Csütörtökön tartották a harmadik, soproni Bűvösvölgy ünnepélyes megnyitóját a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) médiaértés-oktató hálózatának bővítéseként. A járványhelyzet miatt a létesítményt a virtuális téren keresztül adta át Karas Monika, a hatóság elnöke és Farkas Ciprián, a város polgármestere. A két hét óta már tesztüzemben működő központba évente kilencezer fiatal érkezhet, ahol a gyerekek a foglalkozásokon játszva, aktív alkotófolyamatok során tanulhatják meg, hogyan hat rájuk a média, hogy így értőbb, tudatosabb médiafogyasztókká váljanak.
A soproni Bűvösvölgyben képzett médiaértés-oktatók egyedülálló eszközpark segítségével, modern stúdiókban tartanak foglalkozásokat, melyeken a gyerekek filmet, magazincímlapot, rádióműsort, reklámot vagy hírösszeállítást készíthetnek. Az internetbiztonságnak szentelt foglalkozásokon a csoportok sérelmes online helyzetekkel, adatvédelemmel vagy megtévesztő tartalmakkal szembesülhetnek. Sopronban debütál az influenszerek dilemmáival foglalkozó interaktív foglalkozás, és a képfoglalkozáshoz elsőként itt tartozik fotósarok is, ahol a gyerekek akár egymásról is készíthetnek címlapfotót.
A filmes foglalkozáson a gyerekek megtapasztalhatják, hogyan áll össze egy film, és kipróbálhatják magukat a legfontosabb szerepkörökben. A hírekkel foglalkozó programon a gyerekek megtanulják, hogy milyen szempontok alapján kerülhet be egy hír az esti híradóba, és hogy a figyelemfelkeltő híradás hogyan közvetíti a valóságot. A képstúdióban magazincímlapot és beloldalakat szerkesztve kísérletezhetnek a vizuális kommunikáció fogásaival, valódi hírügynökségi képeken ismerhetik meg a sajtókép műfaji kereteit. Bűvösvölgy profi hangstúdiójában találkozhatnak azokkal az eszközökkel, amelyekkel az igazi rádiósok is dolgoznak. A nagyobbak saját rádióműsort állíthatnak össze, a kisebbek animációs filmrészletek alázörejezését és szinkronizálását készíthetik el. Közösen, csapatmunkában figyelhetik meg, hogyan hathatnak rájuk a reklámok, amikor maguk is összeállítanak egyet kész felvételekből, saját kreatív elképzeléseik szerint.
A Netkockázat-foglalkozáson a gyerekek különböző szituációs játékokon keresztül ismerhetik meg az online adatvédelem, az online zaklatás, behálózás vagy a szexting jelentését és lehetséges következményeit. A Netvizsgáló viszont olyan feladatok közös megoldásába vonja be őket, amelyekhez csupán internetes böngészésre van szükség: közösen szervezhetnek kirándulást, ünnepséget, tehetségkutatót. A gyerekek ellenőrizhetik, hitelesek-e az adott oldalon az információk, és megfigyelhetik a kereskedelmi szándékot is egy-egy weboldalon. Újdonság az Influenszermenedzser 2020 című foglalkozás, amelyben a gyerekekkel egy influenszereket menedzselő ügynökség munkatársait játszhatják el, amikor a véleményvezéreik problematikus helyzetekbe kerülnek, ezek megoldásához pedig az ő tanácsaikra van szükség.
Az új létesítmény 840 négyzetméteres területével a legnagyobb Bűvösvölgy, tágasabb a már működő budapesti és debreceni házaknál. A központot az NMHH saját épületében alakította ki a Kossuth Lajos utcában található irodája mellett, három szinten, hat stúdióval. Naponta ötven (a járványidőszakban csak negyven), évente kilencezer gyerek érkezhet a központba. Az 1,6 milliárd forintos beruházás teljes költségét – a médiatörvény által előírt módon – a média- és hírközlési szolgáltatók által befizetett bírságokból fedezi a hatóság, ahogy a teljes, 2014 óta működő Bűvösvölgy-hálózat üzemeltetési költségeit is.
A foglalkozásokra iskolai szervezésben, csoportosan lehet jelentkezni a meghirdetett regisztrációs időszakokban. A központ célcsoportja a 9-16 éves korosztály, vagyis a 3-10. évfolyamok diákjai. A soproni Bűvösvölgy a teljes Győr-Moson-Sopron és Vas megyékből, valamint Zala és Veszprém megye egyes, a budapesti központhoz képest könnyebben megközelíthető részeiből várja az osztályokat és kísérőtanáraikat. A látogatás minden csoportnak ingyenes, a Sopronon kívülről érkezők buszos szervezését, költségeit átvállalja az NMHH.
Az NMHH Bűvösvölgy-hálózata nem csak foglalkozásokat tart. Honlapja a Médiaszertár menüpontjában tanórán és otthon is felhasználható médiaértési segédanyagokat kínál pedagógusoknak, emellett influenszerekkel százezres nézettségű edukációs videós kampányt is indított az álhírek felismerésére és a fiatal véleményvezérek tartalmainak értőbb befogadására.