- Hirdetés -

Nehéz helyzetben vannak a kismamák a munkaerőpiacon

|

Ma Magyarországon a foglalkoztatottság jóval nagyobb a férfiak, mint a nők körében, a fiatal nők – beleértve a kismamákat is – továbbra is kevésbé mobilisek a munkavállalás terén, mint a férfiak. A kismamákat, kisgyermekes anyukákat hagyományosan nem szokás a munkakereső fiatalok közé sorolni, a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programjának új kutatásából viszont kiderült: sokszor hasonló kérdésekkel és problémákkal küzdenek, mint pályakezdő vagy frissdiplomás társaik. De mi motiválja őket az álláskeresésben, és hogyan lehet nekik segíteni, hogy a számukra leginkább ideális állást találják meg a gyermeknevelés mellett is? Erre keresték a választ a Medián és a Kantar Hoffmann kutatásai.

Fiatalok álláskeresési és munkavállalási szokásairól készített felmérést a Kantar Hoffmann és a Medián a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programjának megbízásából. A kutatások, amelyek elsősorban a nem dolgozó és nem is tanuló fiatalokra fókuszáltak, a 35 év alatti kismamákat, kisgyermekes anyukákat is érintették, akikről hamar kiderült: bár munkatapasztalatban sokszor jóval előrébb járnak és ötleteik is vannak, az önbizalom és inspiráló példák tekintetében gyakran ugyanott tartanak, mint pályakezdő társaik. A kutatások emellett vizsgálták az álláskeresés módját, a mobilitást, a korábbi tapasztalatok szintjét és a továbbtanulásra való nyitottságot is.

A Medián kutatása szerint a járvány előtti időszakban a munkaerőpiaci elhelyezkedés jellemző módjai között minden korcsoportban, régiótól függetlenül első helyen szerepelt a rokonok, ismerősök, barátok ajánlása – a kutatás során vizsgált fiatalok mintegy 50%-a talál állást ily módon, míg a nyitott pozíciók internetes böngészése csak a második legnépszerűbb álláskeresési forma volt. Érdekesség, hogy ez utóbbira jóval nyitottabbak a nők, mint a férfiak – az álláskereső nők 30%-a talál így munkát, míg a férfiaknál ez az arány csak 21%. Az #énjövőm program online tananyagainak statisztikái szerint az internetes álláskeresés mellett az online tanulásra is jóval nyitottabbak a fiatal nők és a kismamák, a weboldal 2018-as indulása óta ugyanis háromszor annyi nő regisztrált az ott elvégezhető ingyenes online képzésekre, mint férfi.

Mobilitás és külföldi munkavállalásra való nyitottság tekintetében viszont nagymértékben elmaradnak a nők a férfiaktól: a Kantar Hoffmann kutatása szerint sok édesanya az alapján választ munkahelyet, hogy a munkavégzés helye mennyire könnyen megközelíthető, milyen közel helyezkedik el az óvodához, iskolához. Az esetleges ingázás, a költözés és a külföldi munkavállalás hátránynak számít a megfelelő munkahely kiválasztásakor. Bár a gyermeknevelési szempontok gyakran előtérbe kerülnek, amikor a kismamák, kisgyermekes anyukák állást keresnek, a további elvárásaik nem sokban különböznek egy friss pályakezdő feltételeitől. A továbbtanulásra, önképzésre való nyitottság, és a számukra érdekes, leginkább találó pálya megtalálása sok fiatal nő és kismama előtt nyitott kérdésként áll, megfelelő motiváció és támogatás, inspiráló példák hiányában azonban nehezen döntenek ezek mellett, és inkább praktikus, a gyereknevelést megkönnyítő szempontokat vesznek figyelembe.

Mi jelenthet segítséget az álláskereső kismamáknak?

Egy, a járvány időszakában készült kutatás szerint a kismamák 28 százaléka, közel 100.000 fiatal anyuka vállalna munkát megfelelő munkavégzési feltételek mellett. De vajon mi hátráltatja a kismamákat, és mi jelenthet nekik segítséget a munkavállalásban? A Coca-Cola Magyarország, részben erre a kérdésre fókuszálva, 2017-ben indította el #énjövőm programját, amelynek eredeti célja a 18-30 év közötti fiatalok munkaerőpiaci esélyeinek javítása volt. Felismerve azt, hogy a célcsoportba tartoznak a kismamák és fiatal szülők is, a program már a kezdetektől együttműködött a budapesti Coworkid alapítvánnyal, akikkel interaktív workshopokat és kiscsoportos képzéseket szerveznek. A szakképzett trénerek által vezetett képzéseken a résztvevők álláskereséshez és pályaváltáshoz kapcsolódó készségeik javításában, de önismeretben, kommunikációban és értékeik felismerésében is segítséget kapnak. A program tapasztalatai alapján ugyanis esetükben nem annyira a munkatapasztalat vagy a megfelelő szakmai háttér, hanem sokkal inkább a motiváció és az inspiráló közeg hiánya az, ami hátráltatja őket abban, hogy megtalálják a megfelelő álláslehetőséget.

„Szinte nincs is olyan anyuka, akit ne foglalkoztatna a munkakeresés, a pályaváltás, a hogyan tovább kérdése. Az #énjövőm képzésen sok ilyen anyukával találkoztam, és ez számomra is nagyon jó tapasztalatot jelentett. A tréner segített nekünk felmérni az erősségeinket, megmutatta, hogy milyen nagy erő van egy anyában, és milyen olyan értékeink vannak, amelyeket az anyaság és a gyereknevelés során erősítettünk meg. Arra is rámutatott, hogy ezek milyen sokat érnek a munkaerőpiacon” – mondta el Kissné Horváth Katalin, az #énjövőm program résztvevője.

A program szervezői, a Coworkid Alapítvány tagjai maguk is kisgyermekes anyukák, így könnyedén szem előtt tudják tartani a kismamák igényeit az események megszervezésekor.

„Egy-egy rendezvény alkalmával fontos szempont, hogy a kisgyerekesek díjmentesen jussanak hozzá ezekhez a képzési és kapcsolatépítő lehetőségekhez. Szülőként továbbá a saját bőrünkön tapasztaljuk, hogy kisbabával a kezünkben nem olyan egyszerű egy esemény látogatása és az arra való tényleges koncentráció, így a rendezvények alkalmával ingyenes gyermekmegőrzővel segítjük a résztvevőket. És az egész mit sem érne a személyes ismerkedés lehetősége nélkül. A szülők a tréningeken megosztják egymással tapasztalataikat, új élményekkel, impulzusokkal gazdagodnak” – mondta el Klementz Kata, Coworkid Alapítvány elnöke.

A program személyes képzései mellett ingyenes, online képzéseket is kínál az érdeklődő kismamáknak: ezek azoknak kedveznek, akik a távolság, vagy az időhiány miatt nem tudnak részt venni a személyes eseményeken. A www.enjovom.hu oldalon elérhető modulok tartalma részben kiegészíti, részben pedig átfedi a személyes képzések tartalmát; népszerűségét pedig mi sem mutatja jobban, mint hogy a járványhelyzet alatt is felhasználók ezrei végezték a képzéseket az ország minden pontján. A program hosszútávú céljai között szerepel a kismamáknak, anyukáknak szóló eseménysorozat folytatása, és a tananyag fiatal vállalkozókra fókuszáló moduljainak kibővítése is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...