagyományosan az Egyesült Államokban a hétfő és a szombat a két legrosszabb print nap), és csökkentik a fix költségeket – derül ki az MLE webinárról készült összefoglalójából.
A munkavállalókkal kapcsolatos költségeiket is visszafogják a kiadó, így például a sportriporterek más feladatokat kapnak, kevesebb külsős tartalom-vásárlás történik, ideiglenes bércsökkentést vezetnek be, kisebb menedzsmentet alakítanak ki, az ideiglenes munkaerőt pedig csökkentik és újraértékelik vagy beszüntetik a szponzori tevékenységeket.
A spórolás jegyében a nem létfontosságú beszerzéseket csökkentik vagy szüneteltetik, illetve tárgyalásokat kezdtek fizetési haladékokról. Az ugyanakkor mindenképpen figyelemreméltó, hogy a 9 megkérdezett kiadó közül mindössze egy állította le az IT-fejlesztési beruházásait. Az amerikai kiadók le vannak maradva ebben a tekintetben, most érdemes megtenni a fejlesztéseket.
Az összes költségcsökkentés mintegy 10-15 százalékos, egyes esetekben (például ha a fizetéseket is visszavágták) 20 százalékos megtakarítást eredményezett. Mindez főként a printet érinti, mert a digitális vonalon csak elenyésző megtakarítások eszközölhetőek.
Egy fontos tanulsága a felmérésnek, hogy a 2008-09-es válság idején sokkal gyorsabban szüntettek meg állásokat és mondtak fel a munkatársaknak, ma már sokkal fenntarthatóbban gondolkodnak, és szeretnék megtartani az állományt. Néhányan már elgondolkodtak a fizetések állandó csökkentésén, de ezt még senki nem lépte meg.
Az amerikai piacon a hirdetési és egyéb bevételek aránya kb. 60-40, esetleg 50-50 százalék, így itt is nagy a hirdetési bevételek elmaradásának hatása. A felmérés szerint a digitális hirdetési bevételek 29 százalékkal estek, az összes hirdetési bevétel 44 százalékkal.
Az amerikai kiadók szerint egy teljesen más helyzet lesz majd a járvány elmúlta után. A print hirdetésekből származó bevételek az eddigi bevételek 34 százaléka helyett már csak 18 százalékáért felelnek majd, ami alapvető változásokat eredményez és az üzleti modell újragondolására késztet majd.