- Hirdetés -

Így érdemes nekifutni a digitális átállásnak

|

- Hirdetés -

Szinte mindenki digitalizáción gondolkodik jelenleg, azonban nem biztos, hogy érdemes rögtön a legnagyobb ugrásra várni. Sokszor inkább a korábbi lemaradásokat kell behozni elsőként, aztán lehet sikeres digitális transzformációt végrehajtani – vélik a Deloitte szakértői.

Évek óta szinte minden cég a digitalizációban, az adatmenedzsmentben látja a jövőt, újabban pedig a mesterséges intelligencia felfutása a legfontosabb tendencia. Azonban érdemes lépésről lépésre elindulni ezeken a területeken is, nem pedig rögtön belevágni egy fejlett és drága rendszer bevezetésébe.

A generatív mesterséges intelligencia felfutása arra ösztönzi az ügyfeleket, hogy ma mindenki ilyen megoldásokat szeretne, mindenki a legfejlettebb és legmodernebb megoldásokat szeretné alkalmazni, azt gondolják, hogy ez majd minden problémájukat megoldja – osztotta meg tapasztalatait Rusznyák András, a Deloitte Magyarország AI & Data csapatának szakértője. Ugyanakkor szerinte sok vállalkozás azt tapasztalja, hogy rövid távon csalódnia kell, nem a legdivatosabb megoldások adják meg a keresett választ, mert nincsenek mögöttük megfelelő adatok.

Ez pedig jól mutatja azt is, miért értékelődött fel az utóbbi időben az adatmenedzsment, ma már gyakorlatilag minden döntési helyzet igényli, hogy megfelelő minőségű és mennyiségű adat legyen mögötte. És nem csak a szervezeten belül van ennek jelentősége, hanem kívülről is a szervezetbe vetett bizalom alapja lehet az, milyen adatokat osztunk meg. – mondta Dr. Barta Gergő a Deloitte AI Risk & Governance csapatának vezetője.

A legjobb az, ha egy teljes adatirányítási keretrendszert vezet be egy szervezet. Először fontos meghatározni, mit jelent számunkra az adatminőség, például mennyi hiányzó adatot fogadunk el. Ezt mérhetővé kell tenni – véli a Deloitte szakembere. Szerinte fontos, hogy eszközöket adjunk azoknak az üzleti területeknek a kezébe, akik képesek javítani az adatminőséget. Ha ez megvan, akkor jöhet be a képbe az IT-részleg a megfelelő szoftverekkel. Sok helyen az IT kezében van az adatmenedzsment, ők kapják meg az új rendszer bevezetését is feladatként, ami néha ahhoz a hibához vezet, hogy egy szoftverintegrációs folyamat lesz belőle. Technikai problémaként tekintenek rá, ami nem jó megközelítés. Ebbe a teljes szervezetet be kell vonni, mert mindenki használ adatokat, ezzel része lesz ennek a változásnak – hangsúlyozta Rusznyák András.

Hosszú távon az a cég lehet sikeres, amelyik megcsinálja azokat a fejlesztéseket, melyekkel az adatfeldolgozásuk és az adatgyűjtésük hatékonyabb lehet. Gyakran a nem megfelelő adatmenedzsment kétszer-háromszor több munkát jelent az ügyfélnek – emelte ki Kerekes Sándor, a Grape Solutions adatintegrációs szakértője.

További kérdés lehet az adatmenedzsmentben, hogy adat tavakat vagy adat tárházakat akar-e felépíteni egy szervezet. Az adat tavakban gyakorlatilag mindenféle adatot egy helyre tudunk összehozni, az adattárházak ennél kicsit bonyolultabb struktúrák, melyek kiépítése tovább tart, jól meg kell őket tervezni. Az adattárházak jellemzően relációs adatbázisokra épülnek, ezeket elsősorban tranzakciók elemzésére használják – véli a Deloitte szakértője.

Felhő vagy saját megoldás?

Az utóbbi időben egyre több cég telepítette az adatmenedzsmentjét a felhőbe, Kerekes Sándor szerint ez költséghatékony működtetést tesz lehetővé, illetve nem igényel beruházást, melyek megtérülése ma már kulcskérdés lett. A felhő infrastruktúra jóval rugalmasabban tudja kezelni azt is, ha adott esetben plusz tárhelyre, kapacitásra van szükség. A skálázhatóság Rusznyák András szerint sokat segít abban, hogy egy szervezet a teljes adattárházát egy helyre tudja telepíteni, a felhő segítségével egy komplett tárházat hozhat létre.

Azoknál a szervezeteknél, ahol nem engedélyezett a felhő alapú szolgáltatás, ma már léteznek hibrid megoldások, melyek szintén biztosítani tudják ezt a rugalmasságot és képesek megvédeni az adatot – emelte ki Kerekes Sándor.

Néha érdemes egyet hátra lépni

Ilyenkor gyakran vissza kell lépni egyet, újra felépíteni a megfelelő adatvagyont, az alapokat kell megteremteni a mesterséges intelligencia használatához – emelte ki Rusznyák András. Lényeges, hogy a szervezetek tekintsenek a digitális transzformációra stratégiai lépésként, az adatvagyon felhasználása stratégiai jelentőségű minden szervezet számára, ezért fontos, hogy a felsővezetést is bevonják, a támogatását megszerezzék – foglalta össze Rusznyák András.

Kerekes Sándor szerint rengeteg pénzt és időt lehet spórolni azzal, ha a cégek visszalépnek egyet, kicsiben kezdenek, és onnan bővülnek fokozatosan, kiemelt figyelmet fordítanak a megfelelő adatmenedzsmentre. Főleg azoknál a cégeknél érdemes kis lépésekkel elindulni, melyek még a digitalizáció elején vannak, érdemesebb először csak egy-egy folyamatot automatizálni, javítani az adatok minőségét, és aztán onnan kiterjeszteni a bevált megoldást – tette hozzá.

Az elsődleges lépés a digitalizáció, a digitális transzformáció ennél magasabb szintű. A digitalizáció esetén a folyamat ugyanaz marad, csak digitálisan, míg a digitális transzformáció a teljes szervezetet átalakítja. Először érdemes a digitalizáció szintjét, az esetleges lemaradásokat megvizsgálni, ezt magabiztossá tenni a szervezetben, utána lehet digitális transzformáción gondolkodni. Az AI-alapú adatmenedzsment előfeltétele az, hogy legyen egy egységes, összevont adatbázis, melyből az AI dolgozni tud – foglalta össze a Grape Solutions szakembere.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jól kezdte az évet a Pepita.hu

A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. A webáruház levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős...

Rövidfilmversenyt szerveznek diákoknak

Az ENSZ bécsi Információs Szolgálata Rajtunk múlik a jövő címmel diákoknak szóló rövidfilmversenyt hirdetett: olyan alkotásokat várnak, amelyeket az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának cikkei ihlettek. A versenyre minden 10 és 20 éves kor közötti diák...

Négyórás műsorral készül Anyák napjára a Zenebutik

Négyórás, élő kívánságműsor várja a nézőket a Zenebutik csatornán május első vasárnapján. Az édesanyákat köszöntik a csatorna népszerű előadói és slágergyárosai ezen a napon. Május első vasárnapján az édesanyákat köszöntjük országszerte, így ezen a napon...

Bajban a marketingkommunikációs szakma, erre lenne szükség

Iparági összefogást és akcióterv kidolgozását szorgalmazza a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) a marketingkommunikációs és reklámszakmai nemzetközi központosító törekvések negatív hatásainak szakmai és pénzügyi ellensúlyozására. A szervezet felkérésére az EY készített egy átfogó elemzést a témában,...

A Telexnél folytatja Dezső András

Május végétől a Telexhez igazol Dezső András újságíró, aki számos sikerkönyv és oknyomozó írás szerzője, kétszer nyerte el a legjobb oknyomozó újságíróknak járó Göbölyös Soma-díjat, kimagasló tényfeltáró munkájáért megkapta a Joseph Pulitzer-emlékdíjat is. Eddig...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Meryl Streep előtt tisztelegnek a cannes-i filmfesztivál megnyitóján

Meryl Streep amerikai színésznő lesz a 77. cannes-i filmfesztivál megnyitó ünnepségének díszvendége, ő fogja megnyitni a május 14. és 25. között zajló seregszemlét, amelyen tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap. „Harmincöt évvel azután, hogy elnyerte a legjobb...

Átszervezés a 4iG-nél

A 4iG Nyrt. új holdingvállalatot alapít 4iG Űr és Technológiai Zrt. néven, amelynek főbb piaci területe lesz az űripar- és műholdfejlesztés, dróngyártás és drónvédelem, valamint a védelmi digitalizáció. Az alapítást követően a társaság az űripari...

Vasárnap rajtol a VV12, számos meglepetést ígérnek

Vasárnap 21:00-kor nagyszabású beköltöző show keretében nyitja meg a Villa kapuját a ValóVilág12 két műsorvezetője, Megyeri Csilla és Puskás Peti. A tét 36 millió forint, de számos csavarra számíthatnak a nézők és a játékosok...

A Jazzy összehozta Pachmann Pétert és Gundel Takács Gábort

Először fordul elő, hogy a két ismert műsorvezető ugyanabban a műsorban köszönti reggel - ezúttal - a hallgatókat. Pachmann Péter ugyanis hat év után visszatér a Jazzy-re és csatlakozik a Business Class műsorvezetői gárdájához:...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új műsorvezetők a Reggeli csapatában

Szondi Vanda, az RTL Híradó és a XXI. század című műsorok állandó riportere és Ember Márk, színész csatlakozik a Reggeli gárdájához. Az új műsorvezetők feltűnésére május 6-tól számíthatnak a nézők. Szondi Vanda éppen 10 éve...

Jól kezdte az évet a Pepita.hu

A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. A webáruház levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős...

Rövidfilmversenyt szerveznek diákoknak

Az ENSZ bécsi Információs Szolgálata Rajtunk múlik a jövő címmel diákoknak szóló rövidfilmversenyt hirdetett: olyan alkotásokat várnak, amelyeket az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának cikkei ihlettek. A versenyre minden 10 és 20 éves kor közötti diák...

Négyórás műsorral készül Anyák napjára a Zenebutik

Négyórás, élő kívánságműsor várja a nézőket a Zenebutik csatornán május első vasárnapján. Az édesanyákat köszöntik a csatorna népszerű előadói és slágergyárosai ezen a napon. Május első vasárnapján az édesanyákat köszöntjük országszerte, így ezen a napon...

Bajban a marketingkommunikációs szakma, erre lenne szükség

Iparági összefogást és akcióterv kidolgozását szorgalmazza a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) a marketingkommunikációs és reklámszakmai nemzetközi központosító törekvések negatív hatásainak szakmai és pénzügyi ellensúlyozására. A szervezet felkérésére az EY készített egy átfogó elemzést a témában,...

Don't Miss

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...