- Hirdetés -

Vírusos hirdetési piac

|

A koronavírus-járvány miatt kialakult gazdasági helyzetre néhány hirdető azonnali büdzsévágással reagált, de szerencsére sokan csak halasztják a kampányaikat, és egyes esetekben talán még növelésre is lehet számítani. A Marketing&Media magazin összeállításában médiaügynökségi szakembereket kérdeztünk a tapasztalataikról és a várakozásaikról.

A reklámköltés és egy ország gazdaságának teljesítménye kéz a kézben jár. Az elmúlt években ennek örülhettünk, a mostani helyzetben viszont ez már kevésbé jó hír. Komplett ágazatok, mint például a turizmus eltűnése vagy éppen az autógyárak és a beszállítóik leállása nem túl sok jóval kecsegtet a hirdetési piac számára sem. Ráadásul a 2008-as válság számai azt mutatják, hogy amíg a reklámköltések gyakorlatilag azonnal lekövetik a gazdasági visszaesést, a visszakapaszkodás sokkal lassabb folyamat. 2009-ben a hazai GDP a korábbi évihez képest 6,5 százalékkal esett vissza, azonban a reklámköltés csökkenése megközelítette a 20 százalékot. Az ezt követő években mínusz 1,1 és 2 százalék között változott a GDP, de a reklámpiac ekkor is visszaeséssel zárt, és csak 2014-től került újra emelkedő pályára a magyarországi reklámköltés. Ugyanakkor ekkortól kezdve már a GDP növekedését is meghaladta a költések bővülésének mértéke.

Az ügynökségi szakemberek jelzései alapján az összkép nem túl jó, de a tapasztalatok szerint az egyes hirdetői szektorok reakciójában egész nagy különbségek mutatkoznak. „A hirdetők aszerint reagálnak, hogy a járvány közvetlenül, vagy közvetve mennyire lehetetleníti el az üzletüket” – mondja Gulyás János, a Wavemaker Hungary ügyvezetője. A szakember elmondása szerint itt nemcsak az olyan evidenciákra kell gondolni, hogy a turizmusban hatalmas büdzsévágásokat látni, hanem a közvetve kapcsolódó területekre is. „Az egyik ügyfelünk azért mondott le egy kampányt, mert a járványhelyzet miatt nem érkeztek meg Kínából a termékei” – mond egy példát Gulyás János, aki úgy látja, hogy a büdzsévágások mellett sokan egyelőre csak halasztják a kampányaikat. Ugyanakkor az is biztos, hogy néhol akkora a kiesés, hogy később sem fogják utolérni magukat, így ezekből szintén vágások lehetnek.

Bognár Tamás, a PanMedia ügyvezetője szerint a mostani helyzet teljesen más, mint a 2008-as. Akkor az ügynökségek többsége tudta, hogy mi az eljárás receszszió idején. Vagy ha nem tudta, akkor a központjuk megmondta nekik, hiszen globális szinten kellő tapasztalat állt rendelkezésre. „A mostani helyzetre nincsenek múltbéli tapasztalatok, esettanulmányok, eljárási rutinok” – mondja Bognár Tamás. Az ügyfélkörüknél „sima” büdzsévágás egyelőre nem volt, inkább olyan kéréseket kaptak, hogy időnyerés miatt halasszanak el kampányokat.

„Meg nyilván át kell alakítani a médiamixet, újra kell tervezni a heti súlyokat, újra kell számolni a reachépülést. Hiszen a járvány miatt a médiafogyasztási szokásokban számottevő változások voltak és még lesznek is” – teszi hozzá a PanMedia ügyvezetője. A szakember szerint a digitális áttörés, amiről sokan és sokat beszéltek korábban, most itt zajlik a szemünk láttára, történelmileg nagyon rövid idő alatt játszódik le és „brutális lesz”.

„Néhány szektort kifejezetten és jelentősen érint a járvány hatása, ilyen például a turizmus, a vendéglátás, a pénzügyi vagy az autós szektor” – sorolja a várható nagy büdzsévágókat Szabó Edina, az OMG Hungary ügyvezető igazgatója. Szerinte a médiatípusok közül a közterületet érintheti leginkább a mostani helyzet, de a többi médiatípus is jócskán megérzi a járvány hatását a reklámbevételek terén. „Médiafogyasztási szempontból a képernyő előtt eltöltött idő jelentősen nő, nemcsak a lineáris televíziós, hanem az online tartalmak, illetve a streaming- és VODszolgáltatások esetén is. Utóbbiak új előfizetőinek több mint kétharmadát az HBO GO és a Netflix adja. Most a közösségi média és az egyéb otthoni munkavégzést, valamint a tanulást segítő kommunikációs csatornák is felértékelődnek” – említ néhány fontos változást Szabó Edina.

„Ebben a válságban pont az a nehéz, hogy éppen ellentettje a 2008-asnak. Ahogyan az a krízis fentről jött, és egy pénzügyi válság volt, úgy a jelenlegi lentről indult, és egy reálgazdasági krízis. Így a mostani sokkal több szektort érint, ráadásul sokkal gyorsabb. A válság számokra gyakorolt hatása persze nagymértékben függ a profiltól. Az ügynökségek esetén például az integrált, márkafókuszú ügynökségek, a specialisták közül pedig a digitális profillal rendelkezők a körülményekhez képest akár jobban is állnak, míg a rendezvényszervezők, a PResek, az influenszer-központúak és a filmgyártók már most komoly veszteségeket szenvedtek el” – foglalja össze az eseményeket Hidvégi Krisztina, a New Land Media médiaigazgatója.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...