Mindannyian ismerjük a régi mondást, miszerint a külső nem minden. Azt viszont a saját bőrödön tapasztalhatod meg nap mint nap, hogy az emberek első benyomása rólad igenis a megjelenésed alapján születik meg. Ez nem feltétlenül felszínesség, inkább csak prekoncepció – és emiatt érdemes egyes élethelyzetekben különösen odafigyelned a kinézetedre. De milyen élethelyzetekben lehet ez fontos? Mit tehetsz azért, hogy előnyösebb legyen a megjelenésed? És hogyan kapcsolódik ez a saját brandedhez? (x)
Brand és külsőségek
A személyes márka vagy personal brand olyasvalami, ami meghatározza a megítélésedet szélesebb körökben. A személyes márkaépítés lényege, hogy egy olyan képet alkoss magadról a külvilág felé, ami számodra kedvező, ami – jó esetben – önazonos és ami képes arra, hogy méltóképpen képviseljen téged, illetve a céljaidat. Sokan úgy fogalmazzák meg a személyes márka fogalmát, hogy ez az a történet, amit akkor mesélnek rólad, amikor te nem vagy a helyiségben. Azaz: biztosan te is azt szeretnéd, ha ez telis-tele lenne pozitívumokkal.
A személyes márka kialakításában rengeteg aspektus kap szerepet. Az egyik igen fontos elem nem más, mint a külső megjelenés. Ez azóta így van, mióta világ a világ: az ember mindig is azt preferálta, ami kellemes a szemnek. Itt nem feltétlenül a szépségre gondolunk, hanem inkább arra, hogy valaki rendezett, ápolt, alkalomhoz illő külsővel jelenik meg. Így tehát, mivel – sajnos vagy nem sajnos – a külsőd nagyban befolyásolja azt, hogy mások mit gondolnak rólad, ez egy kifejezetten fontos része a personal brandednek. De milyen esetekben kap ez kiemelt figyelmet?
Mikor fontos ez?
A személyes márka leggyakrabban szakmai keretek között kerül előtérbe. Ismered a mondást, hogy öltözz ahhoz az álláshoz, amelyet szeretnél megkapni? Nos, ez tökéletesen igaz! A külsőd egy állásinterjún vagy meetingen megmutatja, hogy mennyire vagy eltökélt, mennyire ismered a szakmai környezetet – egy szóval, hogy mennyire vagy profi.
De a branded megjelenik az élet minden más területén, személyesebb vonatkozásokban is. Akár a barátaiddal találkozol vagy új társaságba mész, akár egy randevún veszel részt: a külső megjelenésed mindenhol árulkodik rólad. Ezért érdemes sorra venni a következő 5 tippet, amelyekkel te is tehetsz azért, hogy a felszín méltóképpen reprezentálja a saját márkádat.
5 dolog, amit a jobb megjelenésért tehetsz
Ha végigböngészed az alábbi pontokat, teljes képet kaphatsz arról, hogy mi az, amire célszerű odafigyelni, ha valamilyen fontos eseményre készülsz. Legyen az állásinterjú vagy egy első találkozó a kiszemelteddel – ezekre fektess különös hangsúlyt!
Ápoltság
Ezt talán már mondanunk sem kell a XXI. században, mégis a lista elején szerepel, mert kiemelten fontos: mindig érkezz ápoltan! A frissen mosott haj, a tiszta körmök, a kellemes illatok alapvetőnek kell, hogy számítsanak.
Öltözet
Arról már fent is írtunk, hogy egy állásinterjún profizmust sugall, ha a kívánt pozíciónak megfelelően öltözöl. Ha az egy senior menedzseri állás, akkor viselj kosztümöt, és amennyiben van tetoválásod vagy piercinged, inkább takard el. De ha egy lazább startup-cégnél kezdenél grafikusként, akkor nyugodtan megmutathatod a kreativitásod az öltözékeden keresztül is! Ha személyes találkozóra mész, akkor nyugodtan villantsd meg az egyedi stílusod a ruházatod segítségével!
Egészséges kisugárzás
Bármilyen emberekkel találkozol is, figyelj arra, hogy kipihenten, sugárzó arccal érkezz! Ebben segít egy hosszú, pihentető alvás, hosszú távon pedig az, ha vitaminokat szedsz, egészségesen étkezel és rendszeresen sportolsz. Gondolj csak bele: mindenki szívesebben tölti az idejét – legyen szó munka- vagy szabadidőről – egy elégedett, egészséges illetővel.
Mosolytervezés
Kétségtelen: sokan először a mosolyodat nézik meg. Ezért fontos, hogy ragyogó, egészséges fogakkal reprezentáld magad. Ha jelenleg nem vagy elégedett, akkor a mosolytervező segítségével – digitális úton – te magad is megnézheted, mennyit változnál, ha tökéletes lenne a mosolyod.
A kevesebb néha több
Sokan a mai napig hangoztatják: a kevesebb néha több – és egyet kell értenünk velük. Te ne ess abba a hibába, hogy annyira szeretnéd megmutatni „magad”, hogy túl színesen, túl feltűnően, egyszerűen „túl sok” módon jelensz meg. Persze azzal nincs semmi baj, ha van rajtad valami kis extra, ami kiemel a többiek közül, de arra mindig ügyelj, hogy ne ess át a ló túlsó oldalára.
Egyéb tényezők
Ahogyan már említettük, a külső mellett más tényezők is közrejátszanak a személyes branded kialakításában. Ilyen például a szóhasználat, az, hogy milyen stílusban beszélsz, és természetesen az is, hogy milyen véleményt fogalmazol meg. Ha először vagy egy társaságban – mindegy, hogy munkahelyi vagy szabadidős tevékenység okán –, először mérd fel a környezeted és gondold meg, mit és hogyan fejezel ki. Persze nem azt mondjuk, hogy ne légy hű önmagadhoz, de elsőre mindenképpen kerüld a pikírt megjegyzéseket, illetve a szélsőséges vélemények hangoztatását. Hiszen ne feledd: az első benyomás kialakításának a lehetősége nem tér vissza! (x)