- Hirdetés -

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

|

- Hirdetés -

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent a munka-magánélet egyensúlyának megteremtése, miért nehezebb a nőknek karriert építeni és miért javíthatna a rugalmas foglalkoztatás a helyzeten.

- Munkád során szembesültél-e kihívásokkal pusztán azért, mert nő vagy?

- Több mint 15 éve vezetek pr-ügynökséget nőként (először a Hill+Knowlton-t, majd az Emerald PR-t) és sokáig vezettem elnökként a Magyar PR Szövetséget. Az első tíz évben számtalanszor szembesültem azzal, hogy a férfiak nem vesznek komolyan, ha nincs mellettem hímnemű a bemutatkozó tárgyaláson. Azután, hogy elkezdtem beszélni, már nem volt gond, de a kezdeti ellenállást és bizalmatlanságot át kellett törnöm. Mintha nem hitték volna el, hogy egy nő is képes arra, amire egy férfi, hogy ugyanúgy van eszem és szakmai tapasztalatom. Így egy idő után mindig vittem valakit magammal – akár szakmai szempontból, akár biodíszletnek – mert csak így jutottunk el odáig, hogy egyáltalán figyelemre méltassanak. Az elmúlt néhány évben már nem tapasztalom ezt, de lehet, hogy csak intelligensebb tárgyalópartnerekkel hozott össze a sors. Ha nőkkel tárgyaltam, soha nem számított, hogy nő vagyok.

- Női vezetőként számodra mennyire nehéz a karrier és a magánélet egyensúlyát megteremteni?

- Négy gyermekem van, úgyhogy ez elég releváns kérdés. Abban hiszek, hogy mindennek ideje van: a munkának és a magánéletnek is; és markánsan szét kell választani a kettőt. Ha a gyerekeimmel vagyok – mostanában éppen a kisbabával – akkor nem a munkán jár az eszem. Ha dolgozom, akkor pedig kizárok minden mást. Sokáig nem így csináltam, de rá kellett jönnöm, hogy a multitasking nem mindig működik. Mert ugyan gond nélkül lebonyolítok egy tárgyalást főzés vagy játszóterezés közben, de anyagot írni nem lehet úgy, ha közben szórakoztat egy gyerek. Nyilván sokkal nehezebb megteremteni a munka és magánélet egyensúlyát a nőknek, hiszen hagyományosan édesanyaként a gyermekeket elsősorban mi látjuk el. De ez egy gyönyörű áldozat és nem is tart örökké, mert egyszer a gyerekek felnőnek és akkor újra lehet a karrierre fókuszálni.

- Véleményed szerint Magyarországon mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei?

- Nőként sokkal nehezebb, mert a legtöbben szeretnénk gyermeket és ezt – mondjanak bármit – a munkáltatók nem díjazzák. Ezen kesereghetünk, de aki vállal gyermeket, annak együtt kell élnie azzal, hogy a következő néhány évben meg kell osztania az idejét a munka és a magánélet között és sehol nem tud 100 százalékosan teljesíteni. A dolgozó édesanyák folyamatosan áldozatot hoznak: vagy a gyerekeket szorítják háttérbe a karrier miatt vagy fordítva. És ha egyiket sem, akkor pedig önmagukat veszítik el valahol útközben.

- Szerinted mit lehetne tenni azért, hogy javuljon a helyzet?

- A rugalmas foglalkoztatás a megoldás. El kell hinnünk, hogy egy felnőtt nő képes beosztani az idejét – egy anyuka egyébként is sokkal gyorsabban dolgozik, mert megszokta, hogy semmire nincs ideje – és engedni kell, hogy úgy dolgozzon, ahogy neki komfortos. Ha ez azt jelenti, hogy 9:00 és 16:00 között van benn a munkahelyén, akkor legyen úgy, ha pedig heti 3 nap home office-t szeretne, akkor legyen úgy! Cserébe a munkaadó elkötelezettséget, hálát és lojalitást fog kapni, ezek pedig ma megfizethetetlenek. Óva intek minden céget attól, hogy lemondjon a nőkről, mert hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt.

- Hogy látod, mennyire nehéz vagy könnyű női vezetőként érvényesülni a PR szakmában?

- A public relations szerintem alapvetően egy női szakma, mert olyan fokú empátia kell hozzá, amely inkább a nők sajátja. Létezik az üvegplafon, de úgy látom, egyre több vállalatnál neveznek ki hölgyet a kommunikációs osztály élére és ez jó. A pr-ügynökségeknél általában az alapító vagy az alapító utódai vezetik a céget, így ott ez a kérdés nem merül fel. Ha nő alapította az ügynökséget, jó eséllyel ma is ő vezeti.

- A PR szakmában mennyire jelent kihívást megfelelő képzettségű és tudású női munkatársakat, vezetőket találni?

- Nem nehezebb, mint megfelelő képzettségű és tudású férfi munkatársat. Én az Emerald PR-hez évekig kifejezetten pályakezdőket vettem fel és nem volt kérdés, hogy férfi vagy nő az illető. Akik pedig nem pályakezdők voltak, ők kisgyerekes anyukaként kerültek az ügynökséghez. Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam.

- Az ügynökségednél milyen a nemek aránya a közép- és felsővezetők körében?

- Túlnyomó többségben vannak a hölgyek.

- A cégednél van-e bármilyen program a nemek arányának kiegyensúlyozására, a nemek közti esélyegyenlőség megteremtésére, a munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtésének segítésére?

- Dedikált program nincs, de mindig törekedtünk arra, hogy munkalehetőséget biztosítsunk a pályakezdők mellett a kisgyerekes anyukáknak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Budapesten szelfizhetünk Dwayne Johnsonnal

Dwayne Johnsonnal ünnepli első szülinapját a Madame Tussauds Budapest. A hollywoodi világsztár mától a Palazzo Dorottya falai között várja a látogatókat. A Szikla maga is részt vett az impozáns figura kialakításában, amely néhány hónapig...

A nőknek kedvez a Tesco

A közelgő Menstruációs higiénia napja alkalmából a Tesco 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai terméke árából elengedi az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában....

Budapesten nyit újabb márkakereskedést az AutoWallis

Tovább folytatja a gépjármű-kiskereskedelemben terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután portugál partnerével, a Salvador Caetano Csoporttal közösen nyitnak Budapesten Renault és Dacia márkakereskedést. A lépés jól illeszkedik az AutoWallis stratégiájába, melynek célja, hogy az organikus...

Új Mercedes-Benz modellel erősít a Matchbox

A Mattel leleplezte a Mercedes-Benz G 580 EQ technológiás öntött kisautóját, ami az ikonikus Mercedes-Benz G-osztályt és a nemrégiben bemutatott, új elektromos modellváltozatot ünnepli. A prémium kategóriás kisautó újrahasznosított fémből és legalább 81 százalékban...

Ezt keresik a vásárlók a webshopokban

Az Árukereső.hu adatai egyértelműen rávilágítanak arra, hogy mind Magyarországon, mind a régióban – az időjárás ingadozása ellenére – már dübörög a fogyasztók tudatában a nyár. A top termékek: vitaminok, fehérjeporok, sporteszközök és a fagylalt!Az...

Ezekkel a különlegességekkel készülnek a MOZ.GO szervezői

Több különlegességet is tartogat az idén MOZ.GO néven érkező Magyar Mozgókép Fesztivál. Látható lesz többek között a sokáig betiltott Rabmadár, vetítik az idén 20 éves Kontrollt, jön az Oscar-jelölt Macskajáték felújított képpel és hanggal,...

Országos terjeszkedésbe kezd a Mercar

Budapesten nyitott használtautó szalont a Mercar. Az új értékesítési ponton a partnerektől visszavett autók egy részének értékesítését végzik impozáns körülmények között. De úgy tűnik itt sincs megállás, ahogy az Aszfalt királyaiban sem volt. Országos...

Újabb fordulat a Marsra magyar! sztorijában

Megvette a Netflix a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! című sorozat első évadát, ami május 15-én került fel a streaming platformra, ahol már másnap bekerült a Top10 legnézettebb TV...

Rengeteg program várja a gyerekeket a Városligetben

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat 2024. május 25-én és 26-án szervezi meg a Városligeti Gyermeknapot. Az idei rendezvény középpontjában az egészség, a sport, a kultúra, az internetbiztonság és a nemzetek bemutatása áll. Célunk továbbra is...

Tovább nőtt a Nádudvari bevétele

Közel az egynegyedével növelte nettó árbevételét 2023-ban a Nádudvari Élelmiszer Kft., miközben az eredmény a megelőző évi közel háromszorosára nőtt. A sikerhez nagyban hozzájárult, hogy az általános piaci visszaesés ellenére mindhárom üzletágban sikerült volumennövekedést...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újabb titkok derültek ki a divatgururól

Karl Lagerfeld kétségkívül a divattörténelem egyik legmeghatározóbb alakja, nem véletlen, hogy életéről könyvek jelentek meg, a Disney+-on pedig június 7-én indul az életéről szóló „Becoming Karl Lagerfeld” saját gyártású sorozat. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány...

Budapesten szelfizhetünk Dwayne Johnsonnal

Dwayne Johnsonnal ünnepli első szülinapját a Madame Tussauds Budapest. A hollywoodi világsztár mától a Palazzo Dorottya falai között várja a látogatókat. A Szikla maga is részt vett az impozáns figura kialakításában, amely néhány hónapig...

A nőknek kedvez a Tesco

A közelgő Menstruációs higiénia napja alkalmából a Tesco 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai terméke árából elengedi az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában....

Budapesten nyit újabb márkakereskedést az AutoWallis

Tovább folytatja a gépjármű-kiskereskedelemben terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután portugál partnerével, a Salvador Caetano Csoporttal közösen nyitnak Budapesten Renault és Dacia márkakereskedést. A lépés jól illeszkedik az AutoWallis stratégiájába, melynek célja, hogy az organikus...

Új Mercedes-Benz modellel erősít a Matchbox

A Mattel leleplezte a Mercedes-Benz G 580 EQ technológiás öntött kisautóját, ami az ikonikus Mercedes-Benz G-osztályt és a nemrégiben bemutatott, új elektromos modellváltozatot ünnepli. A prémium kategóriás kisautó újrahasznosított fémből és legalább 81 százalékban...

Don't Miss

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...