- Hirdetés -

Győrfi Pál – interjú a kommunikáció koronázatlan királyával

|

Mindig érdekelték a járványok, és ő maga is szigorúan megfogadja a saját tanácsait, amelyeket már az egész ország kívülről fúj – árulta el a Marketing&Media magazinnak Győrfi Pál. Az Országos Mentőszolgálat szóvivője jókat mulat a „győrfipálos” mémeken, élvezi a reflektorfényt, a bulvárt pedig nem tartja ördögtől valónak.

– A veszélyzónában dolgozik, nem tart a koronavírus-fertőzéstől?

– Valóban, azok közé tartozom, akik nem tudnak távmunkában dolgozni, viszont nem a frontvonalban vagyok, igazoltan koronavírus betegekkel közvetlenül nem találkozom. Igaz, manapság éppen az a kihívás, hogy sose tudhatjuk, hogy akivel érintkezünk, az fertőzött-e. Úgyhogy én is tartom magam azokhoz a jó tanácsokhoz, amelyeket másoknak szoktam adni. Úgy kell tekintenünk most az emberekre, mintha fertőzésforrások lennének. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy iszonyodva nézzünk egymásra, hanem hogy be kell tartanunk a biztonságos, másfél-két méter távolságot. Nekem is elég nehéz ez, mert az a típus vagyok, aki hajlamos közel állni a beszélgetőpartneréhez; nekem a kézfogás vagy az, hogy valakinek a vállára teszem a kezem, hozzáérek a karjához beszéd közben, abszolút a megszokott viselkedési formáimhoz tartozik, most ebből kell valahogy kihátrálni. Vagy sokszor akarnak velem szelfizni az utcán, amiben én mindig szívesen közreműködöm, de ez most nem megy. Azt szoktam javasolni, hogy tartsuk be a biztonságos távolságot, és inkább kérjünk meg valakit, hogy messzebbről fényképezzen le minket, mert akkor is ugyanazon a képen fogunk szerepelni, ha két méterre állunk egymástól. Ezek most ilyen idők.

– Mikor fordult meg a fejében először, hogy a koronavírus nem kínai, hanem globális probléma, és hogy ebből még nagy baj lehet?

– Én mindig is nagyon érzékeny voltam a járványok témájára. Gyerekkoromban sokszor elolvastam A járvány című könyvet. Sokkoló élmény volt, ahogy az orosz szerző horrorisztikusan, ugyanakkor teljesen valóságosan írt le egy képzeletbeli járványt. Nagyjából ide vezethető vissza, hogy egész életemben hegyes fülekkel követtem a járványügyi híreket. Így aztán amikor az első tudósítások érkeztek Vuhanból, nekem már akkor kigyulladt a lámpa a fejemben, hogy ebből még világjárvány is lehet. A kollégákkal nagyon korán elkezdtük átnézni és frissíteni a különböző forgatókönyveket, hogy ha hozzánk is elér a vírus, akkor itt milyen teendőink lesznek. Abban, hogy Magyarországon most (április 14-én – a szerk.) viszonylag jó helyzetben vagyunk, és még nem következett be az a robbanásszerű terjedés, ami mondjuk a dél-európai térségben, biztosan nagy szerepe van annak, hogy időben elkezdődött a felkészülés, és jó intézkedések születtek.

– A külföldi sajtóhoz képest Magyarországon elég hamar elkezdődött a pánikkeltés. Ön hogy viszonyult ezekhez az első hír(esztelés)ekhez?

– Kihívás, hogy az embereket áttereljük az álhíreket ontó kamuoldalakról a hivatalos csatornákon közzétett tájékoztatás irányába, és meggyőzzük őket afelől, hogy ezek a hírek és információk hitelesek, megbízhatók. Pánikot én egyáltalán nem éreztem magam körül. Viszonylag korán felkérést kaptam arra, hogy a koronavírus-kampány lakossági kommunikációban részt vegyek, és mondjam el a fő üzeneteket. A pánikkeltés szándéka mindenkitől távol állt, még a gesztusaimmal is próbáltam elkerülni a szigorú, parancsoló hangnemet, inkább tanácsokkal szeretnénk segíteni az embereknek. Én egy támogató típusú kommunikációt látok, magam is erre törekszem. Az egészségügy nyilvánvalóan a történetnek csak az egyik oldala. Ha már pánikról beszélünk, annak lehet gazdasági oka és következménye is, hiszen a hosszú karantén gazdasági problémákat okoz.

– A járvány negatívumai mellett többen felhívják a figyelmet a pozitív hatásokra is (pl. alacsonyabb a légszennyezés, lelassult az élet ritmusa, a családok több időt tölthetnek együtt stb.) Az ön olvasatában hogy áll a járvány negatív/pozitív hozadékának az aránya?

– Nehéz egységesen válaszolni erre a kérdésre. Van olyan család, ahol esetleg már meghalt valaki a járványban, és vannak, akik elvesztették a megélhetésüket. De vannak olyanok is, akiket egyáltalán nem érint a mostani helyzet, nem is értik, miért kell nekik otthon ülniük. A válság szó a kínai írásjel szerint olyan, mint egy jinjang szimbólum: van egy fehér meg egy fekete oldala is. Tehát a válság károkat okoz és áldozatokkal jár, ugyanakkor megvan benne a lehetőség is arra, hogy ha túléltük, akkor jobbak, erősebbek legyünk és jobb eszközeink legyenek az újabb megpróbáltatások kezelésére. Erre szokták mondani, hogy minden rosszban van valami jó.

– A szóvivői feladatok általában nem nyugdíjas állások, ebben a pozícióban – bármilyen területről is van szó – viszonylag gyorsan váltogatják egymást a szakemberek. Ezzel szemben lassan két évtizede a Mentőszolgálat szóvivője. Mi a titka?

– A kezdeteknél nagyon sokat segített, hogy a szakmából érkeztem. A kinevezésem előtt 25 évig mentőztem, egészen alulról jártam végig a ranglétrát, és már a szóvivői munkám első napján úgy tudtam az újságírók elé állni, hogy éreztem, engem nem igazán lehet zavarba hozni a Mentőszolgálattal kapcsolatos kérdésekkel. Nagyon jól ismertem a szervezetet és szakmailag is benne voltam – ez a szóvivőknek csak egy részére igaz. A szakmaiság befelé is legitimációt

adott, egyfajta hitelességet jelentett az, hogy a csapatból származtam, „egy voltam közülük”. Ez az egyik része a szóvivői karrieremnek. Másrészt nagyon szeretem a munkámat, és azt hiszem, látszik, mennyire elkötelezetten csinálom. Ez az elköteleződés az én esetemben mindig a feladatnak szólt, nem pedig az aktuális menedzsmentnek. Amióta szóvivő vagyok, már sokszor cserélődött az adminisztráció. Az OMSZ jelenlegi vezetője immár negyedik éve dr. Csató Gábor, akinek a szemléletében a kommunikáció nagyon fontos terület. Ő egy újító szellemű, korszerű gondolkodású főnök, aki digitális bennszülöttként meghatározó szerepet játszott abban, hogy szinte teljesen átálltunk az online kommunikációra.

– Közszereplőként is sikeres, olyannyira, hogy ma kétségtelenül ön a number one celeb a médiában. Élvezi ezt a szerepet?

– Number one? (Nevet.) Ha a műsoridőt nézzük, akkor lehet, de ez nyilván a szerepnek meg a helyzetnek szól. Valóban, a pozíciómból adódóan sok nyilvános szereplési lehetőségem van. A híradók egy ideje átalakultak a régi Kékfény mintájára, balesetekkel, bűncselekményekkel vannak teletűzdelve. Emiatt egy mentőszóvivő egy este akár ötször is megszólalhat a tévében, és ha a 15-20 másodperceket összeadjuk, akkor egy hírműsorban akár több percig is képernyőn lehet. Emellett el kell ismernem, hogy extrovertált személyiség vagyok, és igenis szeretek szerepelni. Mivel az exhibicionizmus időnként megpróbál előbukkanni az egyenruha mögül, ezért mindig szívesen vállaltam el olyan felkéréseket, amelyekről úgy gondoltam, hogy érdekesek vagy akár hasznosak lehetnek. Így aztán szerepeltem már táncműsorban, főztem, énekeltem a tévében, és mindegyiket nagyon élveztem. Azért mindig mérlegeltem, hogy a szereplésem összeegyeztethető-e a Mentőszolgálat imázsával, és általában mindegyik műsorba próbáltam belevinni valami kis mentős üzenetet. Előfordult, hogy noha a műsor jellege teljesen más volt, valamilyen ürüggyel bemutattam a nézőknek az újraélesztés módszerét is egy oktatóbabán. Hasznosnak tartottam, mert olyan emberek is nézték, akiket egyébként nagyon nehéz a tudományos műsorok elé ültetni. Hiszek abban, hogy a bulvár nem ördögtől való, és ha jól használják, igenis hasznos eszköz lehet a társadalom hasznára.

– Az internetet elárasztották a „győrfipálos” mémek. Hogy reagál, amikor ezek a szembejönnek?

– Abszolút jól. Egyrészt azt gondolom, hogy a humor nagyon fontos immunerősítő a társadalomban. Felértékelődik a szerepe olyan nehéz helyzetekben, amilyenben most is vagyunk, amikor nem látszik még a fény az alagút végén, sőt még az sem tisztán, hogy mi jön szembe az alagútban. Szinte nem tudok felmenni úgy a netre, hogy ne találkozzak valamelyik vicces képpel, ezeken én jókat mulatok. Másrészt a mémek mind azokra a fontos mondataimra épülnek, amelyekkel az a célunk, hogy mindenkihez eljussanak, például „Mossál kezet!” vagy „Maradj otthon!”, ami azt jelenti, hogy az üzenet átment. Ennek szakmailag is örülök, meg egyébként is gyűjtöm, hogy csináljak belőlük egy olyan mappát, amit majd a gyerekeimnek is elrakhatok.

– Milyen gyakran sandít a telefonjára? Pszichológusok szerint naponta maximum kétszer kellene híreket, statisztikákat néznünk.

– Hírfüggő vagyok. A Szent István körúton nőttem fel, az utcasarkon árulták az Esti Hírlapot, s valahányszor meghallottam a rikkancsot, mindig izgalomban voltam, hogy vajon mit írhat az újság, mik a legújabb hírek. Manapság másodpercenként érkeznek az új hírek, nem nehéz képben lenni. Inkább az a kihívás, hogy az ember ne vesszen el a hírportálokon hemzsegő, szenzációhajhász negatív hírek tömkelegében, mert ha valaki azt bújja, akkor gyorsan felülkerekedhet rajta a búbánat. Igyekszem mindig a hullámok fölött tartani a fejem, és belátni, hogy amit olvasok, az nem a valóság objektív tükre, hanem csak egy szelektív interpretáció.

Kuti Noémi

Az interjút teljes terjedelmében elolvashatja a Marketing&Media magazin legújabb számában, ami elérhető a Digitalstandon is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...