A pandémia a gazdasági nehézségek mellett súlyos lelki terheket is okozott a vállalkozóknak – derül ki a Marketing Commando 500 kis- és közepes vállalkozás körében végzett online felméréséből.
„Egyszerre egyidőben és egy helyen kellett több szerepemben kell helytállnom (anya, marketinges, szolgáltató, feleség, barátnő), de mellém senki nem állt… Totál egyedüllét a vállalkozás megpróbáltatásaira, s közben dönteni hitelmoratóriumról, bevétel-kiadás optimalizálásról, gyerekről, idős rokonról, kliensekről.” A fenti idézet egy vállalkozónő vallomása a koronavírus-vészhelyzet alatt átélt nehézségeiről.
A válaszadók 80%-a számolt be valamilyen negatívumról. Sokukat nyomasztotta a bizonytalanság (19%), a forgalom zuhanása (15%), valamint a személyes kapcsolatok hiánya (14%). Sokak számára jelentett óriási lelki terhet a munkatársak elbocsátása. A legmegrázóbb beszámolók azoktól származott, akiknek végig kellett nézni, hogy romba dől a cégük.
Fény derült a home office árnyoldalaira is. Számos esetben okozott nehézséget a dolgozók home office tevékenységének hatékony megszervezése. Ugyancsak visszatérő probléma volt a home office-homeschooling-housework, azaz otthonról dolgozás, otthontanulás és a házimunka összehangolása.
„A „vezető magányossága” érzés nem ismeretlen a kisvállalkozók között. Minél kisebb a vállalkozás, a probléma annál gyakoribb. A különféle vállalkozói közösségek és csoportok azonban megoldást nyújthatnak. Lehetőséget adnak a tapasztalatcserére, segítséget nyújtanak a problémamegoldásban, inspirálnak. Angliában, Amerikában ennek nagy hagyománya van, Magyarországon most éli reneszánszát. Az átlalunk szervezett csoportokban is azt tapasztalom, hogy egyre nagyobb erre az igény” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Természetesen pozitív hozadéka is volt a vészhelyzetnek. A válaszadók 5%-a kiemelte, hogy érezhetően nőtt a vevők toleranciája és empátiája, aminek a korábbiaktól eltérően hangot is adtak. Sokan fejezték ki hálájukat, köszönték meg a vállalkozók munkáját, kedvesek és megértők voltak, ami megindította és inspirálta a vállalkozókat.
A krízishelyzet sokakra ösztönzőleg hatott. A válaszadók 13%-a hajtott végre digitális fejlesztést a webshop készítésétől az online kurzus készítésén át az online ügyintézés bevezetéséig. 11%-a nyilatkozta, hogy a járványhelyzet olyan fejlesztések elvégzésére kényszerítette, melyeket már régóta halogatott. Többen számoltak be arról, hogy kiderült, olyan feladatokat is meg lehet oldani online, ami korábban elképzelhetetlen volt.