A múlt évben már több mint 11 milliárd eurót költöttek az Európai Unió országaiban igény szerinti videózásra a fogyasztók, ez nagyjából a 30-szorosa a tíz évvel korábbi összegnek. A Netflixhez és az Amazon Prime Video-hoz hasonló szolgáltatásoknak már több mint 140 millió előfizetőjük van a közösségben.
Évente átlagosan 40 százalékkal bővült az igény szerinti videózásra fordított összeg az Európai Unió 28 tagállamában 2010 és 2020 között a European Audiovisual Observatory friss elemzése szerint (a tanulmányban még szerepelnek az Egyesült Királyság adatai). A szervezet tanulmánya szerint 2010-ben még csak 388,8 millió eurós volt az előfizetéses streaming szolgáltatások (SVOD) bevétele, illetve a tranzakció-alapú (TVOD) forgalom, tavaly pedig már 11,6 milliárd eurósra nőtt ez a szektor. A fejlődés ugyanakkor gyorsuló tendenciát mutat, különösen az utóbbi néhány évben volt látványos a növekedés, köszönhetően annak, hogy több jelentős szolgáltató is intenzív globális terjeszkedésbe kezdett, illetve olyan nagy szereplők léptek be a piacra, mint az Apple vagy a Disney.
A tanulmány szerint az SVOD típusú szolgáltatások hozzák a bevétel túlnyomó többségét, tavaly 9,7 milliárd eurós volt ez a szegmens. A Netflix, Disney+, Amazon Prime Video, Apple TV+ és hasonló szolgáltatások európai uniós előfizetőinek száma a múlt év végére 140,7 millióra nőtt, ez 2019-hez képest 36 százalékos bővülést jelentett.
A rendkívül látványos fejlődés ellenére a VOD a teljes európai uniós audiovizuális piac egyelőre kis szeletét adja. Az SVOD szolgáltatások a teljes szegmens 6, míg a TVOD mindössze 1 százalékát teszik ki a 2019-es adatok alapján. A legnagyobb szeletet a piacból a tévéelőfizetések hasítják ki, 30 százalékos részesedésük van, míg a televíziós hirdetések 27 százalékos részt tudhatnak magukénak a szektorból. Nagyon jelentős a közpénzből megvalósuló finanszírozás, a 28 tagállamban az audiovizuális piac bevételeinek 23 százaléka származott ebből a forrásból 2019-ben a European Audiovisual Observatory elemzése szerint.